5320
Sök

V50 Trimmning 300Hk +

230 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
Ska snart ringa till peter på Autotech och snacka lite ang deras steg 4. Har i dagsläget ett steg 3 på den! (är riktigt nöjd!), men som dom flesta andra så är det som alltid att "Mycket, vill ha mer!"...Är ju så grymmt sugen på deras nästa steg så bilen får lite över 300 hk smile

En snabb fråga bara: Finns det någon här inne som har en Volvo V50 med 300hk+?

Eller någon här inne som känner någon som har det?

Vill nämligen bara få reda på om det är stor skillnad eller om det är STOR! skillnad mellan ca 275 hk och 300 hk...man får ju (från autotech då) 50nm till, så det blir minst 450...låter iaf som att det borde bli väldig skillnad mellan "steg3" och "steg4"!?

Men vill iaf veta lite mer om det!

Mvh / Ville

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 december 2007
Hade jag varit som du så hade jag dragit dit en K24 och mappat den på E85, lånade Thomas V50 när jag käkade pizza här för leden, svarade riktigt tidigt och vart bra med pulver kan jag lova!   om jag inte minns fel så var det 600Nm vid 3000Rpm, bra tryck från 2500!

riktigt fin "kompromiss" där den svarar tidigt och ger 370hk.  Åk dit och be att få prova den vettja big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

230 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
torpis skrev:
Hade jag varit som du så hade jag dragit dit en K24 och mappat den på E85, lånade Thomas V50 när jag käkade pizza här för leden, svarade riktigt tidigt och vart bra med pulver kan jag lova!   om jag inte minns fel så var det 600Nm vid 3000Rpm, bra tryck från 2500!

riktigt fin "kompromiss" där den svarar tidigt och ger 370hk.  Åk dit och be att få prova den vettja big_smile

K24? Gissar att det är turbon!?...har vart lite inne på att mappa om den till E85 det kan jag lova big_smile ...man får ju sjukt mycket mer körglädje (hk) ;-) ...men thomas måste ha gjort mer med sin bil än å från att ha steg 3-4, å sen bara mappa om den på E85...han måste ha bytt fler delar på bilen!? eller...
Senast redigerat av v50sport (25 december 2007)

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 december 2007
v50sport skrev:
han måste ha bytt fler delar på bilen!? eller...

i det stora så är det en kkk24 turbo och E85, antar att spridarna är bytta, men i stort så är det så enkelt. motorn håller för det.

om jag inte misstar mig så ger den 355hk på bensin, vilket ärligt talat är bättre för en gatbil då den drar mindre och du kan tanka över allt
Senast redigerat av torpis (25 december 2007)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

230 Inlägg
25 december 2007
Trådstartare
torpis skrev:
v50sport skrev:
han måste ha bytt fler delar på bilen!? eller...

i det stora så är det en kkk24 turbo och E85, antar att spridarna är bytta, men i stort så är det så enkelt. motorn håller för det.

om jag inte misstar mig så ger den 355hk på bensin, vilket ärligt talat är bättre för en gatbil då den drar mindre och du kan tanka över allt

oj jaså så den ger alltså såpass mycket på bensin då...ja det är ju det med tabkningarna som gör att jag tvekar...alla mackar har jue inte Etanol...Är det En K24:a som killarna på autotech håller på å få tag i nu eller? det har tagit väldigt lång tid för dom...men peter sa att jag skulle höra av mig under januari-februari...

Vet du vilken turbo dom byter till när man ska ha deras steg 4? nu e jag ju sugen på 355hk istället jue! big_smile ...kan man fixa en sån turbo istället då bara eller?

246 Inlägg
26 december 2007
Etanol o högre ladd ger effekt utan några trimmfjollor..
Men funkar bara på sommaren..Mappa måste man ändå..

340 Inlägg
26 december 2007
Jag kör en S40N T5 med en bra bit över 300 Hk, dock byggs den av Turbo Center Stockholm och inte av Autotech... Kika in på min sida så ser du vad det är för delar som sitter i den.

Atech byter inte ut turbon utan byter bara kompressordelen av den (den info jag fick när jag var i kontakt med dem) dvs stressen på turbon blir ganska stor. Dock kanske det funkar rätt bra, har inte kört deras bilar men hört att deras V50 går riktigt bra (dock är det ju långt mer än vad de kallar steg 4 i den).
Senast redigerat av Ellemark (26 december 2007)

/Ellemark
www.oepmedia.se
Bil: Audi TTS

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 december 2007
Ellemark skrev:
Jag kör en S40N T5 med en bra bit över 300 Hk, dock byggs den av Turbo Center Stockholm och inte av Autotech... Kika in på min sida så ser du vad det är för delar som sitter i den.

Det ser blir också ett jäkligt fint motorbygge. Absolut inte fel att kika med Turbocenter heller, Autotech är inte världens snabbaste vad gäller att bygga de lite kraftigare stegen.... drar ut på tiden....

Ellemark har ju en ny turbo på sin motor som också ger gott med mos, har dock ej testat den bilen själv.

340 Inlägg
26 december 2007
Här är lite bilder från mitt bygge...

ALLA BILDER ÄR COPYRIGHT-SKYDDADE.

Min nya turbo på plats...
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/elle_m_2.jpg

Här håller de på att bygga ICn.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/elle_bygg_IC.jpg

Så här blev den när den är klar.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/elle_IC_klar.jpg

Så här ser den ut monterad. Det är kapat i krockbalken för att få plats med den.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/elle_IC_klar_2.jpg

Så här ser den nya DPn ut.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/elle_dp.jpg

Här är gänget som jobbar med bilen...
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/elle_tc_1.jpg

/Ellemark
www.oepmedia.se

230 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
hmmm okay, så autotech byter kanske inte hela turbon då =/ ...Gillar inte att den kanske får jobba lite mer än vad den kanske tål...bättre å vara på den säkra sidan, ska ringa imon å hoppas bara att någon jobbar där tongue ...kanske bättre om jag kollar på en helt ny turbo å ber dom sätta i den istället...jaja får snacka med dom först så får vi se smile

340 Inlägg
26 december 2007
Om inte turbindel och kompressordel i en turbo är avvägda mot varandra tappas balansen som konstruktören räknat på = stress, och det vill jag inte ha i min bil... Men det är helt enkelt olika sätt att göra det på.

Tror dessutom inte att Atech Steg 4 ger över 300 hk om jag inte minns helt fel...

/Ellemark
www.oepmedia.se

230 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
Ellemark skrev:
Om inte turbindel och kompressordel i en turbo är avvägda mot varandra tappas balansen som konstruktören räknat på = stress, och det vill jag inte ha i min bil... Men det är helt enkelt olika sätt att göra det på.

Tror dessutom inte att Atech Steg 4 ger över 300 hk om jag inte minns helt fel...

okay varför tror du inte det?, på deras hemsida står det att det ska ge 300 hk och 450 nm...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 december 2007
Från steg 3 (helsats) så är det till att byta spridare, bränslepump, turbo och ev koppling så håller det en bra bit till...

230 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
Från steg 3 (helsats) så är det till att byta spridare, bränslepump, turbo och ev koppling så håller det en bra bit till...

intercooling?

340 Inlägg
26 december 2007
v50sport skrev:
Ellemark skrev:

okay varför tror du inte det?, på deras hemsida står det att det ska ge 300 hk och 450 nm...

Exakt, alltså inte över 300Hk...

Intercooler måste bytas utöver det som ovan nämts...

/Ellemark
www.oepmedia.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 december 2007
Var hamnade din effekt Ellemark?  finns det någon riktlinje för vad en oöppnad motor tål?

340 Inlägg
26 december 2007
torpis skrev:
Var hamnade din effekt Ellemark?  finns det någon riktlinje för vad en oöppnad motor tål?

Eftersom bygget ännu inte riktigt är klart så vet vi inte var effektsiffran landar. Målet är ca 350 väl fungerande hästar på bensin.
Vad motorn i säg tål vet vi inte heller ännu, vi är lite fundersamma över vad för "snålhet" som finns i grejerna på denna motor men har ännu inte hittat några svaga punkter.

/Ellemark
www.oepmedia.se

230 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Ellemark skrev:
torpis skrev:

Eftersom bygget ännu inte riktigt är klart så vet vi inte var effektsiffran landar. Målet är ca 350 väl fungerande hästar på bensin.
Vad motorn i säg tål vet vi inte heller ännu, vi är lite fundersamma över vad för "snålhet" som finns i grejerna på denna motor men har ännu inte hittat några svaga punkter.

Känns det inte lite jobbigt å inte veta det heller då?, jag menar det är ju din bil...dom testar ju bara greejerna på din så jag gissar att dom tar avstånd till dig om motorn skulle pajja?...eller har ni kommit överrens om en "deal" på något sätt?

en ny motor e ju inte billig precis...

vi får iaf hoppas! att motorn håller så klart, kom bara på *om*, vad som händer då smile

340 Inlägg
27 december 2007
v50sport skrev:
Ellemark skrev:
torpis skrev:

Känns det inte lite jobbigt å inte veta det heller då?, jag menar det är ju din bil...dom testar ju bara greejerna på din så jag gissar att dom tar avstånd till dig om motorn skulle pajja?...eller har ni kommit överrens om en "deal" på något sätt?

en ny motor e ju inte billig precis...

vi får iaf hoppas! att motorn håller så klart, kom bara på *om*, vad som händer då smile

Att inte helt veta är ju det som är spännande. Det finns ingen som drivit på gränserna så här långt med våra motorer ännu (inte Atech heller) och det är skitkul att göra det som ingen annan gjort.
Turbo Center är min sponsor och vi har en relation som går ett par år tillbaka så det är ingen risk för det du beskriver. När man jobbar med seriösa företag som är rädda om sitt varumärke behöver man inte vara rädd för sådant.
Vad dealen är i bakgrunden är förstås hemlig och kommer alltid att vara det men jag är väldigt glad att de vill sponsra min bil. Det finns väldigt få andra i Sverige som är lika bra på motorer som Turbo Center och valet var för mig självklart.

Det är som folk säger...det frestar på att ligga på topp! smile
Är man väldigt rädd om bilen så bör man stanna vid typ Steg 3...
Senast redigerat av Ellemark (27 december 2007)

/Ellemark
www.oepmedia.se

230 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Är det samma kkk24 turbo till s60R och v50? eller skiljer det något mellan varje bilmodell?

Sök