5645
Sök

saab 9000 cse -97. tändproblem!

124 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
hej. var nere på stan med bilen igår. parkerade den och tog ut pengar ur en bankomat. efter det skulle jag åka iväög. vred på nyckeln allt gick runt som det ska men den tänder inte?
idag kollade ja soppa pumpen men den fungerar som den ska.. tog då bort tändstifeten och satte dem i kasetten och jordade stiften. körde sedan runt, men ingen gnista. vart ska man nu börja? ska man chansa på att det är kassetten?(kassetten= den som stiften sitter i)
eller vad kan vara fel?

761 Inlägg
26 december 2007
abramion skrev:
hej. var nere på stan med bilen igår. parkerade den och tog ut pengar ur en bankomat. efter det skulle jag åka iväög. vred på nyckeln allt gick runt som det ska men den tänder inte?
idag kollade ja soppa pumpen men den fungerar som den ska.. tog då bort tändstifeten och satte dem i kasetten och jordade stiften. körde sedan runt, men ingen gnista. vart ska man nu börja? ska man chansa på att det är kassetten?(kassetten= den som stiften sitter i)
eller vad kan vara fel?

Prova att byt mot en kassett som du vet fungerar.. Vissa saabverkstäder tillhandahåller med "lånekassett". Sen ska man inte under några omständigheter köra en di-kasett i tomme som du har gjort. Det är jättestor risk att den får kass jordning och kass jordning dödar kassetten ganska omgående. Hoppar varvräknaren när du försöker starta bilen?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

124 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
det har jag inte tänkt på om dne gör. men om dne inte gör det vad är det då då? eller om den gör de va e de dÅ?
tacksam för ditt snabba svar!

1 453 Inlägg
26 december 2007
Hur långt har bilen rullat med den kassetten? Troligt att felet ligger i att den är trasig och måste bytas, de håller (väldigt ungefär) 10-15 000 mil sedan får man byta.
Kostar ca 2800 kr på SAAB, runt 2200 på Speedparts tror jag.

Jag har haft samma fel på min 9000, symptomen var lika, dock var soppapumpen trasig första gången och andra gången kassetten. Men då hade den rullat 15000 mil klockrent också.

124 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
har faktiskt OBS rullat 32000 mil med denna kasetten!!! då är det väl kanske inte så konstigt att den e slut. soppa pumpen gick faktiskt för typ 500mil sedan. första gången jag bytte den med!  så det är väl inte så konstigt egentligen. men ska ja satsa på en ny då?

1 453 Inlägg
26 december 2007
abramion skrev:
har faktiskt OBS rullat 32000 mil med denna kasetten!!! då är det väl kanske inte så konstigt att den e slut. soppa pumpen gick faktiskt för typ 500mil sedan. första gången jag bytte den med!  så det är väl inte så konstigt egentligen. men ska ja satsa på en ny då?

Ja satsa på det, lika bra att köpa en helt ny då och inte gå på skroten.

761 Inlägg
27 december 2007
abramion skrev:
det har jag inte tänkt på om dne gör. men om dne inte gör det vad är det då då? eller om den gör de va e de dÅ?
tacksam för ditt snabba svar!

Om den inte rör sig så är det vevaxelgivaren som har sagt upp sig..

Edit: Hoppar den så är det med ganska stor säkerhet DI-kassetten som är kass. Om den nu har gått 32.000 mil så är det nog något av ett rekord för de boxarna:)
Senast redigerat av Markus_MR2 (27 december 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

761 Inlägg
27 december 2007
sveddan skrev:
Hur långt har bilen rullat med den kassetten? Troligt att felet ligger i att den är trasig och måste bytas, de håller (väldigt ungefär) 10-15 000 mil sedan får man byta.
Kostar ca 2800 kr på SAAB, runt 2200 på Speedparts tror jag.

Jag har haft samma fel på min 9000, symptomen var lika, dock var soppapumpen trasig första gången och andra gången kassetten. Men då hade den rullat 15000 mil klockrent också.

Nja, skulle nog säga 15-20.000 mil på de gamla röda boxarna som snitt..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Sök