3971
Sök

Vilken coupe är bäst och mest prisvärd?

Tyskstuk
466 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Hej! Ska sälja volvon nu efter nyår, är sugen på att pröva åp något nytt och tänka höra lite med er här på forumet vad ni tycker.

Jag är sugen på en sportigare bil, nödvändigtvis inte någon sportbil. Jag vill att den åtminstone ska göra 0-100 på 8 sek annars känns det som att jag byter ner mig:D

Sen vill jag gärna att det är en 2 dörrars coupe. Har funderat på:

BMW - e36 325
Audi - 2.8 quattro
Saab - 9-3 2.0t (185)

det är de bilarna jag är mest sugen på för tillfället. Ge gärna lite för och nackdelar med bilarna. Skulle gärna vilja veta lite om vilken som drar minst bensin och vilken som är mest prisvärd. Sen om det är någon av de där modellerna som har några vanliga svagheter.

All fakta är rolig att läsa så posta på bara:)

MVH Rickard

Gödseldräng
4 529 Inlägg
27 december 2007
saabens nackdel är ju att växellådan är totalt värdelös
audins fördel är ju klart 4x4 och störst motor av alla
BMWn är en jävligt rolig bil att köra lite dyr att äga men klart värt de
plus att motorn verkar vara jävligt slitstark jag och en polare har inte lyckats döda hans än tongue

BennyC
27 december 2007
Jag säger helt klart saaben,(Jag tycker det är grymt snygga bilar och sköna att köra) Har haft en del saabar och har aldrig haft problem..

Mvh benny

1 059 Inlägg
27 december 2007
är ju lite audinörd men inte 2,8 motorn.bara trött o törstig. Sikta på en s2 i så fall eller en äldre med 5 o 20 v på 170 hk. sätt på s2 front o nyare huven så e dom nästan lika i uteende.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Tyskstuk
466 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
tack för alla snabba svar!

hmm okej.. Det lutar nog mest åt BMWn just för tillfället men det är endast för att jag tycker att det är den snyggaste. Det jag gillar med Saaben det är att man med enkla ingrepp kan få bra mycket mer effekt.

Hur är saaben i acceleration, är den jämn hela vägen 0-100 eller kommer allting med turbon? Är den dyr att äga? Vad dricker en sådan?

Är det någonting med BMWn som man bör passa sig för när det gäller lite äldre 325or. Kanske finns en anledning till att bmw bytte ut motorn?

Markolainen
27 december 2007
Rille_Pille skrev:

hmm okej.. Det lutar nog mest åt BMWn just för tillfället men det är endast för att jag tycker att det är den snyggaste. Det jag gillar med Saaben det är att man med enkla ingrepp kan få bra mycket mer effekt.

Hur är saaben i acceleration, är den jämn hela vägen 0-100 eller kommer allting med turbon? Är den dyr att äga? Vad dricker en sådan?

Är det någonting med BMWn som man bör passa sig för när det gäller lite äldre 325or. Kanske finns en anledning till att bmw bytte ut motorn?

Men det jag hört om Saab 900/9-3 är att de är "slingriga" de ska kränga åt olika håll vid gaspådrag och lknande.

Det enda de gjorde med motorn på Bmw är att vanos kom på alla 6:or år -93.
Detta gjorde så att de drack lite mindre soppa. Men de gamla motorerna är det inget fel på alls.

Själv skulle jag satsa på Audin.
Saaben verkar inte vara någon sportmaskin med tanke på "slingret".
Bmwn är för vanlig och har ett tråkigt utseende enligt mig.
Audin är elt enkelt grymmast av de där 3 enligt mig.

Tyskstuk
466 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
okej....det är ju verkligen inte kul. Nä det är ju verkligen ingen sportmaskin. En svensson bil med lite prestanda.

Nä kan tyvärr inte hålla med dig. Bmwn är den snyggaste och elegantaste av de tre bilarna:P. Dock är Audi lite ovanligare och speciellare i utseendet men men allting är en smaksak.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
27 december 2007
Hört rykten om att Audis Coupeer är väldigt trevliga bilar. Audis raka 5or är enligt Audi själva den bästa motorn dom byggt läste jag nånstans. Sen låter dom gryyymt skönt också.

Whine whine!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
27 december 2007
Urkas skrev:
Hört rykten om att Audis Coupeer är väldigt trevliga bilar. Audis raka 5or är enligt Audi själva den bästa motorn dom byggt läste jag nånstans. Sen låter dom gryyymt skönt också.

Dom låter precis lika skönt som alla andra 5'or jag lyssnat på tongue

Men det är en bra motor. Den håller och den är inte allt för mesig när det gäller att plocka effekt.

Audi's riktiga trumfkort är deras Quattro.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Darth Vader
1 644 Inlägg
27 december 2007
Jag hade då slått till på en audi s2 istället för 2.8. Där har du både effekt och fyrhjulsdrift + en jävligt snygg bil.

Braaaaap?

341 Inlägg
27 december 2007
Markolainen skrev:
Rille_Pille skrev:

Men det jag hört om Saab 900/9-3 är att de är "slingriga" de ska kränga åt olika håll vid gaspådrag och lknande.

Det enda de gjorde med motorn på Bmw är att vanos kom på alla 6:or år -93.
Detta gjorde så att de drack lite mindre soppa. Men de gamla motorerna är det inget fel på alls.

Själv skulle jag satsa på Audin.
Saaben verkar inte vara någon sportmaskin med tanke på "slingret".
Bmwn är för vanlig och har ett tråkigt utseende enligt mig.
Audin är elt enkelt grymmast av de där 3 enligt mig.

Hade en BMW 325 cupé från 94. Fick schimsa om vanosen när jag köpt den, den hade gått ca 14000 då. Var inte så fruktansvärt dyrt. Det är en mycket rolig bil o köra iallfall!

2 164 Inlägg
27 december 2007
Finns botemedel för att den är som en kåt snok på vägen och lika så lådan.
Men den är en mycket trevlig motor som levererar över ett brett register och vill gärna varvas. mycket tacksam att trimma också.

Men om du väljer saaben så innan du gör nått mer så se över väghållningen och sen trimma den är mitt tips.

MVH

F

Ingen himmel är så blå som min
2 986 Inlägg
27 december 2007
Audin med 2,8an är väl inte direkt sportig. V6an är på 174hk, och mer komfort-betonad än sport. Soppasnål, nä.. Risk för att den tar olja med efter 20k mil...

Håller med de övriga. Audin är det som gäller, med quattro är den oslagbar i gänget. Men satsa på en 5cyl med turbo (aka S2 smile  MUMS!

/Mattias

BMW fantast
1 172 Inlägg
27 december 2007
matteeee skrev:
Audin med 2,8an är väl inte direkt sportig. V6an är på 174hk, och mer komfort-betonad än sport. Soppasnål, nä.. Risk för att den tar olja med efter 20k mil...

Håller med de övriga. Audin är det som gäller, med quattro är den oslagbar i gänget. Men satsa på en 5cyl med turbo (aka S2 smile  MUMS!

Audin är itne att satsa på. inte så jätte sportig preics och dricker mö... som andra har sagt så audis bästa motor är den raka 5an.. med turbo då,... så s2 hade jag med satsat på, annars saab... saab är fina bilar.. ja lådan kan rasa, men med farsans gamla audi 2,8 rasade den med.... man ska däremot låta bli att burna med saabarna.. annars kan dom hålla lika länge som alla andra...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

192 Inlägg
27 december 2007
att rekomendera är ju även mb 300ce 24v 220hk orginal,,,

har haft en audi 80 2,8 coupe,, mycket fina bilar att åka i,, går relativt billigt om man fin kör,,

finns ju även audi 90 20v coupe åå,, den e ju på 170hk och mycket hållbarare än 2,8an,,

//// Tommie

Tyskstuk
466 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Okej, hör väldigt mycket bra och dåligt om alla bilar faktiskt:D.
Men av vad jag har förstått så verkar det flesta vara överens om att 2,8 audin åker i tunnan. Mercedesen gillar jag inte dels för att utan facelift ser den förjävligt ut och den är törstig och ruggigt dyr att laga.

För mig känns det mest rätt just nu att köpa en 325a 93/94, dels för att jag vill ha vanos men även kamkedja . Dock gillar jag hur Audi Coupen ser ut faktiskt. Men audi 90 coupen verkar inte vara så vanlig med 20v? För 2,3 är väl med 10v? Jag tycker S2 är lite väl dyr att köra och äga? eller? Jämfört med 325an kanske den inte är så dyr?

Vilken motor skulle ni rekomendera förutom s2an om en audi coupe blir aktuellt?

Tack för alla svar!

neckwomen_88
27 december 2007
Jag säger GO FOR THE BMW!

som vi brukar säga; ett slick sen är du fast wink 

bmwn är visserligen rätt så vanligt, men dom flesta är ju sedaner...men grundformen slår audin med hästlängder!  sportigare än saaben också, sen sitter man så lågt i bmwn, och motorljudet och väghållningen gör körglädjen total smile

778 Inlägg
27 december 2007
bmw big_smile

Sök