Kör DU bil bra - tycker du själv ?

KHRacing
29 december 2007 ·

Vad anser du om din egen körteknik bakom ratten ?

hur anpassar du dig exempelvis till ett övergångsställe ?

Jag saktar farten lite lagom - även om det är tokfritt om inga gående inom synhåll.

Det står en bil på väggrenen på en motorväg - vad gör du ?

SJälv så blinkar jag alltid vänster / lägger mig i vänster körfält.

----------------------------------------------------------------------------------

Hur BRA kör du på en skala 1 -100 ?

1 = kass ---------- 100 =Shumacher


Själv så skulle jag vilja placera mig i den övre 1/4 av skalen.




GOTT NYTT ÅR PÅ ER & KÖR FÖRSIKTIGT.

K

Viktor_med_R NoFuckNoRide
29 december 2007 · 474 Inlägg

Shumacher är ju kass ;D  hehe har ingen aning faktiskt övningskör men kanske 70?

Sug Performance Club
John87 Stolt Volvoägare
29 december 2007 · 4 913 Inlägg

För ett år sen tyckte jag att jag körde jättebra.
Nu tycker jag att jag knappt kunde köra då, och att jag är mycket mer erfaren nu.
Om ett år lär jag tänka likadant jag gör nu.

Men jag håller oftast hastigheten (väldigt ovanligt att jag kör över) och jag tycker mig ha ett bra öga på övergångsställen och cykelöverfarter (där det inträffar många olyckor).
Jag blinkar alltid när jag byter körfält (blivit en liten vana) och jag gör inga dumma omkörningar för att öka säkerheten med mina medtrafikanter.

Nu kommer nog någon tänka att jag är en moraltant i trafiken, men för mig går säkerheten före några sekunders rus i en dum omkörning.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Mr-A Maharaja!
29 december 2007 · 207 Inlägg

100....när jag får körkortet big_smile

John87 Stolt Volvoägare
29 december 2007 · 4 913 Inlägg

Mr-A skrev:
100....när jag får körkortet big_smile

Så trodde jag också, men du kommer förstå hur fel du hade när du hunnit köra några år.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
29 december 2007 · 798 Inlägg

Mr-A skrev:
100....när jag får körkortet big_smile

moget svar.

Tror själv att jag ligger nånstans runt 60-80 iaf i norrköping där man känner till det nästan överallt och har koll på vart det brukar springa idioter rakt ut o.s.v

zewmah
29 december 2007 · 81 Inlägg

Lovborg_740 skrev:
har ingen aning faktiskt övningskör men kanske 70?

Självförtroendet vart det ju inget fel på iaf...

Själv ligger jag naturligtvis i översta percentilen, allt annat vore skamligt.

Skämtåsido; jag har för vana att alltid köra för fort, relativt vårdslöst och respektlöst. Däremot känns motorsvägsväjningen som en självklarhet (har själv blivit stående på motorväg, det är inte så lattjo att ha bilar susa förbi i 140 knyck 1 meter ifrån en). 30-sträckor respekteras ALLTID - i övrigt kör jag ständigt för fort.

EDIT: Ja just ja, skulle ju betygsätta mig själv.. Nedre hälften hamnar jag på; med motiveringen att jag tar för stora risker i trafiken.

Senast redigerat av zewmah (29 december 2007)

Hamilton
29 december 2007 · 8 864 Inlägg

Det står en bil på väggrenen på en motorväg - vad gör du ?
Ser jag någon vid bilen så stannar jag.

Vad anser du om din egen körteknik bakom ratten ?
Helt ok, olycksfritt det senaste 25åren.

hur anpassar du dig exempelvis till ett övergångsställe ?
Saktar ner.

Fotograf på tierpidag.se
Saab_freeaket
29 december 2007 · 35 Inlägg

John87.


Kör du lagligt?. Asså du kör en volvo 850 t5:A 225 hästar under huven. Klart att man ska tade lugnt istan på 30 och 50 vägar. Men förhelvete på 70 -90 - motorvägen. Måste bilarna få rensas till max!. Och då blir det inte växling under 5000 varv. Asså tror ni alla verkligen själva att bilen mår bra utav att man kör lagligt hela tiden när bilen är gjord för att ligga i högre hastigheter. Jag fattar inte varför vissa folk köper snabba bilar som e gjorda för aktiv-körning. Men ändån utnyttjar de flesta folket inte pollarna under huven. Det är ju synd om bilen!. Det märker man på trötta slökörda bilar. Som aldrig dras över 3500 varv. Ajja lixom liga lagligt med en snabb bil nja inte rätt!. Gasagasa släpp hästarna fria!.tongue

jokke_b
29 december 2007 · 315 Inlägg

haft körkort i 6 mån så ligger la på skala 10 ungefär... en f¨år ju leka av sig lite i början hehe

Allt eller inget!!!
Viktor_med_R NoFuckNoRide
29 december 2007 · 474 Inlägg

zewmah skrev:

Lovborg_740 skrev:
har ingen aning faktiskt övningskör men kanske 70?

Självförtroendet vart det ju inget fel på iaf...

Själv ligger jag naturligtvis i översta percentilen, allt annat vore skamligt.

Skämtåsido; jag har för vana att alltid köra för fort, relativt vårdslöst och respektlöst. Däremot känns motorsvägsväjningen som en självklarhet (har själv blivit stående på motorväg, det är inte så lattjo att ha bilar susa förbi i 140 knyck 1 meter ifrån en). 30-sträckor respekteras ALLTID - i övrigt kör jag ständigt för fort.

EDIT: Ja just ja, skulle ju betygsätta mig själv.. Nedre hälften hamnar jag på; med motiveringen att jag tar för stora risker i trafiken.

hehe drog till med ngt baara big_smile det lät bra med 70 smile

Sug Performance Club
_Spawned_ Maskinförare
29 december 2007 · 1 163 Inlägg

Jag kör nog också mycket lek osv, men 30/50 sträckor hålls laglydigt.
Övriga trafikregler finns av en anledning, och man har lärt sig hur man gör så.
Skulle väl säga att jag blivit ganska säker på vinterväglag iaf smile

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Catling Old School Ford
29 december 2007 · 600 Inlägg

ett bra citat: "hälften av alla anser sig att köra bättre än normalt."

nått i den stilen var det, talar ju försigsjälv.

Senast redigerat av Catling (29 december 2007)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
John87 Stolt Volvoägare
29 december 2007 · 4 913 Inlägg

bmw_äger skrev:
John87.


Kör du lagligt?. Asså du kör en volvo 850 t5:A 225 hästar under huven. Klart att man ska tade lugnt istan på 30 och 50 vägar. Men förhelvete på 70 -90 - motorvägen. Måste bilarna få rensas till max!. Och då blir det inte växling under 5000 varv. Asså tror ni alla verkligen själva att bilen mår bra utav att man kör lagligt hela tiden när bilen är gjord för att ligga i högre hastigheter. Jag fattar inte varför vissa folk köper snabba bilar som e gjorda för aktiv-körning. Men ändån utnyttjar de flesta folket inte pollarna under huven. Det är ju synd om bilen!. Det märker man på trötta slökörda bilar. Som aldrig dras över 3500 varv. Ajja lixom liga lagligt med en snabb bil nja inte rätt!. Gasagasa släpp hästarna fria!.tongue

Jag flåsar ur min bil med jämna mellanrum, du behöver inte oroa dig.

Senast idag drog jag den lite över rödmarkeringen på några växlingar, men när jag kom upp till 110 lät jag farthållaren ta över.

Mina 225hk får jobba på under omkörningar och buskörning ibland, men jag ser inte riktigt meningen med att köra slut på bilen.
Ligger hellre och njuter av min bil i lagliga hastigheter än att stressa omkring och ge både mig och bilen en hjärtattack.
Sen att jag rastar av den ibland är oftast inget jag gör på allmäna vägar.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
mebben Troligen galen...
29 december 2007 · 567 Inlägg

5000mil om året i stockholmstrafiken har gjort mig luttrad och hyggligt laglös, följer man alla trafikregler i city kommer man ingenstans...

Hur gör jag på motorvägen? Ligger kvar i vänsterfilen då det oftast är där jag ligger.

Hur gör jag vid övergångsstället? Vid ett vanligt övergångsställe saktar jag ner och släpper över alla som väntar. Ska jag å andra sidan passera ett övergångsställe i stan där det korsar en gågata (t.ex. vattugatan vid drottninggatan) och det är turistsäsong stannar jag till och sedan i med 1an och långsamt rulla över på tomgången, stannar man för alla får man stå hela dagen...

På en skala 0-100, enligt mig själv runt 75 men troligen skulle en uppkörningsinstruktör ge mig 25-35 då jag böjer lite på en del lagar...

Hamilton
29 december 2007 · 8 864 Inlägg

Klokt svar där John87 "Tummen upp"

och du bmw_äger ...håll dig borta från almän väg wink

Fotograf på tierpidag.se
kevlar_soul
29 december 2007 ·

Jag är rätt bra på att hetsa och köra snabbt och icke laglydligt, lätt en 90 där tongue

Haha, jag känner ju till de flesta regler, men oftast tar jag mig fram alldeles för fort, tyvärr..

_VeNoM_ Giftig
29 december 2007 · 419 Inlägg

Hur gör jag på motorvägen? Glider över i vänster filen om det är möjligt annars sakta ner å hålla sig så långt åt vänster som möjligt.

Hur gör jag vid övergångsstället? Vid skymda övergångsställen saktar jag alltid ner lite ifall det skulle komma någon, är det fritt så är det bara rulla förbi som ingenting. Men stannar alltid om det är nån som vill över.

Och en sak till som jag gör är att jag ALLTID blinkar oavsett vad. För jag blir så j*vla irriterad på folk som inte använder blinkersen.

Visst jag kör lite för fort ibland men då är det på platser där jag anser att det är "okej" att göra det. alltså inte bland hus och på gator där det rör sig mycket folk och övrig trafik

Så till betyget så kan jag ju säga att jag anser mig vara en riktigt bra förare men det finns mycket kvar att lära så det får bli 60. Det är säkert fler än jag som borde skriva lite lägre betyg men inte vill att folk ska se ner på dom men det finns säkert många som kör riktigt bra med smile

Ta det lugnt där ute i nyårstrafiken smile

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Saab_freeaket
29 december 2007 · 35 Inlägg

Okej låter bra John87 smile . Nejdå jag menar bara att det är synd om bilen att alltid köra lagligt &  slöa med varven . Jo men asså en sådan bil du har . Behöver ju rastas imellan åt . Turbon måste ju få gå igång och alla hästar släppa frias wink . Sen att liga lagligt ibland kan ju vara rätt så skönt . Men inte hela tiden . Blir tråkigt i längden. Speciellt om man kör en snabb bil med bra axx och så . Inte gjorda för ngn sorts krypkörning i 90 km/h på 2000 sketna varv wink . Kör själv en Bmw 525i 192 hästar 6:A under huven, Och den rensas alltid till max alltid när man kommer ut på 70 - 90 - motorväg blir det oftast växling innan varvstopp i 1:an 2:An 3:an även 4:an om det inte är för mycket trafik . Blir oftast över 200 då . Men man märker ju att bilen blir  ju betydligt piggare. Sen när man kommer utt på större vägar ska man komma upp i farten snabbt!. Blir ju inget direkt bra axx om man växlar vid 2500-3500 varv som dem flesta alltid gör. Och tror att motorn slits utt om man drar ur motorn . Klart att slitagedelar å så slits. Men bättre att köra hårt med koll smile . Än slött utan koll!. . Mvh Patrik!

Daaze Rent A Retard !
29 december 2007 · 674 Inlägg

mebben skrev:
5000mil om året i stockholmstrafiken har gjort mig luttrad och hyggligt laglös, följer man alla trafikregler i city kommer man ingenstans...

Hur gör jag på motorvägen? Ligger kvar i vänsterfilen då det oftast är där jag ligger.

Hur gör jag vid övergångsstället? Vid ett vanligt övergångsställe saktar jag ner och släpper över alla som väntar. Ska jag å andra sidan passera ett övergångsställe i stan där det korsar en gågata (t.ex. vattugatan vid drottninggatan) och det är turistsäsong stannar jag till och sedan i med 1an och långsamt rulla över på tomgången, stannar man för alla får man stå hela dagen...

På en skala 0-100, enligt mig själv runt 75 men troligen skulle en uppkörningsinstruktör ge mig 25-35 då jag böjer lite på en del lagar...

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang