3224
Sök

Kör DU bil bra - tycker du själv ?

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
27 maj 2008
svårt som fan att bedöma sig själv ju...

men har haft kortet nu i 6 år så men en förlust på 7månader så man har ju lärt sig en hel del efter det som hände

hade haft kortet ca 1 år så hände detta enda olyckan ja vart med i
https://www1.garaget.org/gallery/archive/27069/12698/27069-59950.jpg

Men man är ju inte sämst eller den bästa heller

ligger nånstans mitt emellan 60-70 kanske svårt att bedöma sig själv

EDIT: stavfel
Senast redigerat av BBAD (27 maj 2008)

German Engineering
9 083 Inlägg
27 maj 2008
Jag kör mkt bättre än för 1 år sen, tog körkort nyligen smile Man har ingen egen bil men brukar låna styvfarsans Golf då och då smile När det gäller hastighetsgränserna så håller jag det ofta, men på motorvägen händer det att man drar på tongue Måste ju rasta den tongue Men jag har fått kommentarer att jag kör bra, körde till och med konbanekörning förra året på personalfest smile Man skulle köra sicksack mellan konerna så snabbt som möjligt för det gick på tid. Gubbarna som anordnade konbanekörningen sa att jag kunde få köra fast jag saknade körkort tongue Vi var på inhägnat område så jag körde. Det var automatlåda och jag hade aldrig kört det förut. Det var en Nissan Pathfinder jag körde smile Iallafall, så körde jag som vanligt, då började de kommentera att jag kör så jävla bra för att sakna körkort tongue Sen skulle man backa tillbaka hela vägen, jag struntade i tidtagningen för jag hade så himla kul big_smile Min mor tycker också jag kör bra smile

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

9 108 Inlägg
27 maj 2008
Jag är hur grym förare som helst roll Nädå men det är sjukt vad mycket bättre man är nu (och med mer självinsikt) än när man haft körkort ett år eller två.
Med bil är jag 60-65 i alla fall, har kört väldigt många hårda mil på varierande vägar i 7 år. Har lyckats avvärja flera faror där många andra antagligen skulle krockat och den krocken jag gjort (med ett vildsvin som sprang ut i vägen) hade inte kunnat tas hand om på något bättre sätt då jag blev omkörd samtidigt..

Med MCn ligger jag väl på 20 eller något än så länge hehe.

Dock blinkar jag aldrig om jag inte anser att någon har nytta av att veta vart jag ska.

44 Inlägg
27 maj 2008
Släpper aldrig fram gående på obevakade övergångsställen. Om jag inte har en misstänkt polisbil bakom mig.
Kör mot rött kvälls och nattetid när det är möjligt.
Kör ofta fort
Parkerar där det passar mig.

Har aldrig krockat.

Mellan 1-100? hmm 79,2 kanske?

609 Inlägg
27 maj 2008
Både ja och nej. När jag kör tjänstebil är det mer åt 85-90. Privat kanske 60-70. Men antagligen är det en överdrift om man ska tro min sambo.
Kan dock hålla med om att det är en väsentlig skillnad på nu och när man fick sitt körkort.

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
27 maj 2008
Jag håller mig från att säga att jag är bäst på att köra bil, för det är ändå ingen som kommer tro mig.

Men jag säger såhär.
Jag är riktigt jävla duktig på att köra bil.
Tar väldigt snabba beslut som hitills visat sig vara rätt, och då snackar vi om olyckssituationer t.ex.
(Idioter bakom ratten, älgar och rådjur när man håller 110 osv osv..)

Det har hänt att man har fått punka vid 110 väg också, mitt i en omkörning.
Har kört ner i diket en gång, men då var det för att inte döda personen som var och traskade runt naken, mitt i natten, drogpåverkad.. (Detta hände i grekland)

Bilen såg jag aldrig mer heller för den delen..

Kan säga att jag vart med om riktigt jävla mkt som bilist, och jag har ändå "bara" haft kortet i sex år.
Lär bli en riktigt lång lista om jag börjar rabbla upp allt jag varit med om som bilist. Så det skippar jag.

För i mina ögon, så är inte en bra bilist någon som håller 90 på 90 väg. Eller en som aldrig kört för fort.
En bra bilist är en som vart med om mkt i trafiken, sett det mesta och upplevt känslan av att se hela sitt liv passera inom loppet av två sekunder. Och klara sig ur en sådan sits. Med klart tänkande och snabba beslut.
DET är en bra förare.

Så jag kan nog med all säkerhet säga att jag ligger väl på en skala mellan 85 och 90 då.
För 100%ig kommer ingen att bli. Någonsin, då är man inte en bra bilist, då kallas det tur.

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

Hmm.
27 maj 2008
Trådstartare
Jojje_ skrev:
Jag håller mig från att säga att jag är bäst på att köra bil, för det är ändå ingen som kommer tro mig.

Men jag säger såhär.
Tar väldigt snabba beslut som hitills visat sig vara rätt, och då snackar vi om olyckssituationer t.ex.

Har kört ner i diket en gång, men då var det för att inte döda personen som var och traskade runt naken, mitt i natten, drogpåverkad.. (Detta hände i grekland)

Kan säga att jag vart med om riktigt jävla mkt som bilist, och jag har ändå "bara" haft kortet i sex år.
Lär bli en riktigt lång lista om jag börjar rabbla upp allt jag varit med om som bilist. Så det skippar jag.

För i mina ögon, så är inte en bra bilist någon som håller 90 på 90 väg. Eller en som aldrig kört för fort.
En bra bilist är en som vart med om mkt i trafiken, sett det mesta och upplevt känslan av att se hela sitt liv passera inom loppet av två sekunder. Och klara sig ur en sådan sits. Med klart tänkande och snabba beslut.
DET är en bra förare.

Så jag kan nog med all säkerhet säga att jag ligger väl på en skala mellan 85 och 90 då.
För 100%ig kommer ingen att bli. Någonsin, då är man inte en bra bilist, då kallas det tur.

Som jag förstod det var schumacher 100, är man bättre än honom ligger man över 100 smile... och inte att det var en % skala. men vad vet jag =P...

F-14 Tomcat Fighterpilot
888 Inlägg
27 maj 2008
Hmm. skrev:
Jojje_ skrev:

Men jag säger såhär.

DET är en bra förare.

Som jag förstod det var schumacher 100, är man bättre än honom ligger man över 100 smile... och inte att det var en % skala. men vad vet jag =P...

Sålänge du hajjar vad jag menar så är det fullkomligt onödigt med ett sådant svar du ändå ger mig..

"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

184 Inlägg
27 maj 2008
Har haft kortet sen 04 alltså 4 år. Varit yrkeschaufför nästintill sedan dess. Legat o snittat ca 50mil om dagen i lastbilen i 2 år smile (innan de kanske jag snitta 20 mil om dagen i en lastbil) Ni som vill veta antal mil börja räkna wink och jag har aldrig krockat med något lr kört av vägen än. I personbilen lever jag näst intill i o dessutom pendlar jag till och från jobbet, ca 5-6 mil om dagen plus att jag kanske kör 10 mil varje helg, detta också nästan sen jag fick lappen. Om jag kör bra ? njae, själv tycker jag att man blir aldrig fullärd men jag har varit med om otroligt mkt och jag känner mig hyffsat säker på det jag gör. Så jag tycker andra får avgöra hur man kör. Men jag tycker att ju mer man kör och mer man varit med om, desto duktigare anser jag att man är. Men folk som haft kort i 2 till 6 år ? njae, vi är alla amatörer big_smile

Körv
3 535 Inlägg
27 maj 2008
haha va roligt det är å reta er big_smile

Nej jag tror inte jag är så bra bilförare som jag skrev. Men jag är inte värdelös heller. Och jag tror heller inte att någon kan betygsätta sin egen körförmåga.

Så tro inte att jag var seriös med mitt inlägg wink

Truckdriving Man

Försöker iaf
1 998 Inlägg
27 maj 2008
Har vart av vägen 2 gånger sedan ja fick traktorkortet 2006. En gång med traktorn och en gång med bil. Har hatt B-kortet 3 månader nu.

Körde ca 2000 mil med traktor och övningskörning men lärde mig mycket under tiden på körskolan.
Man kan nog aldrig bli tillräckligt bra.

Men ja kör ibland efter känslorna vilket inte är allt för bra.
Leker ibland där de är tomt på folk/bilar.
Följer oftast regler och hastigheten. Men många gånger inte roll

Säg att ja ligger på 10-15. Har mycket kvar att lära och vill bli mycket bättre.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Lastbilschaufför
78 Inlägg
27 maj 2008
tog körkortet för kanse ett halvår sen, och nylligen tagit för lastbil och släpp. jag kan väll tycka att jag kör bra, men saknar erfarenhet av tex väll trafikerad motorväg. och det kan dom flesta köra på, så jag är över och under på vissa punkter antagligen

tror ju att nån som kör lastbil har vissa kunskaper som kommer med jobbet som även vissas när du kör vanligt.
det jag tror jag är bättre på än många "svensson":
*plasering
*uppsikt
*backa
*"veta när man ska vänta och hur man hjälper andra att lösa små problem i trafiken"

det jag tror jag är inte är bättre på än många "svensson":
*Motorväg
*Multitasking i bilen, jag tycker att jag har svårt med det fortfarande, tex dricka nått medans man kör, eller andra saker som man kan göra.
*Erfarenhet

jag skulle kunna ranka mig som 60-65 på dom översta bitarna, men runt 30-35 på dom undre...

har mycket kvar att lära, erfarenhet är väll det som behövs

på tal om detta har jag hört en rolig undersökning dom gjrode för några år sen, när dom va på stan och frågade Random folk om dom körde "dåligt - sådär - svensson - bättre om dom flesta - proffs"
var ca 75% av alla som svarade som sa "bättre än dom flesta" vilket bevisar hur det igentligen är med sånt... 75% tror altså att dom är bättre än andra, men dom inte är. skälvfallet så borde chofförer till yrket antagligen hamna på bättre än dom flesta till proffs.
Senast redigerat av Nivius (27 maj 2008)

Avstängd
1 266 Inlägg
27 maj 2008
Svårt att svara på faktist..kan manövra bilen iaf, och dricka cola samtidigt tongue

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Svartrök
673 Inlägg
27 maj 2008
runt 70

har jobbat som chaufför i 7år
Senast redigerat av Thorsholm (27 maj 2008)

Jag har fel ibland... men inte ofta

517 Inlägg
27 maj 2008
Joo skrev:
Jag har kört av vägen 2 gånger och jag har haft körkort i 6 månader nu men men:

hur anpassar du dig exempelvis till ett övergångsställe ?

Ser jag någon så saktar jag in, beror på hur bra sikten är också annars så kör jag som vanligt!

Det står en bil på väggrenen på en motorväg - vad gör du ?

Håller ut en liten bit!

Anser mig själv efter de olyckor som hänt att jag ligger kanske på skalan som du sa 1-100 så ligger jag nog på 40 kanske tongue

konstigt att du kör av då wiljam.. du kör som ett svin smile

160 Inlägg
27 maj 2008
jag klippte ett rådjur i lördags med 745 :an....inte kul ! jag fick slå ihjäl råbocken med fälgkorset  !!...  hade jag dragit rätt slutsats när jag såg det första rådjuret & saktat ner mera så hade detta aldrig hänt !  =inget bra beslut=dåligt kört !!!
Senast redigerat av insanebrains (27 maj 2008)

2 118 Inlägg
27 maj 2008
Blow_Me skrev:
Släpper aldrig fram gående på obevakade övergångsställen. Om jag inte har en misstänkt polisbil bakom mig.
Kör mot rött kvälls och nattetid när det är möjligt.
Kör ofta fort
Parkerar där det passar mig.

Har aldrig krockat.

Mellan 1-100? hmm 79,2 kanske?

2.97 möjligtvis....

D.i.l.l.i.g.a.f

Trägnagare
185 Inlägg
27 maj 2008
Jag ligger ju inte över 20 iaf, men jag är snäll med blinkers och släpper fram folk på övergångställen.. Wieee

All show and no go!

2 118 Inlägg
27 maj 2008
Mortalis skrev:
tycker ja körde bra, tills ja backade in i en kvinna som svängt upp bakom mig imorse tongue

två ögon, tre backspeglar, en jävla massa rutor och ändå lyckas man ? :S jag förstår inte det där tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

399 Inlägg
27 maj 2008
Bakom ratten e man Alttid BÄST!! (100) Men om man tänker efter så ligger man nog på 40-50 kanske tongue

VOLVO for life

Sök