3452
Sök

oljan till turbon

Evolution
1 627 Inlägg
24 november 2005
Trådstartare
Jag fundera på om man tar olja från där man har oljetrycks mätaren, och drar till turbon sen från turbon och in i ventil kåpan hur skulle de funka? blir det för varmt? funkar de överhuvudtaget?

Mvh Karlzzon

Fäll ner pungen och landa

Evolution
1 627 Inlägg
24 november 2005
Trådstartare
ingen som har en ide?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
24 november 2005
Såvitt jag har hört ska väl returen ha självrinn ner i tråget?

10 287 Inlägg
24 november 2005
Du måste ha fall på returen och låta den mynna över oljenivån i tråget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Evolution
1 627 Inlägg
24 november 2005
Trådstartare
turbotompa skrev:

jo har hört de med men tänkte om man kunde göra en fuling tråget går inte ta bort med motorn på plats

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
24 november 2005
Du har nog inge annat å göra än att lyfta ur spisen då... =/

Karlzzon The One skrev:
turbotompa skrev:

jo har hört de med men tänkte om man kunde göra en fuling tråget går inte ta bort med motorn på plats

10 287 Inlägg
24 november 2005
Nix. Gör rätt på engång. Suger men är enda vägen.

Mvh
Göran

Karlzzon The One skrev:
turbotompa skrev:

(Groucho Marx).

Evolution
1 627 Inlägg
24 november 2005
Trådstartare
turbotompa skrev:
Du har nog inge annat å göra än att lyfta ur spisen då... =/

Karlzzon The One skrev:
turbotompa skrev:

Jo de verkar ju som de måsste bli så får se vad man kan hitta funderar på om de inte finns nån stans man kan kopla på den

5 710 Inlägg
25 november 2005
Oljemätsticksröret är en enkel "bonnvariant" att leda tillbaka returoljan i.

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
25 november 2005
Så länge returen inte hamnar under oljenivån bara. Erfarenhet har visat att returen måste mynna ovanför oljenivån för att man inte drastiskt skall minska livslängden på lagrena.

/Göran

jonTe skrev:
Oljemätsticksröret är en enkel "bonnvariant" att leda tillbaka returoljan i.

(Groucho Marx).

2 122 Inlägg
25 november 2005
de går att ha returen i ventilkåpan men då måste turbon vara högre upp än kåpan

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

5 710 Inlägg
28 november 2005
Sharky skrev:
Så länge returen inte hamnar under oljenivån bara. Erfarenhet har visat att returen måste mynna ovanför oljenivån för att man inte drastiskt skall minska livslängden på lagrena.

Givet...VV hjälper ju returoljan att evakueras från lagerhuset.

MVH Jonas
..............

272 Inlägg
1 december 2005
Matningen med olja till turbon ska ske från den anslutning på blocket som är menat till att mata turbon med olja och returen som är minst lika viktig ska rinna ner till tråget eller den anslutning som är orignal på blocket för det. Tänk på att du kan inte böja returslangen uppåt eller för mycket åt sidan då olja är trycklös efter att den har varit i turbon. Om det rinner med för mycket motstånd så kommer oljan inte hinna evakueras från turbon och ditt lagerhus blir överfullt och börjar trycket ut olja på andra ställen, du kan få en bil som ryker som tusan för att oljan trycks ut i turbinhuset eller som trycks ut i kompressorn och du får fullt med olja i tryckslangarna. Rekomendation är att returslangen ska minst vara 8mm i innerdiameter.

Så det kommer inte funka överhuvudtaget så som du funderat wink

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

81 Inlägg
1 december 2005
BoostLogic skrev:
Matningen med olja till turbon ska ske från den anslutning på blocket som är menat till att mata turbon med olja och returen som är minst lika viktig ska rinna ner till tråget eller den anslutning som är orignal på blocket för det. Tänk på att du kan inte böja returslangen uppåt eller för mycket åt sidan då olja är trycklös efter att den har varit i turbon. Om det rinner med för mycket motstånd så kommer oljan inte hinna evakueras från turbon och ditt lagerhus blir överfullt och börjar trycket ut olja på andra ställen, du kan få en bil som ryker som tusan för att oljan trycks ut i turbinhuset eller som trycks ut i kompressorn och du får fullt med olja i tryckslangarna. Rekomendation är att returslangen ska minst vara 8mm i innerdiameter.

Bara 8 mm?? Hade för mig att det var bortåt den dubbla diametern på returslangen.. typ 13-16mm eller så. Kan någon annan bekräfta/dementera uppgiften? Det är ju inte direkt oviktigt i sammanhanget.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
1 december 2005
aaa...original på min 245T så e matningen ca 8mm å returen typ de dubbla, om inte mer...

Blyfoten skrev:
BoostLogic skrev:

Bara 8 mm?? Hade för mig att det var bortåt den dubbla diametern på returslangen.. typ 13-16mm eller så. Kan någon annan bekräfta/dementera uppgiften? Det är ju inte direkt oviktigt i sammanhanget.

272 Inlägg
1 december 2005
My bad, jag som räknade fel. Returen ska minst vara AN-10 som är 11,12mm i innerdiameter. LÄS MINIMUM!

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

81 Inlägg
1 december 2005
Tänkte väl det.. :-)

Angående matningen så funkar det utmärkt att sätta en förgrening från oljetrycksgivaren, för vi pratar om Opelmotor'n väl?! Hur du gör spelar inte så stor roll. T.ex ett block med två utgångar som du ansluter i givarhålet med banjonippel, en till givaren o en att sätta fast ett oljerör till turbon med banjonippel. Du bör hitta lämpliga delar hos en välsorterad hydraulfirma. Vad du än gör så gå EJ ner i dimension bara, inga förminskningar eller strypningar, eller banjonipplar med för små hål alltså! Ca 8mm blir säkert bra på oljetrycksröret. Dra röret så långt från grenröret du kan så går det bra med värmen.

Glöm inte en värmesköld på motorkudden heller.. det gjorde jag!! Om den brann upp?! Japp! *L*

Good luck! :-)

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

Evolution
1 627 Inlägg
1 december 2005
Trådstartare
de va bara en funderering men måsste jag fundera om de blir tråget eller var man kan sätta den

Sök