4987
Sök

Byta kabelhärvor 740turbo..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
hallå, någon som har bytt kompletta kabelhärvor från en Ft motor till en Et, dvs, stoppa allt Ft motorhärva i en Et bil.. vilket sätt som är lämpligast, bort med instrumentpanelen och dra allt in i bilen och sen innifrån och ut med den nya? 
Vore väldigt tacksam för allt som ja kan dra nytta av smile
Mvh// Daniel

510 Inlägg
5 januari 2008
tal0n skrev:
hallå, någon som har bytt kompletta kabelhärvor från en Ft motor till en Et, dvs, stoppa allt Ft motorhärva i en Et bil.. vilket sätt som är lämpligast, bort med instrumentpanelen och dra allt in i bilen och sen innifrån och ut med den nya? 
Mvh// Daniel

Kan du inte ta FT blocket, ditt svänghjul och ditt insprut? Blocken är ju nästintill samma .. Samma stakar och samma vev mm .. Bara kompskillnaden som inte är samma .. Och det andra godiset .. Rätta mig någon annan om ja har fel, men ja tycker ju att det borde fungera .. Mvh Johan

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
nja vet inte det riktigt, är 1kabel, eller komtakt, som stämmer på Et härvan till motorn, så vette fan de.,

510 Inlägg
6 januari 2008
tal0n skrev:
nja vet inte det riktigt, är 1kabel, eller komtakt, som stämmer på Et härvan till motorn, så vette fan de.,

En kontakt ..Hmm .. Dom enda kontakterna ja vet som sitter på blocket (et), det är till oljetrycketsgivaren .. Och sen till givaren vid svänghjulet .. Om du då tar ett FT block, din oljetrycksgivare och din givare bak vid svänghjulet. (den med 2st kontakter) .. Då har du ju precis allt som en ET har ..

Rätta mig om ja har fel nu ..
Nyare Ft, grövre ramlager än gammla ET, och grövre stakar .. Sen har nyare Ft oljekylda kolvar .. Sen är det kompförhållandet med som skilljer ..

Altså har ju Ft ingen annan EL skillnad än Et? Så det borde fungera om du bara tar Ft blocket, iom att det är i blocket som godsakerna sitter smile ..

Mvh Johan

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
tjao jo men då byter jag toppen till Et kör jag med Et sprutet då, hade inte tänkt det egentligen men är det nån speciell skillnad på effekt/ förbrukning på spruten?

10 287 Inlägg
6 januari 2008
Jepp, det har jag gjort i några bilar.

Det finns flera sätt att lösa det på.

/Göran

tal0n skrev:
Mvh// Daniel

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
och det är inte alltför himla jobbigt eller? :0

10 287 Inlägg
7 januari 2008
Nejdå. Dvs om du har verkstadshandböckerna för elsystemen och vana att läsa elscheman.

Men det beror också på hur man har tänkt göra det. Tänk på att om man byter alla elhärvor så måste man ha koll på fabrikat på instrumenthus etc. Och det är olika kopplingar beroende på om man skall ha elkylfläkt , klima mm.

En variant är att ta en spruthärva från en sen 240 (typ 91 eller nyare) med LH 2.4 och stoppa in en sådan.

/Göran

tal0n skrev:
och det är inte alltför himla jobbigt eller? :0

(Groucho Marx).

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
okej., det var ju så att jag körde sönder karossen med ft;n i, köpte mej en et kaross utan motor, men fick toppen, sprutet, allt utom blocket med. tänkte ta härvan från ft och allting så och stoppa i et;n., men funderar nu på att ta et toppen och stoppa på mitt ft block, är ju 531topp i et;n.. och et härvan, om inte et härvan går ihop med ft toppen? annars är det bara toppbyte, och det är snabbt gjort det smile

10 287 Inlägg
7 januari 2008
I det läget så är det hundra gånger enklare att göra som du tänker nedan. Enda haken är att du måste ha ett ET svänghjul och montera det rätt.

/Göran

tal0n skrev:
okej., det var ju så att jag körde sönder karossen med ft;n i, köpte mej en et kaross utan motor, men fick toppen, sprutet, allt utom blocket med. tänkte ta härvan från ft och allting så och stoppa i et;n., men funderar nu på att ta et toppen och stoppa på mitt ft block, är ju 531topp i et;n.. och et härvan, om inte et härvan går ihop med ft toppen? annars är det bara toppbyte, och det är snabbt gjort det smile

(Groucho Marx).

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
ookej.det går inte med Ft svänghjulet då? om du tänkte på hallgivaren? eller vad är det som inte kommer att funka?

Sök