5552
Sök

Tempmätaren faller Saab 9-3 uppdaterat

Filkörning?
852 Inlägg
4 januari 2008
Trådstartare
Tjenare. Idag när jag va ute och körde med min aero uptäckte jag att motor temp mätaren föll ner till botten.
jäkligt skumt, blev lite orolig men stängde bilen och starta om den och då va den tillbax där den brukar.

sedan på vägen hem så gjorde den precis lika dant fast då började motor lampan också lysa :S 

jag pressade inte bilen särskillt hårt ändå, höll laglig motorvägsfart (på motorvägen) i ca 2 mil.

har bara haft bilen i 2 dagar så de här känns lite obehagligt :(

om nån har någon ide om va de kan vara så är jag tacksam för all hjälp som går att få!

mvh Ante

edit: nu har bilen lagat sig själv O.o !   läs under 

var inne på saab och dem gjorde en felsökning, gratis :D. den visade att de faktsitk var termostaten som pajjat men dem sa de va lugnt att köra ändå. jaja de va ju bra tänkte jag och så passade jag poå att boka in 14k mil servicen i samband med att dem skulle byta den också, orkar inte pilla själv e ju så jäkla trångt :P

i alla fall nu när jag körde till jobbet så märkte jag att motorlampan inte lös längre.

kan det vara så att termostaten lagat sig själv?

förra ägaren sålde den för att han inte behövde bil längre... antar att han inte körde mycket med den så termostaten började kärva och nu när jag kört har den "leat till sig"...

kan de va en korekt teori? xD eller e de mer troligt att själva lampan har gett med sig?
Senast redigerat av Portal (18 januari 2008)

3 235 Inlägg
4 januari 2008
Föll nålen till 0 fort, eller sakta?

Temperaturmätaren på min Golf faller till 0 väldigt fort, och jag vet att det är själva tempsensorn som håller på att ge upp. I ditt fall är det nog termostaten som fastnar i öppet läge och låter vattnet sirkulera hela tiden, så att tempen sjunker.
Man sliter väldigt på motorn om man kör den kall:(

Byt termostat, det hade jag gjort, kostar inte så mycket.

Filkörning?
852 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
tja.. fall kanske är att underdriva... den totaldök kanske är ett bättre ord. som om vajern hade lossnat (om de nu e vajer där)

3 235 Inlägg
5 januari 2008
Det är säkert vattentempsensorn i så fall.
Det gör den på min också, bara faller helt till 0, och sen efter en stund kommer upp igen.
Saker är att vattentemperaturen kan omöjligt falla från 88C (arbetstemperatur) till 0 på 2 sekunder... Då kan man utesluta termostaten. Byt sensorn.

Men att motorlampan tändes kan jag inte svara på, har säkert med den dåliga sensorn att göra.

Filkörning?
852 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
okaj... kanske blir att jag kör bort den till saab efter jag kommit hem från trysil. åker imorrn :o  tur de inte va meningen att jag skulle köra med min bil

Filkörning?
852 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
uppdaterade första posten pga nya intressante incidenter  O.o

promo
18 januari 2008
Glapp i kontakten på tempgivaren som sitter på sidan om toppen skulle jag tippa på.
Portal skrev:
uppdaterade första posten pga nya intressante incidenter  O.o

Sök