4359
Sök

är laddningsrelä nödvändigt?

735 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
jag kör med 2 st batteri och undrar bara om det är nödvändigt att ha laddningsrelä mellan batterina?

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.

2 911 Inlägg
5 januari 2008
Enligt min mening är det inte nödvändigt.

Man måste nog vara både hjärndöd och tondöv om man inte hör att strömmen börjar ta slut, för det låter fullkomligt kakkadoodle om stereon inte får den ström den vill ha/behöver så man får så pass slut att bilen inte går att starta.

Ska vara om man har en nyare BMW med V12;a eller nåt som kräver 11 volt för att cylinderbankarna ska klara att vevas igång wink

2 655 Inlägg
5 januari 2008
Laddningsrelä är en viktig del, det sitter inbyggt i generatorn, för att reglera spänningen till batteriet. Men ett skiljerelä är ett relä som man kan använda när man parallellkopplar 2st batterier. Det är en riktigt smidig lösning, så man slipper dra ur startbatteriet om man står och spelar utan att ha motorn igång.

735 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
jag tänkte mest på att kan inte något av batterien börja koka om det inte sitter ett relä mellan dom.

Projekt Ford Mondeo.

2 911 Inlägg
5 januari 2008
blomisen skrev:
jag tänkte mest på att kan inte något av batterien börja koka om det inte sitter ett relä mellan dom.

Kan hända lite lustiga grejjer vid sne-belastning men det är väldigt sällsynt.
Se till att ha likadana batterier och ordentliga kablar och säkringar så är det rätt lungt.

Vi har byggt flertalet kärror med herrejösses antal batterier och kört galet med effekt ur och aldrig haft problem med döda batterier eller så.

Jag tänke på skiljerelä i mitt första inlägg tongue

735 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
om man inte har likadana batterier då?

Projekt Ford Mondeo.

2 655 Inlägg
5 januari 2008
Man bör inte parallellkoppla olika sorters batterier, speciellt inte batterier i olika ålder.. Risken finns att det äldre batteriet drar ur det nya batteriet. Vilospänningen på ett friskt batteri är 12,7V. Visserligen så ska det mycket till innan man förstör bägge batterierna genom att blanda batterier men det är inget som rekomenderas.

1 634 Inlägg
5 januari 2008
Jag kör paralellkopplat utan några som helst problem, och det sitter inga relä mellan dem. Men som föregående sa, man skall köra samma batterier med samma ålder för annars är det stor risk att det sämre utav dem båda drar ner det andra så båda blir dåliga.

Numera Saab 9-5 Aero -00

736 Inlägg
5 januari 2008
Om det nu är skiljerelä som det syftas till i tråden så är det ju en bra idé om man inte vill dra ur startbatteriet, man kopplar då skiljerelät ex på bakljusen om man har ett batteri i bak.

Gäller det något typ av extra laddningsrelä till det andra batteriet för att kontrollera laddspänningen låter långsökt, är kablarna mellan dem bra så ska det inte vara några problem. Regleras spänninge till ex 14,4 volt kan ju inte det andra batteriet utsättas för högre spänning än detta. Dåliga kablar skulle ju kunna leda till att spänningen till det andra batteriet blir så lågt att det knappt laddas, men då hjälper ju inte heller ett laddningsrelä.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
5 januari 2008
på våran ena merca sitter det 2 vanliga batteriet istället för 1 stort och det funkar med att bara koppla ihop dom
har även det på 3 av våra traktorer men är kanske inte samma sak ^^

BilstereoNörd
576 Inlägg
6 januari 2008
Om det sitter ett skiljerelä mellan batterierna så är det ju ofta kopplat när bilen laddar så att det blir ju samma sak som att koppla ihop dem utan relä..

Enda fördelen som redan påpekats är ju just att man kan spela slut det "bakre" utan att tömma startbatteriet, när man står stilla..

Men tanken med att ha två batterier är ju att få lite mer kräm till stegen osv!
Vad är det för vits då att koppla bort det ena batteriet när man behöver kräm? roll

Sen har ju de flesta batterier liknande laddningsspänning oavsett storlek, så att det går att koppla ihop olika storlekar..
Kolla bara info på batterierna ang spänning för laddning och underhållsladdning.
Är dessa värden samma på ett litet och ett stort batteri sä är det bara att koppla ihop..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

1 893 Inlägg
6 januari 2008
Istället för två batterier för mera kräm ur steget, rekomenderar jag definitivt en kondensator innan steget, istället för ett extra batteri.
Där emot är ett extra batteri för stereon med relä emellan en bra ide, så man inte blir ståendes. Å andra sidan fungerar startkablar bra också. wink (Så länge man inte är ensam kvar, där man spelat.)

Sök