jonTe skrev:
Adder skrev:
Med det menar jag att den går bra vid körning när den väl har startat, för den startar absolut inte när den är kall utan startgas. Men oavsett om den är varm eller kall så skakar/vibrerar den vid tomgång
Ok då är jag med.
Skakningarna/vibrationerna verkar i mina öron som att motorn inte går på alla cylindrar.
Sådant är ju rätt svårt att VETA över nätet men urlätt för ett vant motoröra om man får tillfälle att se/lyssna på den i verkligheten.
Den gör det.. Är inte ensam om att se/känna/höra detAdder skrev:
Kolla senast igår igen för säkerhets skull. Då den står på 0an står alla markeringar rätt
Vill inte misstro din kunskap på den punkten men hur gjorde du det?
(bara för att kolla så det inte felar där)
Såg till och satt täningen i läge 0. Och därefter kontrollera att markeringarna stog över varandra..Adder skrev:
Varför vibrerar den då bara på tomgång ?
Ja....du...."det brukar bli så"

Motorn är känslig på tomgång......snurrar sakta, spänningsnivån är lägre, låg lufttillförsel,är motorn kall går det ganska tungt osv.
Finns det en tändsstörning eller att man har dålig komp brukar detta te sig vid tomgång, får man "snurr" på´t brukar problemen bli mindre/försvinna.
Då kan ju en idé var att testa med en 100% fungerande tändkassett att börja med..
Vid topplockspackningsjobbet:
Kördes den länge med trasig packning?
2-3 minuter då packningen gick sönder helt. Mättes toppen upp innan montering?
Den gjorde den samt planades..