1886
Sök

Vibrerande Saab 9000 Turbo

Adder
972 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#1
Min topplockspackning gick sönder så bytten den och alla andra packningar dvs en sotningssats, samt fixa iordning kamkedjan på min Saab 9000 2.0 Turbo från -89..
Men nu vibrerar den som 17on när den går på tomgång. Står man still och gasar upp över ca 1200 rmp så slutar den vibrera.. Som att det är tomgångsmotorn som inte får rätt värden eller nått.

Vad kan vara fel ?

Kammen ska stå rätt, det är nya stift dit satta, turbon laddar som den ska och när den väl startat så går den jämt utan misständningar osv och den går på alla cylindrar, har testat med en annan tändkassett.

Hoppas på bra svar för vet i katten vad jag ska göra.
Senast redigerat av Adder (18 januari 2008)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Smålänning
7 887 Inlägg
6 januari 2008
#2
Om CE lyser så är det nått fel. Bara att plocka fram felkodsläsaren, och om du inte har nån (det finns ju inte överallt smile ) så får du åka till nån som kan läsa felkoder.

Insprutningen kan du läsa felkoder själv, men hur du gör på 9000 får någon som vet säkert svara på smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

336 Inlägg
6 januari 2008
#3
Skulle kunna vara Luftmassemätaren som spökar.

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
6 januari 2008
#4
Hur du läser ut felkoder på din 9000 kan läsa om på den här länken:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314



/Johnny

Allmänt jävla envis!

Adder
972 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#5
SaaB_Turbo skrev:
Skulle kunna vara Luftmassemätaren som spökar.

Då borde den väl inte gå bra när man kör ? Eller ?
Senast redigerat av Adder (6 januari 2008)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

5 710 Inlägg
7 januari 2008
#6
Ser flera tänkbara möjligheter till fel....

Adder skrev:
samt att den vibrerar som 17on när den går på tomgång.

Adder skrev:
och när den väl startat så går den jämt utan misständningar osv och den går på alla cylindrar..

Hur menar du?
Att den går ojämt och vibrerar på tomgång när den är kall men när den blivigt varm så vibrerar den inte?
Adder skrev:
Kammen står till 110% rätt,

Är du 110% säker på det?
Fenomenet du beskriver låter nämligen som "en kugge fel" syndromet.
Adder skrev:
Kan det vara tändkasetten ?

Ja....provbyt med en du vet är bra.
Adder skrev:
Går det att kolla den på nått annat sätt än att testa men en annan ?

Nej.
Adder skrev:
Tomgångsmotorn ?

Justerar bara tomgångsvarvtalet och kan inte få motorn att vibrera (misstända)
Adder skrev:
CHECK ENGINE lampan lyser de har den gjort ända sen motorn plockades ihop igen. Gör den de automatiskt i och med att allt har varit isär, så att den måste nollas eller är de en indikating på att nått är galet ?

Det är en indikation på att något är galet.
Man kan nolla genom att lossa +polen på batteriet några sekunder, kommer felkoden tillbaka efter det tycker styrsystemet att något är tokigt.
Då får man läsa ut felkoder......


MVH Jonas

MVH Jonas
..............

Adder
972 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
Ser flera tänkbara möjligheter till fel....

Adder skrev:
samt att den vibrerar som 17on när den går på tomgång.

Adder skrev:
och när den väl startat så går den jämt utan misständningar osv och den går på alla cylindrar..

Hur menar du?
Att den går ojämt och vibrerar på tomgång när den är kall men när den blivigt varm så vibrerar den inte?
Med det menar jag att den går bra vid körning när den väl har startat, för den startar absolut inte när den är kall utan startgas. Men oavsett om den är varm eller kall så skakar/vibrerar den vid tomgång
Adder skrev:
Kammen står till 110% rätt,

Är du 110% säker på det?
Fenomenet du beskriver låter nämligen som "en kugge fel" syndromet.
Kolla senast igår igen för säkerhets skull. Då den står på 0an står alla markeringar rätt..
Adder skrev:
Kan det vara tändkasetten ?

Ja....provbyt med en du vet är bra.
Adder skrev:
Går det att kolla den på nått annat sätt än att testa men en annan ?

Nej.
Adder skrev:
Tomgångsmotorn ?

Justerar bara tomgångsvarvtalet och kan inte få motorn att vibrera (misstända)
Varför vibrerar den då bara på tomgång ?
Adder skrev:
CHECK ENGINE lampan lyser de har den gjort ända sen motorn plockades ihop igen. Gör den de automatiskt i och med att allt har varit isär, så att den måste nollas eller är de en indikating på att nått är galet ?

Det är en indikation på att något är galet.
Man kan nolla genom att lossa +polen på batteriet några sekunder, kommer felkoden tillbaka efter det tycker styrsystemet att något är tokigt.
Då får man läsa ut felkoder......
Ska testa det...
MVH Jonas

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

1 400 Inlägg
7 januari 2008
#8
Dett är kammen. Åk till en verksta så att dom kan mäta exakt. Dett räcker att den flyttat sig en kugge för att få problem

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

5 710 Inlägg
7 januari 2008
#9
Adder skrev:
Med det menar jag att den går bra vid körning när den väl har startat, för den startar absolut inte när den är kall utan startgas. Men oavsett om den är varm eller kall så skakar/vibrerar den vid tomgång

Ok då är jag med.
Skakningarna/vibrationerna verkar i mina öron som att motorn inte går på alla cylindrar.
Sådant är ju rätt svårt att VETA över nätet men urlätt för ett vant motoröra om man får tillfälle att se/lyssna på den i verkligheten.

Adder skrev:
Kolla senast igår igen för säkerhets skull. Då den står på 0an står alla markeringar rätt

Vill inte misstro din kunskap på den punkten men hur gjorde du det?
(bara för att kolla så det inte felar där)

Adder skrev:
Varför vibrerar den då bara på tomgång ?

Ja....du...."det brukar bli så" smile
Motorn är känslig på tomgång......snurrar sakta, spänningsnivån är lägre, låg lufttillförsel,är motorn kall går det ganska tungt osv.
Finns det en tändsstörning eller att man har dålig komp brukar detta te sig vid tomgång, får man "snurr" på´t brukar problemen bli mindre/försvinna.


Vid topplockspackningsjobbet:
Kördes den länge med trasig packning?
Mättes toppen upp innan montering?

MVH Jonas
..............

Adder
972 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#10
micke7406 skrev:
Dett är kammen. Åk till en verksta så att dom kan mäta exakt. Dett räcker att den flyttat sig en kugge för att få problem

Hur mer xakt kan man göra de än på de viset som står ? Skulle de vara flera kugg fel skulle den ju inte gå..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#11
jonTe skrev:
Adder skrev:
Med det menar jag att den går bra vid körning när den väl har startat, för den startar absolut inte när den är kall utan startgas. Men oavsett om den är varm eller kall så skakar/vibrerar den vid tomgång

Ok då är jag med.
Skakningarna/vibrationerna verkar i mina öron som att motorn inte går på alla cylindrar.
Sådant är ju rätt svårt att VETA över nätet men urlätt för ett vant motoröra om man får tillfälle att se/lyssna på den i verkligheten.
Den gör det.. Är inte ensam om att se/känna/höra det

Adder skrev:
Kolla senast igår igen för säkerhets skull. Då den står på 0an står alla markeringar rätt

Vill inte misstro din kunskap på den punkten men hur gjorde du det?
(bara för att kolla så det inte felar där)
Såg till och satt täningen i läge 0. Och därefter kontrollera att markeringarna stog över varandra..

Adder skrev:
Varför vibrerar den då bara på tomgång ?

Ja....du...."det brukar bli så" smile
Motorn är känslig på tomgång......snurrar sakta, spänningsnivån är lägre, låg lufttillförsel,är motorn kall går det ganska tungt osv.
Finns det en tändsstörning eller att man har dålig komp brukar detta te sig vid tomgång, får man "snurr" på´t brukar problemen bli mindre/försvinna.

Då kan ju en idé var att testa med en 100% fungerande tändkassett att börja med..

Vid topplockspackningsjobbet:
Kördes den länge med trasig packning?
2-3 minuter då packningen gick sönder helt.
Mättes toppen upp innan montering?
Den gjorde den samt planades..

Tror jag har hittat felet. En blå kontakt som sitter under insuget i motorn. Satt fast, såg det ut som men så var inte fallet. De var trasig så när man trycker i den åker den ut igen.. Så de är prio nr 1..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

5 710 Inlägg
7 januari 2008
#12
Adder skrev:
Såg till och satt täningen i läge 0. Och därefter kontrollera att markeringarna stog över varandra..

Vadå täningen?
När vevaxeln står 0 (kolv 1 eller 4 i högsta position) skall markeringarna på kamaxlarna passa hyvsat mot märkena på kammarna och överfallen.

MVH Jonas
..............

Adder
972 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#13
jonTe skrev:
Adder skrev:
Såg till och satt täningen i läge 0. Och därefter kontrollera att markeringarna stog över varandra..

Vadå täningen?
När vevaxeln står 0 (kolv 1 eller 4 i högsta position) skall markeringarna på kamaxlarna passa hyvsat mot märkena på kammarna och överfallen.

Vet inte själv varför jag skrev de :S Mena vevaxeln.. Men de var så vi gjorde..

Men de där blå kontakten som sitter under insuget mellan "insug" 1 och 2 från vänster vad har den för betydelse ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

5 710 Inlägg
8 januari 2008
#14
Adder skrev:
Men de där blå kontakten som sitter under insuget mellan "insug" 1 och 2 från vänster vad har den för betydelse ?

Hmm...lurigt utan bild.....men är den 2 polig?
Isf kan den höra hemma på en givare mellan pipa 2 och 3 på insuget.
Det är tempgivaren som berättar vilken kylvätsketemperatur motorn har, utan denna blir det CE lampa och dessutom vet inte bilen om den är varm eller kall vilket säkert kan ställa till det vid kallstart.....roll

MVH Jonas
..............

Adder
972 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
#15
jonTe skrev:
Adder skrev:
Men de där blå kontakten som sitter under insuget mellan "insug" 1 och 2 från vänster vad har den för betydelse ?

Hmm...lurigt utan bild.....men är den 2 polig?
Isf kan den höra hemma på en givare mellan pipa 2 och 3 på insuget.
Det är tempgivaren som berättar vilken kylvätsketemperatur motorn har, utan denna blir det CE lampa och dessutom vet inte bilen om den är varm eller kall vilket säkert kan ställa till det vid kallstart.....roll

Exakt! Så blir att lura dit den på nått vänster så den sitter..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#16
Fibbla dit den där blåakontaten så den sitter som berget nu och vipps så starta bilen direkt och CE lampan slockna men ändå vibrerar den något vid tomgång =/ Om vi säger att kammen iallfall står ett kugg fel kommer CE lampan lysa då ? Vad kan annat göra att bilen vibrerar ? Ännu mer fin inställning av tomgången, mer än att den klickar just när man vrider pyttelite på spjället ?  Om tändkassetten har pajat borde väl också CE lampan lysa eller ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

5 710 Inlägg
9 januari 2008
#17
Adder skrev:
men ändå vibrerar den något vid tomgång

När du skriver "vibrerar" ....menar du då att den inte går på alla cylindrar?
Adder skrev:
Om vi säger att kammen iallfall står ett kugg fel kommer CE lampan lysa då ?

Inte nödvändigtvis.
Adder skrev:
Ännu mer fin inställning av tomgången, mer än att den klickar just när man vrider pyttelite på spjället ?

Vad menar du?

Adder skrev:
Om tändkassetten har pajat borde väl också CE lampan lysa eller ?

Inte nödvändigtvis

Kamaxelinställningen eller dålig kasett är inte övervakad av motorns stryrsystem.
Dock kan det bli CE ändå om motorn går tillräckligt dåligt tex att lamdavärdet blir heltokigt.

Adder skrev:
Vad kan annat göra att bilen vibrerar ?

Misständer menar du?

• Kassa stift eller dålig gnista.
• Felaktig bränsleblandning av flera olika anledningar
• Luftläckage
• Dålig komp av flera olika anledningar

MVH Jonas
..............

Adder
972 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
#18
jonTe skrev:
Adder skrev:
men ändå vibrerar den något vid tomgång

När du skriver "vibrerar" ....menar du då att den inte går på alla cylindrar?
Den går "för bra" för att bara gå på 3 cylindrar. Samt att de känns eller låter inte som att en cylinder "hoppar igång" igen.
Adder skrev:
Om vi säger att kammen iallfall står ett kugg fel kommer CE lampan lysa då ?

Inte nödvändigtvis.
Adder skrev:
Ännu mer fin inställning av tomgången, mer än att den klickar just när man vrider pyttelite på spjället ?

Vad menar du?
De finns ju en grunka som sätter igång tomgångsmotorn som sitter mitt över gasspjället.

Adder skrev:
Om tändkassetten har pajat borde väl också CE lampan lysa eller ?

Inte nödvändigtvis

Kamaxelinställningen eller dålig kasett är inte övervakad av motorns stryrsystem.
Dock kan det bli CE ändå om motorn går tillräckligt dåligt tex att lamdavärdet blir heltokigt.

Adder skrev:
Vad kan annat göra att bilen vibrerar ?

Misständer menar du?
Om den misständer, kan de inte vara nått annat ?

• Kassa stift eller dålig gnista. Är ju bytta mot nya..
• Felaktig bränsleblandning av flera olika anledningar Kanske..
• Luftläckage Har sprutat startgas vid olika ställen men motorn går inte upp i varv.
• Dålig komp av flera olika anledningar Kanske..

Hörde med en som hade mekat saab i ett antal år och han sa direkt kammen. Då sa jag att den är kollad flera ggr. Men han sa att de inte spela någon roll då markeringen var så usel. Så även fast de ser ut som de står rätt behövde de inte bara så. Stämmer det ? Isf hur göra man då ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
#19
En tankte som slog mig..
Om ni fick välja mellan att kammen stog fel eller att en motorkudde (den under AC kompressorn) var slut vilket av dessa orsaker är mest troligt att bilen vibrerar vid tomgång?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#20
Går troll i bilen alltså... Åkte förut och då var den som "vanligt" dvs skakar vid tomgång och går som vanligt vid körning. Men helt plötsligt tyckte jag den gick sämre bara så där, när jag körde en längre sträcka utan stopp. Sen vid ett stopp så skaka inte bilen för 5 öre. Men nu tycker jag den går sämre vid körning. Typ som den går på 3 cylindrar fast bättre på nått sätt. När ett fel försvinner, kommer ett nytt hmm Vad kan ha hänt egentligen ?
Senast redigerat av Adder (26 januari 2008)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\


Sök