Konstruktiv kritik har jag absolut inga problem med att ta! jag välkomnar det, speciellt när det gäller fotografering, eftersom det är en sån ENORM teoretisk OCH praktisk lära. Det finns dock flera olika sätt att ge kritiken på.
Urkas skrev:
jagarbosse: Men på vilket sätt blir det bättre om man fottar med blixt? (Notera att jag frågar, inte klagar ;P)
Om det är för att lätta upp skuggor osv så är det ju också "fel" egentligen, då det också är en av anledningarna till att man vill ha hdr-info i bilden. På väldigt många bilder jag tar använder jag "fill light" i camera raw för att lätta upp skuggor. Funkar extremt bra och det blir naturligare också.
Som sagt, jag kan tyvärr inte svara på varför det blir bättre med blixt i motljus, men det funkar för mig

(notera: oftast).
Självfallet kan man väl klassa det som lite "fusk", men att ta 3 olika bilder och photoshopa ihop dom på en dator, ställa in exp, kontrast, skärpa, saturering osv osv, är det verkligen så långt borta från att använda blixt då(i en hdr-bild dvs)...
Iaf, som du skriver under ditt nick: "Kräsen grafiker", så är jag själv extremt kräsen också. Denna med traktorn var den enda av 20st "hdr"-bilder jag lade ihop, som jag blev någorlunda nöjd med. Tycker många andra går över gränsen med sina, då allt ser bara "metalliskt" ut istället.
Men jag ska försöka göra bättre försök nästa gång, jag lovar