Ja. Från 94> sitter det T5.5 istället. Lite smått o gott som du kan läsa i tråden ovan men det är ju ett nyare system gjort för att sitta på den nyare motorgenerationen (kortmotorn).
Skilnaden mellan T5,2 och T5,5 är att T5,2 använder mer givare gemensamt med dom gamla LH systemen vilket inte T5,5 gör. Sen är de ju bara 200 hk och 225 hk som har T5,2 i -93 års modell!
Men frågan är vad jonTe menade med "UTOM lätttryckaren (9000 2.0t -150hk)" då.
Det får han allt svara på
Ok...jag tar om det då med ett tilllägg:
-Det är igentligen ganska enkelt.......alla 9000 årsmodell -93 med turbo hade/har trionic 5.2 UTOM lätttryckaren (9000 2.0t -150hk) för de har det gamla systemet med DI/APC och LH.
Men det finns väl en lättrycksversion av 2,3:an också?
2,3t och 2,3T?
Rätt mig om jag har fel
Lättryckaren kom 1994 och hade Trionic 5.5 från början.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Då fanns det alltså bara 2,3T och 2,0t fram till 93? JA....om vi begränsar oss till svenska marknaden. OCH tänker bort modeller äldre än -90
Så 2,0t var lättrycksversionen av 2,3T? Kan man säga ja fast det skiljer ju förstås på motorvolymen.
SAAB 9000 MY 1993 2,0t - LH Bosch 2,0T - Fanns inte i sverige 2,3t - Fanns inte 2,3T - Trionic 5.2 2,3T Aero - Trionic 5.2
Har jag fattat det rätt?
Du skall alltså leta prylar från 2.3T eller Aero! Glöm inte att det skiljer mellan TCS och inte om du skall leta kabelmattor. Styrboxen är samma men programmet innuti skiljer sig åt beroende på effekt och TCS vilket gör att boxarna får olika art.nr. Skall du endå byta program (chippa) spelar detta ingen roll, huvudsaken är att det är en T5.2 låda.