Är detta ett vanligt fel på volvos t6-motorer? Var nämligen på autotech med morsans bil idag eftersom den tryckte ut över en liter olja vid stickan. Killarna på autotech sa att packningen va kass på stickan men det tycker jag låter konstigt i och med att den servades för mindre än en månad sedan med oljebyte och allt där till.
Det är iaf vanligt på T5 att packningen på stickan är dålig och detta i samband med tät/dålig vevhusventilation brukar resultera i att det pinkas olja till höger och vänster :-)
Det är iaf vanligt på T5 att packningen på stickan är dålig och detta i samband med tät/dålig vevhusventilation brukar resultera i att det pinkas olja till höger och vänster :-)
Okey, hmm undra om det är lika på T6 då:/ Jag kan inte så mycket om motorer..
Är inte det vevhusfiltret som är igentäppt? Min gamla 740 gjorde det.. har ingen aning om nya bilar.
brodern hade samma problem på sin 850 T5. vad vi fått reda på genom volvo sitter det inget sånt filter på de nyare modellerna som de gjorde på 740. vi gjorde istället så att vi plocka bort vevhusventilationen, rengjorde alla slangar, sen har det fungerat. Är tydligen sjukdom på Volvos Turbomotorer att vevhusventilationen blir igentäppt.. Så prova rengör vevhusventilationen.
Är inte det vevhusfiltret som är igentäppt? Min gamla 740 gjorde det.. har ingen aning om nya bilar.
brodern hade samma problem på sin 850 T5. vad vi fått reda på genom volvo sitter det inget sånt filter på de nyare modellerna som de gjorde på 740. vi gjorde istället så att vi plocka bort vevhusventilationen, rengjorde alla slangar, sen har det fungerat. Är tydligen sjukdom på Volvos Turbomotorer att vevhusventilationen blir igentäppt.. Så prova rengör vevhusventilationen.
hoppas det gjorde dej klokare
rengöra vevhusventilationen är väl nått alla gör varje år?
Ojdå, jag vill inte skrämma upp dig nu men: Min celica tryckte upp olja genom oljestickan. Det visade sig att 3 kolvar var trasiga. Men kolla vevhusventilationen först.
hoppas det gjorde dej klokare
rengöra vevhusventilationen är väl nått alla gör varje år?
vad har det med saken att göra? kan väl va igensatt nu för det?:S förstår inte frågan?
Ojdå, jag vill inte skrämma upp dig nu men: Min celica tryckte upp olja genom oljestickan. Det visade sig att 3 kolvar var trasiga. Men kolla vevhusventilationen först.
2motorras .. Sönderspikade kolvar varje gång . Slutade med att all olja hade pinkat ut ..
Låter som jag får ta mig ned till autotech igen då (jag kan fortfarande skit och ingenting om motorer). Verkar dock konstigt att dem inte sa något tidigare idag då autotech om några borde kunna volvo innan och utan:S
Kolla packningen, rengör slangarna som du har blivit rekomenderad. Funkar inte detta är de ju bara att göra ett komp test och om de inte ser bra ut lyfta toppen och hoppas att de blir billigt!
Som många andra föreslår. Kan tänka mig att du kör long life olja i den..? Många nya bilar som har 3000mils intervaller får sånna problem. Blir igensatt i vevhus & liknande pga koksad olja.. Men de är bara spekulationer..
Kolla packningen, rengör slangarna som du har blivit rekomenderad. Funkar inte detta är de ju bara att göra ett komp test och om de inte ser bra ut lyfta toppen och hoppas att de blir billigt!
MVH
F
De bytte packningen på atutech tidigare idag och putsade å fejjade i motorrummet, de fyllde även på olja och sa att det absoluuut inte var något farligt.. lik förbannat hade den tryckt ut olja när jag lämnade bilen till min mor.
Som många andra föreslår. Kan tänka mig att du kör long life olja i den..? Många nya bilar som har 3000mils intervaller får sånna problem. Blir igensatt i vevhus & liknande pga koksad olja.. Men de är bara spekulationer..
long life olja vet jag inte riktigt vad det innebär. Autotech fyllde på helsyntet 5w-40 olja i den förut, det var även de som servade i december. Vad jag vet så har bilen servats ungefär var 1000:de bil sedan ny då serviceboken är full och mor min är noga med det där.
Lång hållbarhet enligt tillverkarna.. Stämmer säkert men filtret behöver endå bytas imellan.. Vet många nya volvo som är precis sönderkörda innan första service. Vet en som fick sin xc90 nerplockad pga motorhavveri.. Visade sig att hela oljetråget va fyllt med koks efter endast 3000mil.. Behöver inte vara farligt i ditt fall utan bara vad jag kan tänkas komma på va felet..
Det skarvar alltid lite genom kolvringarna (De är ju delade på ett ställe.) så lite av förbrännings trycket smiter alltid ner i vevhuset. För att olja skall "tryckas" ut genom röret för stickan, krävs ett ganska högt tryck i vevhuset som rör/sticka går ner i. Vevhus ventilationen är till för att släppa ut trycket. Som jag ser det kan det bara bero på två saker. Antingen är vevhus ventilationen tät, och trycket tar då närmsta väg ut, vilket blir vid stickan. Eller så blir det dyrt. Om det inte är vevhus ventilationen som är tät, då måste det läcka igenom så mycket tryck mellan kolv och cylinder, att ventilationen inte hinner med. Då blir det motor renovering. Inget jättejobb, men inte precis gratis. Be dem kolla vevhus ventilationen extra noga och ta ett kompresions test. Kompresions test visar direkt om det läcker i någon cylinder.