Vill ha mer snurr i min B21ET

TWR
7 januari 2008 · 114 Inlägg

Tjena.

Har en så gott som standard B21ET, bara litte uppställt laddtryck.. Och jag vill ha litte mer snurr i grejerna..

Har en 405 med en VX3 kam liggandes. Vad tror ni om det? Hur går det med 405 på B21? Och passar VX3 bra till turbo?
Ska även sätta dit en intercooler.

Vad kan man göra mer? Kom med lite förslag.

Tack på förhand

Jag kan ju tillägga att jag aldrig har hållt på med turbo förut så jag kan i princip ingenting om det..

turbotompa fritidsprofessor
7 januari 2008 · 1 197 Inlägg

Det går alldeles utmärkt det där.. Körde själv samma recept på min f.d 245tic med B21ET. Vid inköp så var motorn helt standard med endast lite högre ladd, jag bytte till 405-topp vx3-kam och monterade en intercooler från 740, det gjorde STOR skillnad!! big_smile

mvh// tompa

TWR
7 januari 2008 · 114 Inlägg

Okej, det låter ju bra. Men kan man göra något mer? T.ex en dumpventil, vad gör den? Blir det någon skillnad effektmässigt? Jag har hört många som pratar om 940 grenrör, är dom mycket bättre?

turboforssen Telge Drifting Team
7 januari 2008 · 5 398 Inlägg

nja du behöver inge 940 grenrör det ger inte så mycket typ inget på din motor

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
AspeliN
7 januari 2008 · 65 Inlägg

940 grenröret är bättre. Mindre motstånd i kanalerna. Det du kan gör är att du köper 3" avgassystem,sportluftfilter,bränsletrycksregulator. Då har du tillräckligt med skjuss i grejjerna.

Volvo 244 TIC
TWR
7 januari 2008 · 114 Inlägg

Är det verkligen nödvändigt med 3" system? Vad är det för bränsletryck orginal och vad ska man ha för tryck?

vullen Mr White
7 januari 2008 · 1 072 Inlägg

Absolut så är 940 grenröret bättre än org...Mycke bättre flöde i de mot för org...Satsa även på E insuget oxå för lite bättre bottenvrid när du endå ska byta toppen..

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
TWR
7 januari 2008 · 114 Inlägg

Menar du svanhalsinsuget? Hur passar man ihop det med turbon isf?

turboforssen Telge Drifting Team
7 januari 2008 · 5 398 Inlägg

Robban 245 skrev:
Absolut så är 940 grenröret bättre än org...Mycke bättre flöde i de mot för org...Satsa även på E insuget oxå för lite bättre bottenvrid när du endå ska byta toppen..

jo det är sant att det är bättre flöde men gör inte så mycket på den motor då den ger max 200-220 hk innan sprutet tar stopp på en 740 -760 är det betydligt bättre

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
TWR
7 januari 2008 · 114 Inlägg

Det här med att gnista sprutet då, hur funkar det? Kan man se om det är gnistat?

turboforssen Telge Drifting Team
7 januari 2008 · 5 398 Inlägg

vet dock inte om man ser skillnad men men när man gnistar ett sprut använder man ultraljudsvåger har jag för mig å förstorar upp bränsle kanalerna då räcker sprutet till 360 hk men det är då inte så många som gillar det för att det är gammal modigt  men va fan lite ketchup efekt är ju härligt:P kostar ca 4000 att gnista på trendab

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
TWR
7 januari 2008 · 114 Inlägg

Okej, det låter inte så billigt. Då får jag nog nöja mig med 180 hästar och kanske satsa på en 230ft framåt sommarn istället..

Tack för alla snabba svar..

turboforssen Telge Drifting Team
7 januari 2008 · 5 398 Inlägg

det är ju tok billigt för att få ut 360 hk ska du ha elektroniskt får du ju byta spridare bygga om lmm chippa

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
TWR
7 januari 2008 · 114 Inlägg

Men om jag ska ha 360hk så behöver jag ju lite mer grejer än bara sprutet., och jag hade egentligen tänkt att fixa det här över helgen.. Så det får bli lite lagom i den här, ska iaf byta underdel sen..

turboforssen Telge Drifting Team
7 januari 2008 · 5 398 Inlägg

lagom är bäst men varför byta underdel det är ju en av dom starkaste turbo blocken orginal
m-stackar å smidda kolvar finns ju inget dåligt i blocket bara sprutet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
TWR
9 januari 2008 · 114 Inlägg

Vad ska man ha för dumpventil då, öppen eller återcirkulerande? Hur fungerar dom?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang