3064
Sök

Tändningsproblem. Volvo 240 -79 årsm.

230 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
OBS! Jag hoppas jag postade detta inlägg rätt. OBS!

Hejsan. Jag har en volvo 240 - 79 årsm motorn är en b21 förgasare motor förgasaren är en stromberg. Det hela började med att jag skulle åka från min farmor. den gick igång som den skulle och jag började åka. när jag kommit cirkus 20 meter så dör den bara. Testar att starta den men ingenting händer. Mitt batteri var också dåligt så jag går upp och hämtar farmors bil och drar startkablar och kör igen, den tänder till någon gång men är inte långlivad, var väll igång 5 sekunder som mest. så vi bogserade upp den till garageplan och där står den nu. och vägrar starta.

Vi har bytt fördelare och fördelarlock,tändstift,tändkablar,rotor,kondensator,
brytarspets,tändspolen.

det blir en liten ynklig gnista på vissa stift bara och ibland blir det ingen. alla jordflätor och dylikt sitter som det ska, det går även ström till tändspolen och från tändspolen ner till fördelarn.
Det konstigaste av allt är att den tänder ibland och faktiskt är igång, men den dör lika snabbt och startar inte igen när man gör ett nytt försök.

Ni kunniga hjälp mig med det här, För jag förstår mig inte på det längre! hmm

mvh Henka..

Öh, barlös.
300 Inlägg
8 januari 2008
Har du bytt kablar till de delar du testat att byta?

Går bra ström fram till de delarna? Ingen kabel som är glapp/sleten så "tråden" är framme?
Senast redigerat av DPB (8 januari 2008)

230 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Nej, har kollat kabeln mellan spolen och fördelaren och den är hel har dock inte kollat kablarna under instrumentpanelen men har svårt att tänka mig att dom skulle vara dåliga eftersom ingenting har rörts där under. 

Mvh Henka

8 156 Inlägg
8 januari 2008
Hur mycket spänning får dom olika delarna?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
8 januari 2008
Ja, något sånt är jag inne på också. 79:ans modell har väl förkopplingsmotstånd och då bör man tex kolla vid anslutningarna där hur det ser ut. Motståndet sitter väl på höger sida vid huvgångjärnet har jag för mig, kan ju minnas fel. Enligt elschemat för 81-84 så är motståndet på 0,9 Ohm.

Spänningen till motståndet kommer tydligen från säkringsdosan, vid säkring 11. Men kabeln sitter före säkringen, inte efter.

230 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Hur mycket spänning får dom olika delarna?

till tändspolen hade jag 12V och från tändspolen hade jag 5-6V. Men jag bytte tändspolen idag, då startade den och hosta och small ett tag sen dog den igen. ska mäta på den i morrn och se vad jag har från tändspolen nu.

Drönirettab: Förkopplingsmotståndet är det den där "ganska stora dosan" som det sitter en sockerbit i med ett x antal kablar?

Tack för hjälpen folks. Mvh / Henka

21 761 Inlägg
8 januari 2008
Nja, förkopplingsmotståndet borde vara en vit cylinderformad sak som är 8-10cm lång och har flatstiftanslutning i båda ändar. På 240 81-84 så sitter det en blå kabel i ena änden (kommer från säkringsdosan) och två bruna kablar i andra änden.

Ena bruna kabeln går till stift 16 på startmotorns solenoid och andra bruna kabeln går till tändspolens stift 15.

Om du mäter mellan batteriminus och stift 15 på tändspolen, vilken spänning är det när tändningen är påslagen?
Senast redigerat av Drönirettab (8 januari 2008)

687 Inlägg
8 januari 2008
Har du bra kräm i batteriet? Är det dåligt så blir det väl ingen stark gnista.

230 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab: Detta ska kollas i morrn. Tack : )

volvo_Tobias: Ja det är kräm i batteriet. startar inte med full laddat batteri och inte med startkablar heller.

1 079 Inlägg
8 januari 2008
Ungefär samma symptom som på min 240 en morgon den startade sen la den av, hoppade igång ett par ggr, bytte tändstift, kablar, rotor, fördelare osv felet var att kamremmen kuggat över.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

230 Inlägg
8 januari 2008
Trådstartare
Madhouse skrev:
Ungefär samma symptom som på min 240 en morgon den startade sen la den av, hoppade igång ett par ggr, bytte tändstift, kablar, rotor, fördelare osv felet var att kamremmen kuggat över.

Okej, ja det kan ju vara någonting att kolla på. Tack smile

58 Inlägg
11 januari 2008
Jag hade samma problem på min, det visade sig att min kam var fel inställd så nu fungerar den som vanligt igen

Eken :lol:

Sök