9 januari 2008
Trådstartare
Jag är inte ute efter att glänsa på stan eller brassa satan utan bara en helt vanlig pendlarbil (kör ca 3000 mil om året).
Funderat lite på en BMW 520. Relativt bra förbrukning men diesel verkar löna sig när man ligger på 3000mil/år
Funderat lite på V70 D5 men så såg jag bilprovningens statistik på konsumentverket och den såg inte allt för bra ut! Mycket rött! Finns det några andra tips? Jag har några små kriterier
*Jag samåker till jobbet, så plats för 5 pers är mer eller mindre nödvändigt.
*Man ska sitta bekvämt och ljudisolerat (blir en del långresor och ryggont är inte skönt)
*Om bilen har fabriksmonterad stereo som är jobbig att byta ut till "vanlig" ska det vara CD med rätt bra ljud
*Den ska vara driftsäker så man i stort sett bara behöver bry sig om service och slipper reparera stup i kvarten
*Den får gärna se vettig ut så man slipper skämmas.
*Den kan lika gärna vara ny som begagnad. För mig som ung innebär begagnad skyhög försäkring (hel) medans ny innebär överkomlig försäkring (halv).
Det jag jämför med är en s k E-bil via volvo. Det är en leasingbil utan kontantinsats och restvärde. Man har en fast avgift som dras från lönen och då ingår allt! Enda är att man inte får dra av lika mycket när man deklarerar (6kr/mil för diesel och 9kr/mil för bensin). Nackdelen är om man kommer fram till att jag inte har råd med den. Då får jag inte lämna tillbaka den, jag får lämna hus och hem eller jobb före bil.
Den jag har kollat på är en S40 2.0D momentum med lite extra lull lull som värre stereo, sänkt och läder etc. Då får jag hosta upp 3700kr/mån. Det är inkl allt, skatt, försäkring, biltvätt en gång i veckan samt ett litet konto på biliabutiken för t ex spolarvätska.
Storlek på bilen är väl allt från toyota auris till bmw 5-serie. Jag letar som sagt efter ett så billigt och bekvämt bilägande som möjligt så det bara är att tanka och köra.
All hjälp mottages tacksamt!
MVH Niclas
Senast redigerat av jao_joo (9 januari 2008)
"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa