1695
Sök

Tips på bekväm, driftsäker och billig pendlarbil.

244 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Jag är inte ute efter att glänsa på stan eller brassa satan utan bara en helt vanlig pendlarbil (kör ca 3000 mil om året).

Funderat lite på en BMW 520. Relativt bra förbrukning men diesel verkar löna sig när man ligger på 3000mil/år

Funderat lite på V70 D5 men så såg jag bilprovningens statistik på konsumentverket och den såg inte allt för bra ut! Mycket rött! Finns det några andra tips? Jag har några små kriterier

*Jag samåker till jobbet, så plats för 5 pers är mer eller mindre nödvändigt.
*Man ska sitta bekvämt och ljudisolerat (blir en del långresor och ryggont är inte skönt)
*Om bilen har fabriksmonterad stereo som är jobbig att byta ut till "vanlig" ska det vara CD med rätt bra ljud
*Den ska vara driftsäker så man i stort sett bara behöver bry sig om service och slipper reparera stup i kvarten
*Den får gärna se vettig ut så man slipper skämmas.
*Den kan lika gärna vara ny som begagnad. För mig som ung innebär begagnad skyhög försäkring (hel) medans ny innebär överkomlig försäkring (halv).

Det jag jämför med är en s k E-bil via volvo. Det är en leasingbil utan kontantinsats och restvärde. Man har en fast avgift som dras från lönen och då ingår allt! Enda är att man inte får dra av lika mycket när man deklarerar (6kr/mil för diesel och 9kr/mil för bensin). Nackdelen är om man kommer fram till att jag inte har råd med den. Då får jag inte lämna tillbaka den, jag får lämna hus och hem eller jobb före bil.

Den jag har kollat på är en S40 2.0D momentum med lite extra lull lull som värre stereo, sänkt och läder etc. Då får jag hosta upp 3700kr/mån. Det är inkl allt, skatt, försäkring, biltvätt en gång i veckan samt ett litet konto på biliabutiken för t ex spolarvätska.

Storlek på bilen är väl allt från toyota auris till bmw 5-serie. Jag letar som sagt efter ett så billigt och bekvämt bilägande som möjligt så det bara är att tanka och köra.

All hjälp mottages tacksamt!

MVH Niclas
Senast redigerat av jao_joo (9 januari 2008)

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Körv
3 535 Inlägg
9 januari 2008
haha! Samma situation som mig nästan big_smile

Dom bilarna jag har kommit underfund med är Passat variant TDi, eller 1.6ans bensinmotor.

Dom var billigare att försäkra och ser vettiga ut. big_smile Denna tråden ska jag följa vidare smile

Truckdriving Man

VW-nörd?
4 332 Inlägg
9 januari 2008
Kolla www.vibilagare.se efter begagnattester på bilarna, de finns även en del bilar de kört långtest med (e väl 10 000 mil de kör med dom då) en hel del bilar, kanske just din finns där, senaste Passat e iaf en av de bästa de haft iaf

transportkonsult
284 Inlägg
9 januari 2008
S40 kan du glömma om ni skall sitta bekvämt 5 personer.

Bottles are for babys. Real men get blown.

244 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
Hampusd skrev:
S40 kan du glömma om ni skall sitta bekvämt 5 personer.

ähh! han som klämmer in 3 st i baksätet på sin 900 coupé får sitta i mitten wink

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa

Smålänning
7 887 Inlägg
9 januari 2008
Saab 9000. Flera i min bekantskapskrets har haft sådana, och ingen har någonsin haft något allvarligt/dyrt haveri som gjort att bilen blivit obrukbar/inte startat. Funderar själv på att skaffa en sån.
Annars så låter ju det där leasingavtalet rätt bra, men att köpa en bli blir i längden troligen billigare, sen de med att du inte får lämna tillbaka leasingbilen om du inte har råd med den är ju inte så bra....

CS-karossen på 9000 (1992 -) är dessutom riktigt snygg. Sköna bilar att köra är det också. Väldigt sköna.

Ser att du har volvo, så varför inte 850 annars?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 924 Inlägg
9 januari 2008
Passat TDI 97< ?
Senast redigerat av peegee (9 januari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

244 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Saab 9000. Flera i min bekantskapskrets har haft sådana, och ingen har någonsin haft något allvarligt/dyrt haveri som gjort att bilen blivit obrukbar/inte startat. Funderar själv på att skaffa en sån.
Annars så låter ju det där leasingavtalet rätt bra, men att köpa en bli blir i längden troligen billigare, sen de med att du inte får lämna tillbaka leasingbilen om du inte har råd med den är ju inte så bra....

CS-karossen på 9000 (1992 -) är dessutom riktigt snygg. Sköna bilar att köra är det också. Väldigt sköna.

Det är väl det att jag gärna byter till diesel då jag kör mycket. Sen är det lite farligt att jag är kär i volvos 2,4D/D5 med tanke på hur kass framvagnen är på v70... är det samma problem på s60 tro?

Kollade besiktningsresultat på 9000. Såg ju rätt bra ut faktiskt smile Var bara på strålkastare och blinkers den hade mer anmärkningar än medelbilen och det är ju ägarrelaterat... Frågan är om den inte är lite törstig bara? Vill ju ha en bil som man kan åka relativt billigt med.

264 Inlägg
9 januari 2008
e34 diesel, sköna som fan å åka, snygga oxo.

Smålänning
7 887 Inlägg
9 januari 2008
jao_joo skrev:
twin_cam skrev:

Det är väl det att jag gärna byter till diesel då jag kör mycket. Sen är det lite farligt att jag är kär i volvos 2,4D/D5 med tanke på hur kass framvagnen är på v70... är det samma problem på s60 tro?

Kollade besiktningsresultat på 9000. Såg ju rätt bra ut faktiskt smile Var bara på strålkastare och blinkers den hade mer anmärkningar än medelbilen och det är ju ägarrelaterat... Frågan är om den inte är lite törstig bara? Vill ju ha en bil som man kan åka relativt billigt med.

Äsch, en kompis mor har en V70n D5, och har haft den i tre år nu, och inte haft några problem. Då kör iofs hon mycket. Såg i någon artikel att volvo hade problem med spindellederna på sina nyare bilar, men kommer inte ihåg var. Men ska du köra mycket landsväg så bör det inte slitas på samma sätt som i stad.
Vill du ha en sån så tycker jag du ska ha en sån. Är nog en av volvos bästa tror jag.

9000 är inte så törstiga om man ser till att den är bensindriven och väger 1500 kg i tjänstevikt. Min polares 2,3 LTT låg på ca 0,8 milen i 90 innan trimningen. Nu ligger den på 0,7 i 110.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

244 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
WurstingErik skrev:
e34 diesel, sköna som fan å åka, snygga oxo.

Det tvivlar jag inte på. Men sen ska man reparera den och dessutom få sålt den om 3 år eller nåt...

244 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Äsch, en kompis mor har en V70n D5, och har haft den i tre år nu, och inte haft några problem. Då kör iofs hon mycket. Såg i någon artikel att volvo hade problem med spindellederna på sina nyare bilar, men kommer inte ihåg var. Men ska du köra mycket landsväg så bör det inte slitas på samma sätt som i stad.
Vill du ha en sån så tycker jag du ska ha en sån. Är nog en av volvos bästa tror jag.

9000 är inte så törstiga om man ser till att den är bensindriven och väger 1500 kg i tjänstevikt. Min polares 2,3 LTT låg på ca 0,8 milen i 90 innan trimningen. Nu ligger den på 0,7 i 110.

Hmm. Men det säger ju sig själv att något trimmat slits hårdare och därmed lättare går sönder tyvärr... Så det man har igen på bensinförbrukning brukar man tyvärr få betala tillbaka i reparationer. Det är iofs inget jag har egen erfarenhet av men väl kompisar som har.

Och ja det är landsväg som gäller mest. Gillar sittkomforten och motorn. Frågan är dock om man kanske ångrar sig ifall man tar en s60 och helt plötsligt vill lasta lite? En v70 D5 (163) med nivåreglering och drag vore kanske det ultimata.

348 Inlägg
9 januari 2008
Saab 9-5 ligger ju ganska lågit i pris för tillfälle, gott om plats för 5 personer, bra säkerhet och hyfsat bränsleekonomi, lite modernare än 9000 också.

S60:n är ganska liten för 5 pers, hade nog hellre kört på v70:n då, eller 850.

Vad för pris hade du tänkt dig?

Smålänning
7 887 Inlägg
9 januari 2008
jao_joo skrev:
twin_cam skrev:

Hmm. Men det säger ju sig själv att något trimmat slits hårdare och därmed lättare går sönder tyvärr... Så det man har igen på bensinförbrukning brukar man tyvärr få betala tillbaka i reparationer. Det är iofs inget jag har egen erfarenhet av men väl kompisar som har.

Och ja det är landsväg som gäller mest. Gillar sittkomforten och motorn. Frågan är dock om man kanske ångrar sig ifall man tar en s60 och helt plötsligt vill lasta lite? En v70 D5 (163) med nivåreglering och drag vore kanske det ultimata.

Ja, du skrev att du samåkte och ville ha en bil för fem, så S60skulle inte jag välja då. Trånga i baksätet. V70 sitter man som en kung både fram och bak.
S60 är snyggare, men opraktisk... väldigt opraktsk.

Ang. trim så finns det ju flera steg, och man kan ju välja t.ex ett steg 1 eller 2 så har man mycket tillgodo innan det börjar gå sönder. Just motorerna i 9000 är väldigt stryktåliga, och trimmar du då upp lite med ett steg 1 så har du fortfaronde hållbaheten.

244 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
twin_cam skrev:
Ja, du skrev att du samåkte och ville ha en bil för fem, så S60skulle inte jag välja då. Trånga i baksätet. V70 sitter man som en kung både fram och bak.
S60 är snyggare, men opraktisk... väldigt opraktsk.

Ang. trim så finns det ju flera steg, och man kan ju välja t.ex ett steg 1 eller 2 så har man mycket tillgodo innan det börjar gå sönder. Just motorerna i 9000 är väldigt stryktåliga, och trimmar du då upp lite med ett steg 1 så har du fortfaronde hållbaheten.

Börjar fundera lite på en passat tdi annars... Dock har jag hört att bilprovningen har något emot dem tongue Är det inte att tänka på eller finns det nyare som håller bättre?
Vad gäller pris är det mellan 20-170 lax som gäller... allt beroende på hållbarhet, förbrukning, försäkring o s v.... En passat -98 kan man ju få för 40-50 vilket gör att man knappt behöver helförsäkra och därmed kan spara ca 5 papp om året. Sen ska de ju tydligen vara rätt snåla.

Ös på med tips bara... som sagt är hållbarhet en viktig faktor då jag avskyr krånglande bilar. Kan tänka mig lite högre pris för att slippa krångel.

Avstängd
1 031 Inlägg
9 januari 2008
Köp en A4, det har jag som pendlare. hyggligt snål (ingen turbo) o man åker fint.

482 Inlägg
9 januari 2008
måste slå ett slag för subaru legacy, den är driftsäker ligger på topplistan hos bilprovningen, rolig att köra grym väghållning för att vara en standard bil. Du åker mycket bekvämt och kan lasta o dra med den också. Låg bränsle förbrukning trots 4-hjusdriften. hade en legacy med 2,5 liters motorn och automatlåda den drog 0,8l mil i snitt för mig. har rätt tung högerfot.

just real power
no turbo shit

7 100 Inlägg
9 januari 2008
scorpio smile
jävligt bekväma är dom!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

2 600 Inlägg
9 januari 2008
bmx skrev:
scorpio smile
jävligt bekväma är dom!

ja scorpio är bekväma dom smile finns nog ingen som slå den (;

gör som jag kör gubba racer=)

244 Inlägg
9 januari 2008
Trådstartare
snackcalahan skrev:
måste slå ett slag för subaru legacy, den är driftsäker ligger på topplistan hos bilprovningen, rolig att köra grym väghållning för att vara en standard bil. Du åker mycket bekvämt och kan lasta o dra med den också. Låg bränsle förbrukning trots 4-hjusdriften. hade en legacy med 2,5 liters motorn och automatlåda den drog 0,8l mil i snitt för mig. har rätt tung högerfot.

Jag har funderat på legacy både en och två ggr... t o m funderat på en ny sådan! ny impreza med sugmotor är iofs billigare i inköp men osäkert andrahandsvärde... Legacy får man sålt till vettigt pris på 2 röda! 4wd är alltid ett plus på vintern också!

Sök