2427
Sök

Maptun vs Speedparts. Kan detta stämma? Är det felaktiga uppgifter?

584 Inlägg
10 januari 2008
Trådstartare
#1
Tjena.. Jag jämnförde Maptun, Speedparts o Nordic steg 1 chip till en SAAB 9-3 2.0T (200hk original) och såg följande:

Maptun: 230 HK och 340 NM. Steg 1 till 9-3 2.0T förvandlar bilen fullständigt!


Pris: 4 796.00 SEK (exkl. moms) Steg 1 exkl. montering

Nordic:
Steg 2 - 240hk 350Nm
* Optimerad Nordic mjukvara

* 2,5" Rostfritt sportavgassystem

* 4" Ovalt slutrör

* Pris: 8 975 kr
Endast mjukvara 4 380 kr  (fanns inga effektuppg. på steg 1)

Speedparts: Steg 1. uppgradering HK: +35 HK
                              uppgradering NM: +84 NM
                              Chip och J/R sportluftfilter

Alltså får man med Maptun, 230 HK och 340NM och med Speedparts 235 HK och 394NM. Kan det skilja så mkt på NM?


Troligen galen...
567 Inlägg
10 januari 2008
#2
Jag tror det skiljer mer i mätmetod än vad det skiljer i effekt när det endast är programvaran som ändras.
Gissningsvis så presterar bilar med chip från dessa två olika firmor ungefär samma tider.

56 Inlägg
10 januari 2008
#3
Jag skulle skippa Nordic, för det är skit om du frågar mig!

Jag tror ungefär som mebben att de skiljer nog mest i mätmetod. För så mycket kan det nog inte skilja på en steg 1 prog.

Men skadar ju inte att ringa respektive firma och fråga.

214 Inlägg
11 januari 2008
#4
Speedparts säljer BSR grejer.

Jag skulle valt den som har bäst service och kanske som ligger närmast där du bor ifall det skulle hända något.

Prislappen är inte det enda man ska kolla på. Eller effektangivelser..
Senast redigerat av 900 Power (11 januari 2008)

5 710 Inlägg
11 januari 2008
#5
Eddie_Boy skrev:
Kan det skilja så mkt på NM?

Ja.
-Mer kol till pannan bara eller krana på med mycket laddtryck i mellanregistret så får man högt vridmoment.
Kan ju vara trevligt men det är tungt för drivlinan, frågan är om en original koppling pallar det någon längre tid?

MVH Jonas
..............

214 Inlägg
11 januari 2008
#6
jonTe skrev:
Eddie_Boy skrev:
Kan det skilja så mkt på NM?

Ja.
-Mer kol till pannan bara eller krana på med mycket laddtryck i mellanregistret så får man högt vridmoment.
Kan ju vara trevligt men det är tungt för drivlinan, frågan är om en original koppling pallar det någon längre tid?

Måste vara precis vad en fräsch original koppling pallar med.

430Nm är max vad aerokopplingen 240mm pallar och 9-3an har väl bara 228mm koppling?


Sök