Strokad B23 ET ca 2,5L Vad rekomenderas för komp??? 9:1 är det orginal som 2,3L

AspeliN
11 januari 2008 · 65 Inlägg

Strokad B23 ET ca 2,5L Vad rekomenderas för komp??? 9:1 är det orginal som 2,3L

Volvo 244 TIC
bumpe Lastbilsmekaniker
12 januari 2008 · 3 878 Inlägg

Vad ska du ha förladdtryck och bränsle?

AspeliN
12 januari 2008 · 65 Inlägg

Bensin och jag vill jue kunna ladda på ganske mkt men samtidigt ha skapligt bottenvrid. skulle kunna ladda typ 1,5 bar.

Volvo 244 TIC
Corpze
12 januari 2008 · 1 311 Inlägg

jag kör med 16v och 2,5 liter, kunde bara ladda 1,3 bar innan den gav tendenser till spikning i bänken... jag kör med 8,4:1 och rekomenderar 8,1:1 för din del... vad kör du med för kolvar?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
AspeliN
12 januari 2008 · 65 Inlägg

tänkte köra med volvos smidda överdimensionerade turbo kolvar.

Volvo 244 TIC
AspeliN
12 januari 2008 · 65 Inlägg

Jag skulle vilja landa på 250+hp

Volvo 244 TIC
Corpze
12 januari 2008 · 1 311 Inlägg

tror inte du behöver stroka för det, om du vill slippa svarva ner kolvarna alt. gröpa ur toppen, satsa på en bra portning och ett riktigt sprut istället!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
AspeliN
12 januari 2008 · 65 Inlägg

Corpze skrev:
tror inte du behöver stroka för det, om du vill slippa svarva ner kolvarna alt. gröpa ur toppen, satsa på en bra portning och ett riktigt sprut istället!

jag ska strooka och sätta i en kg2t kam, blåa t5R spridare och lite mer godis.

Volvo 244 TIC
Corpze
12 januari 2008 · 1 311 Inlägg

vad ska du göra för att få ner kompförh. och kunna ladda 1,5bar?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
AspeliN
12 januari 2008 · 65 Inlägg

Corpze skrev:
vad ska du göra för att få ner kompförh. och kunna ladda 1,5bar?

Svarva ner kolvarna och eventuellt köra med 2mm topplockspackning.

Volvo 244 TIC
AspeliN
12 januari 2008 · 65 Inlägg

Men jag vet jue inte än hut lågt jag kommer med att göra så.

Volvo 244 TIC
Corpze
12 januari 2008 · 1 311 Inlägg

borr/2 = radien (r)
(r x r x 3,14 x slag) + cc i toppen / cc i toppen

om du vill veta mer om kompförh och tryck kan du läsa på http://www.stahlmotor.se/kompression.html

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
AspeliN
12 januari 2008 · 65 Inlägg

Corpze skrev:
borr/2 = radien (r)
(r x r x 3,14 x slag) + cc i toppen / cc i toppen

om du vill veta mer om kompförh och tryck kan du läsa på http://www.stahlmotor.se/kompression.html

Tackar!

Volvo 244 TIC
WilYawn Golle
12 januari 2008 · 448 Inlägg

Ok, du ska ladda 1,5 bar. Men på vilken turbo? 1,5 bar på en liten är ju rätt stor skillnad mot 1,5 bar på en stor jäkel smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!
AspeliN
12 januari 2008 · 65 Inlägg

WilYawn skrev:
Ok, du ska ladda 1,5 bar. Men på vilken turbo? 1,5 bar på en liten är ju rätt stor skillnad mot 1,5 bar på en stor jäkel smile

Ska köra med Garret T04b aggregat.

Volvo 244 TIC
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang