5682
Sök

Volvo 940 (B230FB), vattenpumpläckage

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
11 januari 2008
Trådstartare
Hej!
Har problem med att 940:in läcker kylvatten. Kollade på det ordentligt idag och kom fram till att det läcker från vattenpumpen, eller det rinner från remskivan vid fläkten. Hade loss undre påkörningsskyddet och tittade. Torrt och fint runt slang och slangklämma, så det är inte det. Droppar stundtals ganska bra, blir en lite pöl på garagegolvet. Mina spörsmål är följande:

- När ska pumpen bytas enl serviceintervall? Hittar inget om det i Haynes iaf. Motorn har 30.000 mil på mätaren.
- Är det kanske värt att prova byta packningen bara, iofs är ju inte pumpen så jävla dyr. Men när man ändå har bort fläkten och hela helvetet kanske man iaf ska byta pump?

Vanligt problem detta på dessa motorer?

MVH
David
Senast redigerat av Dave_C70 (11 januari 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
12 januari 2008
Packboxen i vattenpumpen har troligen gått, då droppar det i "skvallerhålet" på pumpens undersida och vidare neråt...

Mitt råd: Byt pump, det är billigt och enkelt

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
turbotompa skrev:
Packboxen i vattenpumpen har troligen gått, då droppar det i "skvallerhålet" på pumpens undersida och vidare neråt...

Mitt råd: Byt pump, det är billigt och enkelt

Ja, jag kunde nästan gissa det ja. Ja, känns inte som det finns nån mening med att bara byta packningen när man har isär allt, bättre att byta hela skiten. Men pumpen drivs av samma axel som fläkten då och inte kamremmen som på ex 960?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Sök