3125
Sök

Vad är en sportbil ?

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
12 januari 2008
En "sportbil" för min är;
En bil
4 stycken hjul
En motor
Motorn funkar
Bilen är lagom hel
Den går frammåt

I do it my way

inte som alla andra...
127 Inlägg
12 januari 2008
skulle nog säga att bilar är vad man gör dem till, finns dom som åker bana med fwd kombis och dom som skjutsar ungarna till dagis i rwd coupe.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
12 januari 2008
R170 skrev:
mickius skrev:
varför måste en sportbil vara antingen bakhjuldriven eller 4wd?

Absolut inte framhjulsdriven, ge ett exempel ?

Vad får er tänka på för någon bil när "sportbil" nämns ?

Jag får upp en bild på en bil med 2 säten som är bakhjuldriven tex:

Porsche
Ferrrai
Lambortchi
Veyron
Diverse roadstrar, Z3, z4, SLK, SL, SLR, Z350, Opel GT, Miata.

Jag tänker inte på tex Audi S8, Mercedes E63, M5 som sportbilar även om dom går fort.

Jag har nog aldrig uttalat eller använt ordet sportbil förän nu.
Min sportbils förklaring har du ovanför. smile

I do it my way

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
12 januari 2008
Jag kom inte på en bra formulering så jag saxade rakt ifrån susning.nu

"Sportbil är en bil där man prioriterat motorstyrka, toppfart, körglädje och/eller väghållning på bekostnad av t.ex. passagerar- och bagageutrymme"

V-Power
1 186 Inlägg
12 januari 2008
Stampep skrev:
skulle nog säga att bilar är vad man gör dem till, finns dom som åker bana med fwd kombis och dom som skjutsar ungarna till dagis i rwd coupe.

Ja de e lite sant men de går ändå inte ihop riktigt för mej.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
12 januari 2008
Konbanan skrev:
_Wallis_ skrev:
R170 skrev:

Självklart inte smile

Varför inte det om den har uppgraderad väghålning och broms, Sammt en mkt potent motor? som spöar din lilla mercha cabb i alla tester? Är det då endå inte en Sportbil?

Spelar ingen roll om det är en Volvo 242'a nu eller en Opel Manta te.x.
Måste bilen vara såld som en "Sport" bil för att räknas som en "sport" bil då eller
hur tänker du?

Du kan uppgradera den hur mycke som helst, men den slår fortfarande den inte i komfort o den kommer aldrig bli lika snygg big_smile

Om man sätter in likadana säten i 240:in som det sitter i marcan..? Och limmar, spikar, skruvar, tvingar fast alla stötdämpare på 240:in som sitter på en merca? wink

I do it my way

Inläggskritiker
990 Inlägg
12 januari 2008
Sportbil, corvette, viper, ferrari, camaro osv såna bilar. Inte volvo och saabar osv

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

V-Power
1 186 Inlägg
12 januari 2008
BadGirl_854T5 skrev:
Konbanan skrev:
_Wallis_ skrev:

Varför inte det om den har uppgraderad väghålning och broms, Sammt en mkt potent motor? som spöar din lilla mercha cabb i alla tester? Är det då endå inte en Sportbil?

Måste bilen vara såld som en "Sport" bil för att räknas som en "sport" bil då eller
hur tänker du?

Du kan uppgradera den hur mycke som helst, men den slår fortfarande den inte i komfort o den kommer aldrig bli lika snygg big_smile

Om man sätter in likadana säten i 240:in som det sitter i marcan..? Och limmar, spikar, skruvar, tvingar fast alla stötdämpare på 240:in som sitter på en merca? wink

Haha ja de kan man ju i för sej göra big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 januari 2008
Konbanan skrev:
_Wallis_ skrev:
R170 skrev:

Självklart inte smile

hur tänker du?

men måste en sport bil va snygg ?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
12 januari 2008
BMW 5 serien klassas som en sportbil i Laholm wink
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=254537

V-Power
1 186 Inlägg
12 januari 2008
turboforssen skrev:
Konbanan skrev:
_Wallis_ skrev:

hur tänker du?

men måste en sport bil va snygg ?

Nä men eftersom han sa att den hade spöat Mercan i alla tester.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

4 506 Inlägg
12 januari 2008
Konbanan skrev:
_Wallis_ skrev:
R170 skrev:
Självklart inte smile

hur tänker du?

Komfort & Utseende? Vad har det med Sport att göra? Då har du väll missuppfattat allt
och vet absolut inte vad Sport är. Komfort kan vara = 0 bullenivån kan få vara lika med
100% för mig, Och utseende? Det spelar väll ingen roll, Så länge man får ner krafften
i backen, En bil går inte snabbare för att du tycker att den är snygg eller?

Sport för mig:
Låg vikt
Väghållning
Effekt
Säkerhet.

Alltså något du med kunskap o valuta kan utföra på vilken bil som hellst igentligen.
Blev väll lite mer åt Racing hållet detta kanske, Men Sport är ju Racing så det är endå
helt rätt tycker jag.

Det ska inte vara ngra pompom & lulllull tongue detaljer det ska vara rått och det ska gå undan.
Senast redigerat av _Wallis_ (12 januari 2008)

Kan du andas kan du dö.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 januari 2008
_Wallis_ skrev:
R170 skrev:
turboforssen skrev:
undra om en volvo 242 reggad för två med vass turbomotor är en sport bil då:P

Självklart inte smile

hur tänker du?

jo precis å 242 är ju ändock en känd sportbil från flera olika motorsporter som spöat både meccer å bmw:s

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

V-Power
1 186 Inlägg
12 januari 2008
_Wallis_ skrev:
Konbanan skrev:
_Wallis_ skrev:

hur tänker du?

Komfort & Utseende? Vad har det med Sport att göra? Då har du väll missuppfattat allt
och vet absolut inte vad Sport är. Komfort kan vara = 0 bullenivån kan få vara lika med
100% för mig, Och utseende? Det spelar väll ingen roll, Så länge man får ner krafften
i backen, En bil går inte snabbare för att du tycker att den är snygg eller?

Sport för mig:
Låg vikt
Väghållning
Effekt
Säkerhet.

Alltså något du med kunskap o valuta kan utföra på vilken bil som hellst igentligen.
Blev väll lite mer åt Racing hållet detta kanske, Men Sport är ju Racing så det är endå
helt rätt tycker jag.

Det ska inte vara ngra pompom detaljer det ska vara rått och det ska gå undan.

Du sa att den skulle spöa Mercan i alla tester, jag läste de mer som du mena "kategorier".

Mercan vinner i komfort o utseende.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

7 120 Inlägg
12 januari 2008
BadGirl_854T5 skrev:
En "sportbil" för min är;
En bil
4 stycken hjul
En motor
Motorn funkar
Bilen är lagom hel
Den går frammåt

Och vad kommer det sportiga in?

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
12 januari 2008
_Wallis_ skrev:
massa text och sånt..

Men handen på hjärtat, Volvo och sportbil är aldrig något som kommer vara synonymt.
Det spelar ingen roll hur omfattande modifieringar du gör, den kan säkert vara hur ball som helst, men sportbil ? Nej inte direkt.

89 Inlägg
12 januari 2008
Trådstartare
BadGirl_854T5 skrev:
Jag tror, alltså tror (säger inte att det är så) att denna tråden bara handlar om att trådskaparen vill att någon ska skriva att trådskaparens bil är en sportbil.

Och vad jag tycker att det ser ut som så menar du på att din bil är en sportbil, 2 stolar och förmodligen awd eller bakhjulsdrift (?).

Lite tankar om detta bara.

Ingen ska behöva kommentare min roadster och gå inte in och titta på vad jag kör. Vet att jag tar en stor risk och detta kan skapa känslor även om man har en riktigt snabb bil som kör ifrån en Ferrari när jag skapade tråden och det kan komma många 1:or på min bil nu, men skit i vad jag kör och tråden har inget med min bil att göra. 

Tänkte bara start en tråd i all vänlighet och diskutera lite..

Vad tänker ni på när ordet "Sportbil" nämns, vad kommer upp i er huvud ?
Senast redigerat av R170 (12 januari 2008)

V-Power
1 186 Inlägg
12 januari 2008
När ni snackar om uppgraderingar av Volvobilar så blir de en Racingbil eller Banbil enligt mej. Inte en sportbil.

Det finns lastbilar som e uppgraderade oxå.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
12 januari 2008
turboforssen skrev:
_Wallis_ skrev:
R170 skrev:

Självklart inte smile

hur tänker du?

jo precis å 242 är ju ändock en känd sportbil från flera olika motorsporter som spöat både meccer å bmw:s

Du får lära dig att skilja på begreppen "sportbil" och "racingbil".

4 506 Inlägg
12 januari 2008
J-P-R skrev:
_Wallis_ skrev:
massa text och sånt..

Men handen på hjärtat, Volvo och sportbil är aldrig något som kommer vara synonymt.
Det spelar ingen roll hur omfattande modifieringar du gör, den kan säkert vara hur ball som helst, men sportbil ? Nej inte direkt.

Inte det tongue Smaken är som baken så alla tycker
olika och det förstår jag, Detta är vad jag tycker bara.

Volvo 242 Grupp-A?
850/S40/S60 S/B/W/TCC m,m?

Bygger man en snarlik bil för gatubruk så
är det väll en sport bil eller?
Racing/Sport same shit mer eller mindre.

Men sedan som jag sa tidigare, Sportbil kanske
många tycker är ngn bil som är fabriks såld som
jusst en "sport" bil. Och visst det kan jag förtså.

Men detta var ju vad man själv tyckte.
Sedan finns det väll bilar som är sålda
som Sport bilar ochså det kan jag hålla
med om fullständigt!.
Det jag mena var bara att om man bygger
om en bil, Oavsett märke, Och den då får
Utsökt väghålning, effekt, säkerhet.
Varför är inte det då en bil som kan kallasas
in som Sport om den är gatureggad?
Är det för att de måste säljas som en Sport Bil?
Senast redigerat av _Wallis_ (12 januari 2008)

Kan du andas kan du dö.

Sök