5405
Sök

Hjälp! Bult som sitter fast i blocket

5 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
Hej ..är det någon som kan ge mig lite råd?
Jag håller på att bytta topplockspackning men en topplocksbult har gått av i en aluminium block ..
Jag borrade igenom bulten, började med en liten borr och större och större.. men nu har en borr gått av i bulten..MMMMMM!!!!!
Har försökt att värma up blocket lite men bulten sitta långt ned i ett hål och är nu inte så snygg... (bara med en värme pistol hade inget annat)..
Jag vet inte var jag ska ta vägen nu då???
tack i förhand..
sad

3 235 Inlägg
14 januari 2008
Fick du av toppen?
Gick den av djupt nere i blocket?

Nu när det sitter en del av borrhuvudet vet jag faktiskt inte vad man kan göra...
Du kan ju försöka borra ut den bilten med diamantborr.
Eller om den sitter långt ner i blocker gänga om till lite större diameter och ha lite kortare bult just där...

Lägg upp bilder om möjligt, då blir det lättare att säga.

Shit, hatar bultar som går av!!!
Har hänt mig allt för många gånger, och ofta är det vitala delar som tar stryk av det, som topplock, länkarmar... Hopps det löser sig.

905 Inlägg
14 januari 2008
har hänt mig men då satt bulten inte hårt stoppa ner en spetstång och lyckades gänga upp den.

5 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
Ja tack.. fick av locket.. men bult delen sitter kvar långt ned i ett hål i bocket.. med gängorna länst ned.. 'its getting messy down there!' rädd att jag måste letar efter en anna block..
även en liten del an hålväggen har blivit skadad.. i Al.. sad

945 Inlägg
14 januari 2008
du kan inte komma åt med en liten huggmejsel eller purr och knacka loss d som e kvar av bulten?
Sticker nåt av borrstålet du körde av upp ur bulten? Försök i så fall å ta loss den med en tång. Ta en platt tång runt borren, sen så tar du antingen ett stort weisegrip eller en stor rörtång å klämmer ihop handtagen på plattången med, så att du får ett ordentligt grepp.
annars så tar du en mindre borr och borrar flera hål i bulten runt den trasiga borren, tar en purr och klappar ner borren genom bulten, sen i med en svinpitt å skruva ur bulten.
Alternativt borra ur hela siten och sätta i en insatsgänga, typ, heli coil.
Lycka till,d här grejar du med lite tålamod big_smile

blinka blått om du vill rejsa!

5 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
jätte bra tips men saken är men en liten borr nå jag inte bulten i hålet.. hålet är bara ~10mm dia. och ned till bultdelen är det 40mm och ~20mm av bulten är kvar i.. mmm
Så ,nej borrdelen kan jag inte nå, och kan inte heller nå med en spetstång.. AHAHAH!

3 235 Inlägg
14 januari 2008
Okej, ta det lugnt.

Du skrev att det är ca 2cm av bulten som är kvar...
Hur mycket gänga är det på en hel bult? Alltså i cm?

Om det finns tillräckligt med gänga inne i blocket, så kan du ju kapa en bult motsvarande den biten som sitter där. Det gär nog ingenting om du inte utnjutjar hela gängan...
Det hade nog jag gjort, så länge bulten får bra fäste i gängorna.

Kör du med extremt överladd? Många hästkrafter?

Om inte, så kan det jag föreslagit vara en ganska bra lösning.

(P.S hoppas du har köpt nya toppbultar?)

3 235 Inlägg
14 januari 2008
Har du möjlighet att lägga ut en bild på blocket?

Du får säkert fler bra ideer om folk kan se det...

5 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
ja bild kanke imorgon.. nej.. total gängning ~4cm och bulten fick jag ut först ~2cm så den ligger på toppen av gängerna.. bummer dude. Jag tänkte på det också.. och att jag kunde lämna bultdelen där och kör med en heli-coil sats övanpå.. men har aldrig använt de förut, så vet inte..

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
14 januari 2008
kanske fungerar med en gris pitt?

C H E V R O L E T <3

3 235 Inlägg
14 januari 2008
duckman skrev:
ja bild kanke imorgon.. nej.. total gängning ~4cm och bulten fick jag ut först ~2cm så den ligger på toppen av gängerna.. bummer dude. Jag tänkte på det också.. och att jag kunde lämna bultdelen där och kör med en heli-coil sats övanpå.. men har aldrig använt de förut, så vet inte..

Hoppas du inte förstört gängorna med allt borrande...
Ha inte brottom, det hjälper att sova på saken, så får du säkert flera råd till imorgon.
Men som sagt: jag hade nog kapat den ena bulten och låtit den delen sitta där...

Racer
233 Inlägg
14 januari 2008
duckman skrev:
Jag håller på att bytta topplockspackning men en topplocksbult har gått av i en aluminium block ..
Jag borrade igenom bulten, började med en liten borr och större och större.. men nu har en borr gått av i bulten..MMMMMM!!!!!
Har försökt att värma up blocket lite men bulten sitta långt ned i ett hål och är nu inte så snygg... (bara med en värme pistol hade inget annat)..
tack i förhand..
sad

Efter som att du säger e aluminium så är det bara att du håller i en mutter på utsidan med en tång över hålet och sedan tar du migen och fyller hela hålet med svets ända upp till muttern o sedan är det bara att du tar en nycker o skruvar ut bulten... en sak är att tänka på är det ett jupt ner till bulten så kan de vara lite svårt men det går! Funkar kanon när blocket är gjort i aluminium.. svetsan fasnar inte...

Mvh. mathias
Senast redigerat av flash_turbo (14 januari 2008)

3 235 Inlägg
14 januari 2008
Du kan ju kanske gänga om just det hålet till lite kraftigare gänga.
Då får du borra upp hålet i toppen också, men det borde väl vara plats till det där?
Det kan ge dig lite mer gänga, och kraftigare bult.
Se själv hur tjocka väggarna är i blocket/toppen.

Racer
233 Inlägg
14 januari 2008
engolf skrev:
duckman skrev:

Hoppas du inte förstört gängorna med allt borrande...
Ha inte brottom, det hjälper att sova på saken, så får du säkert flera råd till imorgon.
Men som sagt: jag hade nog kapat den ena bulten och låtit den delen sitta där...

I mitt tycko vansinne... Den sitter ju där för en anledning.. men visst det funkar men inte rätt..tongue

3 235 Inlägg
14 januari 2008
flash_turbo skrev:
duckman skrev:
tack i förhand..
sad

Efter som att du säger e aluminium så är det bara att du håller i en mutter på utsidan med en tång över hålet och sedan tar du migen och fyller hela hålet med svets ända upp till muttrna o sedan är det bara att du tar en nycker o skruvar ut bulten... en sak är att tänka på är det ett jupt ner till bulten så kan de vara lite svårt men det går!

Mvh. mathias

Blir det inte väldigt sprött om man "migar" från toppen på bulten upp 4 cm till en mutter?
Och så kommer man ju kanske ner så djupt. Finns det risk att man smälter aluminiumet när man håller på?

Racer
233 Inlägg
14 januari 2008
engolf skrev:
flash_turbo skrev:
duckman skrev:
tack i förhand..
sad

Efter som att du säger e aluminium så är det bara att du håller i en mutter på utsidan med en tång över hålet och sedan tar du migen och fyller hela hålet med svets ända upp till muttrna o sedan är det bara att du tar en nycker o skruvar ut bulten... en sak är att tänka på är det ett jupt ner till bulten så kan de vara lite svårt men det går!

Mvh. mathias

Blir det inte väldigt sprött om man "migar" från toppen på bulten upp 4 cm till en mutter?
Och så kommer man ju kanske ner så djupt. Finns det risk att man smälter aluminiumet när man håller på?

Om det e riktigt långt får man vänta o kyla ner det lite med lite vatten.. Har sj gjort det på min topp till grenröret.. och det va inga problem.. va riktigt långt in då och krånglade riktigt länge innan ajg använde denna metod... Funkar riktigt bra o sj kommer bara använda denna nu mera om det kommer gå av någon mer bult...

3 235 Inlägg
14 januari 2008
flash_turbo skrev:
engolf skrev:
flash_turbo skrev:

Mvh. mathias

Om det e riktigt långt får man vänta o kyla ner det lite med lite vatten.. Har sj gjort det på min topp till grenröret.. och det va inga problem.. va riktigt långt in då och krånglade riktigt länge innan ajg använde denna metod... Funkar riktigt bra o sj kommer bara använda denna nu mera om det kommer gå av någon mer bult...

Om det är i alu ja:)
Och om man inte har tillgång till mig hemma i garaget då?

Tror du toppen kommer att hålla om man kapar en bult och skruvar in den med bara 2 cm gänga istället för 4cm? Kan ju inte vara så farligt att låta den biten sitta kvar där?...

Racer
233 Inlägg
14 januari 2008
engolf skrev:
flash_turbo skrev:
engolf skrev:

Om det är i alu ja:)
Och om man inte har tillgång till mig hemma i garaget då?

Tror du toppen kommer att hålla om man kapar en bult och skruvar in den med bara 2 cm gänga istället för 4cm? Kan ju inte vara så farligt att låta den biten sitta kvar där?...

Det skulle nog kunna funka.. men jag skulle nog ta o prata med någon som skulle kunna komma med en mig för det e helt klart det bästa men visst... tongue

905 Inlägg
15 januari 2008
går juh ta en pinnsvets och skaffa speciell pinnar som fastnar lätt köra fast några sånna i bulten och sen prova skruva ut dom.

Sök