Köpa Älvsbyhus

Lada Tuning Lada-missbrukare
16 januari 2008 · 566 Inlägg

Jag vet att detta ämne inte ALLS har med bilar å göra, men de e ju trots allt off topic-delen, så...

Som rubriken lyder. Jag har lite planer på att köpa Älvsbyhus, med tillhörande garage, inom ca 1,5år.. Tänkte mejj isf ett 101,5 kvadrats 1 1/2 plans hus. Garaget skulle bli ett av modell "dubbel-dörr". Garaget e på 36kvadrat.
Skulle vilja höra med er om någon här köpt eller känner nån som köpt Älvsbyhus...??
Hur e kvaliteten? Boendekostnaderna? Ja allt det man nu behöver veta?? Vill ju veta lite vad man skaffar.. Så de bästa e ju att höra andra ägares åsikter...smile
Så tyck till här! Både positivt å negativt. Allt e av värde att veta!smile

Senast redigerat av Lada Tuning (16 januari 2008)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Ellertz Norrlänning
17 januari 2008 · 1 453 Inlägg

Syrran bygger ett sånt nu, och vad ja har förstått så är de verkligen ett budget alternativ...  ska du ha nått "extra" trägolv eller nått så får du kosta på de själv, sen 101 kvadrat låter litet, ja bor på 75 själv och tycker de nästan känns litet ibland, men ja har som sagt inte full koll, mest vad ja hört.. smile lycka till iaf !

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
MrTobias
17 januari 2008 · 1 297 Inlägg

om du köper ett hus så köp ett där men ej kan gå igenom huset till garaget.. annars blir försäkringen dyrare smile

Muttley
17 januari 2008 ·

Känner till att de brukar vara slarviga på älvsbyhus, felkopplingar med mera, finn de som haft mögel i huset redan innan inflyttning med. så de är väl ett billigt alternativ, bättre med ett modulenthus vad jag förstått.

Lada Tuning Lada-missbrukare
17 januari 2008 · 566 Inlägg

Hmmm. Nåå 101,5 kvadrat räcker nog gott å väl i flera år framåt.. Hittills så e de ju bara jag å damen som ska bo där.. Men antagligen så växer ju nog familjen inom ett par år oxå, så sen när de blir trångt så e de ju att inreda övervåningen oxå.. smile

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
jiMz Wrench
17 januari 2008 · 82 Inlägg

Nja, är inte att rekomendera.. ALLT är verkligen sketen standard. O dyrt blir det med allt extra.. Plastmatta som standard i toa(!) Ialf där var jag var...

rossboss
17 januari 2008 · 265 Inlägg

hej !
håller med lite från ovan men jag har precis köpt mig ett älvsbyhus på 122kvm plus 47 ek del och visst kan man ha mögel . men det kan alla hus och jag leta och leta tills det rätta.
och älvsbyhus har en nackdel "älvsbyhuslukt" och det är pga trossbotten dvs torpargrund . att det luktar lite unket . men nya ähus har ingen lukt för att dom har bättre ventilering av grund etc. därför om du har äldre ähus ska man se till att det är gjort urgrävning och sandfyllt under och plastat och fläkt . dvs undertrycksventilation . och jag läste att det är budget med matta i toan . ok fear men kakel klinker blir dyrt . ähus gör så att dom bygger hus i dag personligt . efter kundens börs så att man kan bestämma allt från tak till golv . beroende på pengar som sagt

Muttley
17 januari 2008 ·

rossboss skrev:
hej !
håller med lite från ovan men jag har precis köpt mig ett älvsbyhus på 122kvm plus 47 ek del och visst kan man ha mögel . men det kan alla hus och jag leta och leta tills det rätta.
och älvsbyhus har en nackdel "älvsbyhuslukt" och det är pga trossbotten dvs torpargrund . att det luktar lite unket . men nya ähus har ingen lukt för att dom har bättre ventilering av grund etc. därför om du har äldre ähus ska man se till att det är gjort urgrävning och sandfyllt under och plastat och fläkt . dvs undertrycksventilation . och jag läste att det är budget med matta i toan . ok fear men kakel klinker blir dyrt . ähus gör så att dom bygger hus i dag personligt . efter kundens börs så att man kan bestämma allt från tak till golv . beroende på pengar som sagt

plastmatta sätter man ju i radhus uthyres lägenheter och sådant som inte är värt så mycket.
Vill man ha något som är stiligt i hus och fungerar perfekt så ska de ju vara kakel och klinkers och de är inte så mycket dyrare, de är till och med något som man själv kan bygga till.

rossboss
17 januari 2008 · 265 Inlägg

ja självklart men alltså älvsbyhus så som många andra hus har sina brister men vet man vad man ska kolla på dvs brister så är det ingen fara . Och stor betydelse har det vars huset står därav värde och som sagt beroende på när man byggs visst jag kan hålla med om att dom ligger lite efter i golvmatta och sånt det gör dom men det finns andra hus med andra brister ... och det är ju personligt för dom som bygger upp det om dom vill ha kakel eller ej . och ja det kan man göra själv . men det är inte överdrivet många hustillverkare som har klinker och kakel original smile men men bara man trivs borta bra men hemma bäst skitigt rent eller kakel eller matta smile

Tomten Tomten
17 januari 2008 · 1 065 Inlägg

min far har ett hus från dom. det byggdes för 20 år sen. jag har inte hört något negativt om huset eller så.

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
MissMotor_
17 januari 2008 · 274 Inlägg

Har inte heller hört något negativt om det. Är uppväxt i ett och har bott där hela mitt liv typ! Är hel nöjd! Har aldrig varit några problem med det.
Vi har så man kan gå igenom huset till garaget och det är värt även om det tydligen kostar mer?! Jobbigt att måsta gå runt ju smile Blir ju som nåååågra vänder dit per dag big_smile

Senast redigerat av MissMotor_ (17 januari 2008)

EpsiloN Trägnagare
17 januari 2008 · 185 Inlägg

Om man inte stressbygger ett hus, och täcker ordentligt så slipper man ju självklart fuktskador och mögel, för grunden måste ju torka iaf 2-3 månader innan du kan lägga på någon form av mattor, kakel eller parkett... Och vad jag har förstått så är de flesta såna här villor ihop snickrade på betydligt mindre tid än så. Detta är ingen kritik till Älvsbyhus men det är det uppfattning jag har av sån här husföretag. Ett tips är att kolla till bygget lite då och då och se så att det är ordentligt täckt under natten och att det inte slarvas med Skarvar och drevning runt fönster osv osv...

All show and no go!
Smajly
17 januari 2008 · 3 059 Inlägg

Hahaha, roligt att läsa ett par inlägg från folk som inte har en aning om vad dom pratar om..

Byggde själv ett nytt Älvsbyhus på 121kvm för snart 2 år sen med fristående garage.

Lada-Tuning >> Antar att du ska bygga helt nytt?? Maila mig så kan du fråga om vad du vill. Det blir för mycket för att skriva här. Har en sida med tonvis av bilder från tomtköp till färdigt hus. Massvis med info där också. Så kan du få vår uppfattning av det hela..

Kan ju säga direkt att det brukar vara 1 års väntetid på huset innan det blir levererat och monterat. Sen är standard olika beroende på vilket kontor man kontaktar.
Här nere kan man t.ex. själva välja om man vill ha plastmatta eller klinker/kakel i badrum och toalett (bara för att nämna nått)

Lada Tuning Lada-missbrukare
19 januari 2008 · 566 Inlägg

Smajly skrev:
Hahaha, roligt att läsa ett par inlägg från folk som inte har en aning om vad dom pratar om..

Byggde själv ett nytt Älvsbyhus på 121kvm för snart 2 år sen med fristående garage.

Lada-Tuning >> Antar att du ska bygga helt nytt?? Maila mig så kan du fråga om vad du vill. Det blir för mycket för att skriva här. Har en sida med tonvis av bilder från tomtköp till färdigt hus. Massvis med info där också. Så kan du få vår uppfattning av det hela..

Kan ju säga direkt att det brukar vara 1 års väntetid på huset innan det blir levererat och monterat. Sen är standard olika beroende på vilket kontor man kontaktar.
Här nere kan man t.ex. själva välja om man vill ha plastmatta eller klinker/kakel i badrum och toalett (bara för att nämna nått)

Det ligger nog en del i det du säger.. så mycket har jag redan tagit reda på, så att jag vet att våtutrymmena m.m. i huset byggs klart redan innan huset levereras till tomten.. Förstår isf inte var möglet skulle komma ifrån i tex just våtutrymmena när de redan e klart innan montering?? Husena byggs ju dessutom i moduler INOMHUS, plus att dom strax efter montering har dem att stå å torka en viss tid innan allt färdigställs..

Joo ja ska ju bygga helt nytt, å naturligtvis så finns de ju 100tals frågor å funderingar kring bygget, såväl praktiska som teoretiska saker.. Har ju nog redan kontaktat det lokala kontoret(Jakobstad. Bor ju i Finland) å fått svar på en del frågor, men de finns ju frågor som man bör ställa till såna som KÖPT ett hus oxå. Men ja mejlar ifall jag lyckas samla alla frågor i ett.. big_smile
Ska dessutom i veckan besöka en här i byn som jobbar för Älvsbyhus i Jakobstads-regionen, som själv har just den husmodellen som jag planerar köpa.. Så då ser man ju en hel del oxå. smile

Senast redigerat av Lada Tuning (19 januari 2008)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
Team-Adolfsson Gödseldräng
19 januari 2008 · 4 529 Inlägg

köp lövsta hus
känner ägaren till det företaget och han gör jävligt fina hus kan jag lova smile
säljer hus över hela världen och har bra kvalite på husen har jag hört smile

Skinkorre
24 januari 2008 · 35 Inlägg

Jag hade köpt ett modulenthus.. jobbar sj i fariken där de bygger husen..  8 av 10 hus är nollfesls hus.. men kostar ju en del att köpa våra hus.. då det är lite av lyx-villa,.. www.modulenthus.se

NxV ElectroRaggare
25 januari 2008 · 883 Inlägg

Jag har varit i kontakt med älvsbyhus tillräkligt mycket för att säga att det finns mycket bättre alternativ.
Andra hustillverkare kan tyckas dyrare, men i slutändan så brukar det jämna ut sig endå.
Jag kan starkt rekomendera LB-hus & Myresjöhus men framför allt Eksjöhus.

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
25 januari 2008 · 3 804 Inlägg

Om älvsbyhus är budget skit. Vilka märken ska man satsa på då?


Bmw osv..
Lada Tuning Lada-missbrukare
25 januari 2008 · 566 Inlägg

Jag vet naturligtvis att det finns många å mycket bättre alternativ vad gäller husval.. Men saken är den att jag inte är den som tänker lägga ner varenda slant på husbygge, utan ja tycker att det finns annat att sätta pengar på oxå.. Så de jag funderade var bara ifall de e totalt värdelöst att köpa ett sådant.. Skulle inte tro att det är det med tanke på hur många som bor i Älvsbyhus!

Senast redigerat av Lada Tuning (25 januari 2008)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"
Lada 1200 Turbo Intercooler "The Vladimir-Driftern" (1985)
NxV ElectroRaggare
26 januari 2008 · 883 Inlägg

Det du ska göra är att du tar kontakt med din lokala återförsäljare och prata med denne, och gå in i ett par hus och "känna efter". Bygga hus är ett mycket dyrt projekt så din egen uppfattning om huset i sig är det vikigaste.
Tänk på att om huset kostar tex 900 000 kr, så räkna med det dubbla innan huset är klart.
Väntetiden är som sagt ca: 1 år innan de ens börjar bygga.
Allt du vill ha extra kostar därefter. Plastmatta är standard i HELA huset (Kan vara variationer mellan olika kontor)
Så gott som alla hustillverkare har Golvvärme som standard, UTOM älvsbyhus.

Jag vet inte hur intresserad du är av Belysning, uttag, Media och sådant med dess placering, men det är inte lätt, om ens möjligt att fåtill dessa efter eget behag.
Väggar och rum går inte att flytta eller göra om.

Som sagt har jag haft mycket kontakt med älvsbyhus innan jag bestämmde mig för att det inte var värt de pengarna huset kostar jämtemot vad man får från andra tillverkare.
Men vill man ha ett enkelt hus, utan något speciellt krussedull så kan det nog passa dig.

Detta är vad jag vet, det kan finnas variationer mellan olika kontor och säljare. Jag var i kontakt med älvsbyhus under 2006/2007 och jag antar att det inte har hänt så mycket sedan dess..

Mvh. Ted

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang