3544
Sök

Xenon problem!

(none)
1 725 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Jag skaffa mig ett H3 kitt för att koppla in de i mina dimljus på min 9-3 SS.

Jag koppla in en åt gången för att se hur de blev. Men jag han bara koppla in en lampa då den gick sönder Sad

JAg fatta inte vad som kan vara fel?! Allt är "plugg in play" för utom egentligen plusen och jorden. För från H3 lampan orginal halogen så sitter det ju En kabel på. Jag såg till att koppla plusen på den från xenon kittet plus och sen så jorda jag i karossen. Men lampan lös i ca 10 sekunder och sen slockna den. Såg att den hade bränt:(

Vad kan de vara för fel? Hur ska man annars koppla plusen och jorden?

Har det något att göra med säkringar eller?

Väldigt tacksam för svar!!!

--Lev i går som det vore i morgon--

945 Inlägg
17 januari 2008
#2
har du tagit i lampan med fingrarna? dom kan paja av en sån enkel sak, men att den skulle dra dirket pga är kanske lite avlägset, kanske en dålig lampa från början.

blinka blått om du vill rejsa!

(none)
1 725 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#3
TTTTT skrev:
har du tagit i lampan med fingrarna? dom kan paja av en sån enkel sak, men att den skulle dra dirket pga är kanske lite avlägset, kanske en dålig lampa från början.

nä, inga fingrar på lampan inte.. Så nu vågar man inte koppla in den andra i fall de blir densamma sad

Så fårgan är om man ska jorda i karossen eller på hållaren? Och om de krävs säkring elelr att byta ut säkringen till dimljuset som sittter orginal till en högre?! Men det ska ju inte spela roll men tanke på att lampan "brann" upp

--Lev i går som det vore i morgon--

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 januari 2008
#4
Har du mätt så du har ström in i ballasten och bra jord?
Provar du inte så vet du ju inte om de e lampan som gått eller om det är ballasten...


BilstereoNörd
576 Inlägg
17 januari 2008
#5
Lämna in den på Garanti!

Du har haft oturen att få ett trasigt exemplar, så det är en självklarhet att du får nytt av den du köpt av..

Har hållt på Xenon ett tag och det felet har inget med din inkoppling att göra..
Funkar de så funkar de, annars är det trasigt..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

Cruel
17 januari 2008
#6
har jag förstått detta rätt men hade du ingen spänningsomvandlare i kopplad???

Hur fan kopplade du utan den isf.
Senast redigerat av Cruel (17 januari 2008)

(none)
1 725 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#7
Så här ser de kitter ut: http://www.geting.se/image.php/80534-5420626976.jpg

Och så här ser koppling ut: http://www.geting.se/image.php/80535-Xenon_anslutningsskiss.jpg

Så enligt kopplingen så är det ju +/- som sja kopplas in bara. Plus koppla ja via H3 halogen lampans sladd som finns och jord i från kaross. Lös fint i ca 10 sekunder å sen slockna de hmm

Så kolla lampan så blev det fukt inne i bubblan i mitten av lampan som ser ut som att det bränt sig :S

Nu vågar jag inte koppla in den andra för om den ger sig också så står man där utan några lampor alls.

För jag vet att mitt H4 Bi-xenon jag hade på min förra bil så var det ju ett helt annat system med säkringar och relä. Men det är ju ett annat system som kräver lite mer.

Detta var en person i Landskrona som sålde kitt för 850:- och sålde en del. Men han sa innan ja köpte kittet att det är garanti om man inte kopplar fel..Nu får jag itne tag på honom :S

Men nu vill man testa på lättaste sätt för att slippa ta bort fronten igen. Men hur blir det om man sätter pus och minus direkt på batteriet? Förstör man lamporna/Ballaserna på en gång dÅ?

//Jonas
Senast redigerat av Braather (17 januari 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--

1 072 Inlägg
17 januari 2008
#8
Garanti sak. Till 90% brukar ballastern va trasig och i ditt fall kan den även ha orsakat lamp havveriet. Lamporna brukar det sällan vara fel på annars.


(none)
1 725 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#9
sik skrev:
Garanti sak. Till 90% brukar ballastern va trasig och i ditt fall kan den även ha orsakat lamp havveriet. Lamporna brukar det sällan vara fel på annars.

Gäller att få tag på honom med :S
Senast redigerat av Braather (17 januari 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--

Administratör
2 997 Inlägg
17 januari 2008
#10
Förutsätter ju att du kollat säkringen. Många xenonsatser kräver att man ökar säkringen 5amp eller nått.... Sen förutsätter jag att din saab inte har glödtrådsvakt för då kanske bilen i sig stänger av strömmen till lampan när den inte får rätt signal. Min skoda har det och jag va tvungen att köpa en aningen dyrare sats med xenon till mitt helljus för att inte canbussen skulle slå av strömmen.

En kopp av den svarta såsen...

(none)
1 725 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#11
Goffen skrev:
Förutsätter ju att du kollat säkringen. Många xenonsatser kräver att man ökar säkringen 5amp eller nått.... Sen förutsätter jag att din saab inte har glödtrådsvakt för då kanske bilen i sig stänger av strömmen till lampan när den inte får rätt signal. Min skoda har det och jag va tvungen att köpa en aningen dyrare sats med xenon till mitt helljus för att inte canbussen skulle slå av strömmen.

ja fick ju ingen säkring med..Asså ingen säkring som är på själva sattsen..Utan menar du då orginal från bilen??
Den lös ju hmm

Hur ska man veta om den har glödtrådsvakt ?
Senast redigerat av Braather (17 januari 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--

1 072 Inlägg
17 januari 2008
#12
När du beställer hos xenonkungen så kan han svara på vilken satts du ska ha. Jag förutsätter att ni har kollat upp de innan. H3 är inte alltid rätt H3 smile
Men som föregående talare så är nya bilar tråkigare med allt. Kolla säkringen i bilen, finns ingen på ballastern! Är den bränd så ge de ett nytt försök!


(none)
1 725 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#13
sik skrev:
När du beställer hos xenonkungen så kan han svara på vilken satts du ska ha. Jag förutsätter att ni har kollat upp de innan. H3 är inte alltid rätt H3 smile
Men som föregående talare så är nya bilar tråkigare med allt. Kolla säkringen i bilen, finns ingen på ballastern! Är den bränd så ge de ett nytt försök!

Där fatta jag inte va du mena med att H3 inte är H3? Men man förutsätter ju att de ska vara så. Man ville ju itne köra på ett dyra allernativ då man inte använder de så mycket i dimljusen.

Men man kanske borde göra de ändå, att sats på något som man vet att man får vad man köper. De kanske kopplar in de år än med? bor ju nära k-backa.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

1 072 Inlägg
17 januari 2008
#14
Dumt skrivet kanske.. Men nya bilar är som sagt ljus övervakade och behöver ballaster där efter. Så en vanlig H3 med standard ballaster funkar inte i din bil smile


(none)
1 725 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#15
sik skrev:
Dumt skrivet kanske.. Men nya bilar är som sagt ljus övervakade och behöver ballaster där efter. Så en vanlig H3 med standard ballaster funkar inte i din bil smile

Men nu snackar ja om de kittet ja har här på bild?! De funkar inte då:S ?

--Lev i går som det vore i morgon--

(none)
1 725 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#16
ja kolla lite på xenonkungens sida. Känns som att de står Svart på Vitt att att man inte kan göra med denna satsa jag har :S Attans då smile

Blir nog att lägga ner de där pengarna ändå

--Lev i går som det vore i morgon--

BilstereoNörd
576 Inlägg
18 januari 2008
#17
Att din xenonlampa gick sönder har inget med din bil att göra.. Troligtvis var det "PUNKA" på lampan så att gasen läckte ut när det blev tryck av värmen när gasen expanderade.

Synd att du inte får tag på han som sålde det till dig..

Så du kan ju lika gärna testa den andra oxå, så att du vet om den funkar..
Troligtvis var det lampan som läckte och nya passande lampor kostar 295kr styck..
så att du kan få igång lysen...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl


Sök