3092
Sök

Bra bil att köra bana med?

94 Inlägg
18 januari 2008
Sitter en 2.2 har jag också för mig. Går riktigt bra med sugmotorn. Och har tokbra väghållning. Men en turbo speedster med chip är svårslagen inom många grenar. Acc, bana tar den hem mycket då.

Bredda bilen annars byt!!

Got VTEC?
1 593 Inlägg
18 januari 2008
Ett par bra banbilar i den prisklassen..

Nissan Skyline R32 GTR (Som Aerodynamik redan har nämnt)
Honda Civic Type R
Honda Integra Type R
Subaru Impreza WRX STI (Tidigare modellerna)
Mitsubishi Lancer Evolution 4

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

2 201 Inlägg
18 januari 2008
Senast redigerat av peter_1976 (18 januari 2008)

1 436 Inlägg
18 januari 2008
Jag skulle köpa en rostfri E30 325 och använda resten av pengarna på att få perfekt väghållning och bra motor. Men det är ju inget man köper färdigt...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 827 Inlägg
18 januari 2008
Okej, here we go.

1. Vikten är ALLT! Du köper inte dig en supra som torr väger 1600kg, och tror den ska gå snabbt.

2. Du köper inte en turbobil av två anledningar. Du vill inte ha en turbokick när du ligger och pressar samt att du kommer få en värmeutveckling som inte är av denna värld om du har börjat höja laddtryck mm. Detta resulterar i 15 min hård körning max, med orginal kylsystem.

3. Du köper en bil med billiga reservdelar. Saker kommer att gå sönder. Varför då köpa en bil som kräver 17" fälgar? skillnaden på R-däck 15" och 17" är 720:- för 15" och 2500 för 17" (räknat på Toyos R888), detta gäller allt, bromsbelägg, koppling mm mm mm... Det kostar.

4. Köp en bil som du vet med dig att du kan pilla med. För enligt punkt 3 så kommer saker att gå sönder. Är du inte miljonär så kommer du inte kunna lämna in bilen för allt som händer.

5. Köp inte en för dyr bil att börja med. Kom ihåg att försäkringen inte gäller för bankörning (i dom flesta fall) och att det är jävligt enkelt att sätta sin bil i ett räcke. Då har du utöver bilens kostnader diverse saker som kanske gått sönder på banan att betala. Jävligt tråkigt om du köper en bil för 150k och smäller direkt. Då står du där... Sen att du vågar köra lite hårdare med en billig bil gör ju inte saken sämre.

När jag funderat igenom allt detta så sålde jag min Skyline och köpte bilen jag har idag. Ångar det inte en sekund, särskilt inte nu när denna är betydligt snabbare än vad Skylinen var.

Hoppas det hjälpte, och kul att fler upptäcker bankörning.
Senast redigerat av Eisenhut (18 januari 2008)

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

dARKiE
5 031 Inlägg
18 januari 2008
viccoA skrev:
Darkie skrev:
MilleN skrev:
Opel Speedster for the win wink Ligger visserligen snäppet högre i pris men bättre banbil original för pengarna är nog svårt att hitta. Tror inte den passar till drifting dock då den har för kort hjulbas, samma sak med Miatan.

Bästa allround står nog Supra MKIV för. Eller kanske M3 e36, men då får man lägga ner mycket pengar på att styva upp chassi och fjädrar/dämpare osv.

Nej du har helt rätt, drifta med en speedster är inget kul typ omöjligt (Min kompis hade en sådan förra sommaren) smile Men ack så rolig bil orginal ligger som ett strykjärn på vägen, som man brukar säga.. smile

Tyvärr är det 100 hästar för lite i Speedstern annars hade jag med varit intresserad av en. Våghällningen är riktigt bra för att vara orginal, låg vikt och mycket sportig känsla.

Tror inte mycket hänger på Speedster turbon på en kurvig bana om jag ska vara ärlig smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

13 Inlägg
18 januari 2008
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Okej, here we go.

1. Vikten är ALLT! Du köper inte dig en supra som torr väger 1600kg, och tror den ska gå snabbt.

2. Du köper inte en turbobil av två anledningar. Du vill inte ha en turbokick när du ligger och pressar samt att du kommer få en värmeutveckling som inte är av denna värd om du har börjat höja laddtryck mm. Detta resulterar i 15 hård körning max, med orginal kylsystem.

3. Du köper en bil med billiga reservdelar. Saker kommer att gå sönder. Varför då köpa en bil som kräver 17" fälgar? skillnaden på R-däck 15" och 17" är 720:- för 15" och 2500 för 17" (räknat på Toyos R888), detta gäller allt, bromsbelägg, koppling mm mm mm... Det kostar.

4. Köp en bil som du vet med dig att du kan pilla med. För enligt punkt 3 så kommer saker att gå sönder. Är du inte miljonär så kommer du inte kunna lämna in bilen för allt som händer.

5. Köp inte en för dyr bil att börja med. Kom ihåg att försäkringen inte gäller för bankörning (i dom flesta fall) och att det är jävligt enkelt att sätta sin bil i ett räcke. Då har du utöver bilens kostnader diverse saker som kanske gått sönder på banan att betala. Jävligt tråkigt om du köper en bil för 150k och smäller direkt. Då står du där... Sen att du vågar köra lite hårdare med en billig bil gör ju inte saken sämre.

När jag funderat igenom allt detta så sålde jag min Skyline och köpte bilen jag har idag. Ångar det inte en sekund, särskilt inte nu när denna är betydligt snabbare än vad Skylinen var.

Hoppas det hjälpte, och kul att fler upptäcker bankörning.

Bra sammanfattning!
Det verkar som om jag ramlar tillbaka i "fjollträsket" igen wink Miatan är ju nära ditt resonemang...

1 255 Inlägg
18 januari 2008
Bil för bana med dom pengarna hade jag nog kört på en Nissan Skyline R32 GT-R både gott om effekt och grym väghållning smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
18 januari 2008
konstigt att ingen nämner mr2 eller rx7 väger lite och iallafall rx7an är ju en xl size gokart smile

1 827 Inlägg
18 januari 2008
Irrelevanta påståenden om "grym väghållning" hjälper föga i en sån här diskussion. Har någon här testat en bil med "grym väghållning" på bana? Det är nämligen lite skillnad på att pressa med sina sänkfjädrar runt korvmojjen och att rasta bilen på Mantorp. Är det någon som har erfarenhet kan man dock få ge sin synpunkt enligt mig.

Annars, tänk på att mycket skall rymmas i dessa 140k

Om man följer mina råd jag skrev på förra sidan så är följande bilar bra att bygga på:

Mazda Miata
Honda Civic/CRX
Honda Integra
BMW M3 (E30)
BMW 325
Pugga 205

Micke: Jag hade, om jag varit i din situation kört på Miatan. Frisörsräcer eller ej, dom är jävligt kvicka med små mods, samt jävligt problemfria vilket väger högt. Dom är billiga i drift (soppa, däck bromsar mm) och dom kan bli ganska snygga också. smile

Mvh/Marcus

66 Inlägg
18 januari 2008
jag vet inte hur min gti-r är på bana, men jag tänker ta reda på det iår smile

Truth in Engineering | URQ

18 Inlägg
18 januari 2008
Rx-7a eller en r32 gtr måste ju vara bland de bästa i den prisklassen.

3 124 Inlägg
18 januari 2008
Miata är ju en cab, kan väl inte vara så bra vridstyvhet i den?
Tänk på att du MÅSTE ha en krocksäker hardtop och störtbågar om du funderar på att köra cab på bana...

1 827 Inlägg
18 januari 2008
Vicco: Det är ju en sanning med modifikation. Har du ett monocoque chassie så spelar det ju ingen roll om du har tak eller ej. Ta tex en S2000, den är vridstyvare än dom flesta bilar, även om den är taklös.

Sen så finns det olika regler för olika banträffar. Och en rullbåge till en miata bör vara otroligt enkel att få tag på.

Mvh/Marcus

431 Inlägg
18 januari 2008
Aerodynamik skrev:
Skyline R32 GT-R !

Behöver jag ens förklara varför? roll

ja..

302 Inlägg
18 januari 2008
en impreza gt är inte dumt heller, den är ju väldigt allround , går bra på gata, bana , och i skogen kan ju till o me slänga in ungar i den om du har de . Drifting blir ju lite knepigare , om du inte ska köra med den på vintern vill säga, för 130 000 får du en bra impreza

Chuck Norris can cook minute rice in 30 seconds.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
18 januari 2008
Med 140k som budget hade jag personligen köpt en m3 e36 93-95 för kanske 80k sen plocka ner den och lätta den så mycket som möjligt och lägga reiält med tid o pengar på väghålning o bromsar o däck.. och när du känner dig nöjd med väghållning kan du ju börja sugtrimma (vilket kostar som fan) men m3 motorn är en underbar bil att sugtrimma.. kolfiber insug andra kammar osv osv.

Edit: en m3 e36 går att få ner till 1050kilo eller 1150 (kommer inte ihåg exakt) Men rör på sig rätt bra då om man har runt 350hk i den.
Senast redigerat av UseDubbelTurbo (18 januari 2008)

Bmw osv..

1 827 Inlägg
18 januari 2008
Jag måste bara fråga er som rekommenderar R32, RX7, Impreza mm...

Hur mycket, ungefär, tror ni det kostar att bygga en banbil?

Jag kan utan att överdriva säga att jag har lagt mer än dubbelt så mycket pengar på att modda min bil än vad den kostade mig i inköp, och jag är inte ens halvvägs klar till att få den som jag vill.

Ska killen ha en färdig banbil för 140k så är ett rimligt pris på inköpsbilen runt 50k, max.

Mvh/Marcus

7 120 Inlägg
18 januari 2008
Eisenhut skrev:
Jag måste bara fråga er som rekommenderar R32, RX7, Impreza mm...

Hur mycket, ungefär, tror ni det kostar att bygga en banbil?

Jag kan utan att överdriva säga att jag har lagt mer än dubbelt så mycket pengar på att modda min bil än vad den kostade mig i inköp, och jag är inte ens halvvägs klar till att få den som jag vill.

Ska killen ha en färdig banbil för 140k så är ett rimligt pris på inköpsbilen runt 50k, max.

Behöver du modda en Skyline, Rx7, Impreza m.m. lika mycket som en Civic? Tror inte det. De har redan effekt och väghållning standard.

Sök