Volvo 740-90 B230F Startar inte. Akut hjälp! Plz...

MrLego Volvonörd
19 januari 2008 · 1 187 Inlägg

BYTT: Stift, Rotor, Fördelarlock, Databox, Vacumklockan till bränslet, Bränslepumpsrelä, Tändkablar, Luftmassemätare, Relät som sitter vid vänster fjäderben, Rengjord vevhusventilation. Efter allt detta så startar den iaf inte, så nu är det bara en sak kvar å det är givaren som sitter på svänghjulet. Funkar inte det så vet jag/vi inte vad det kan vara... Nu börjar det bli snålt om tid innan måndag. Vad göra? Vi har gnista, den får bränsle, vi lyfte på insprutet å kollade så att det kom där å det gör det... Vi lyfte av stiften å det kommer bränsle dit...

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
zovix Maskinbefäl
20 januari 2008 · 1 038 Inlägg

Har du gnista och bränsle så går den per definition. Alla former av problem härrör från att man saknar från något av det där.

Det är inte så enkelt att stiften är för våta??? Flödar den bränsle??

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Roggan
20 januari 2008 · 37 Inlägg

Har ni ordentligt batteri och frisk startmotor? Kan vara så att motorn går runt, men bara inte tillräckligt fort. Finns det möjlighet kan ni alltid testa att bogsera igång bilen o se om det funkar...

Mvh Roggan

MrLego Volvonörd
20 januari 2008 · 1 187 Inlägg

zovix skrev:
Har du gnista och bränsle så går den per definition. Alla former av problem härrör från att man saknar från något av det där.

Det är inte så enkelt att stiften är för våta??? Flödar den bränsle??

/Magnus

Nej den flödar inte bränsle, hade dit en som har jobbat på Volvo i 22år å han har testat allt som står ovan å kollat så att den inte flödar. Testade att bogsera igång den härom dagen å då gick den bara på 3 cylindrar och dog om jag släppte gasen.

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
20 januari 2008 · 5 042 Inlägg

om den bara går på 3 burkar så har la du kanske inte kopplat Tändkablarna i rätt tändföljd då?

C H E V R O L E T <3
Perran89
20 januari 2008 · 40 Inlägg

TheRefunder skrev:
BYTT: Stift, Rotor, Fördelarlock, Databox, Vacumklockan till bränslet, Bränslepumpsrelä, Tändkablar, Luftmassemätare, Relät som sitter vid vänster fjäderben, Rengjord vevhusventilation. Efter allt detta så startar den iaf inte, så nu är det bara en sak kvar å det är givaren som sitter på svänghjulet. Funkar inte det så vet jag/vi inte vad det kan vara... Nu börjar det bli snålt om tid innan måndag. Vad göra? Vi har gnista, den får bränsle, vi lyfte på insprutet å kollade så att det kom där å det gör det... Vi lyfte av stiften å det kommer bränsle dit...

Börja med att ställa in kamremmen så du vet att den står exakt! sen kollar du så att gnistan är stark nog! det kan ju finnas gnista men om den itne e stark nog klarar den inte av att tända när luft/bränsleblandningen e kompremerad. Givarn vid svänghjulet behöver du nog itne byta. om den skulle vara trasig skulle du inte få ngn gnista över huve taget. Går han på startgas? p, den gör de e det ju ngt me såsen om den itne gör de kan de va kamrem som står fel lr som andra har sagt tändkablarna i fel följd tändföljden på din e 2-1-3-4 med början från höger av fördelarlockat när du står framför motorn.

Audi A6 "3.0 Tfsi Quattro S-line" (2013)
MrLego Volvonörd
20 januari 2008 · 1 187 Inlägg

Perran89 skrev:

TheRefunder skrev:
BYTT: Stift, Rotor, Fördelarlock, Databox, Vacumklockan till bränslet, Bränslepumpsrelä, Tändkablar, Luftmassemätare, Relät som sitter vid vänster fjäderben, Rengjord vevhusventilation. Efter allt detta så startar den iaf inte, så nu är det bara en sak kvar å det är givaren som sitter på svänghjulet. Funkar inte det så vet jag/vi inte vad det kan vara... Nu börjar det bli snålt om tid innan måndag. Vad göra? Vi har gnista, den får bränsle, vi lyfte på insprutet å kollade så att det kom där å det gör det... Vi lyfte av stiften å det kommer bränsle dit...

Börja med att ställa in kamremmen så du vet att den står exakt! sen kollar du så att gnistan är stark nog! det kan ju finnas gnista men om den itne e stark nog klarar den inte av att tända när luft/bränsleblandningen e kompremerad. Givarn vid svänghjulet behöver du nog itne byta. om den skulle vara trasig skulle du inte få ngn gnista över huve taget. Går han på startgas? p, den gör de e det ju ngt me såsen om den itne gör de kan de va kamrem som står fel lr som andra har sagt tändkablarna i fel följd tändföljden på din e 2-1-3-4 med början från höger av fördelarlockat när du står framför motorn.

Förutom det som står ovan som är gjort är: Kollat kamremmen som du föreslår å den är korrekt inställd, kablarna sitter i rätt ordning. (kollade på polarens 945:a för säkerhetsskull) Okej man behöver inte byta den? Har nämligen hört 2 olika versioner på det men nu leder den version att man inte behöver byta den... wink Nä nu blir det garaget igen när Morsan min hämtat sonen så han slipper en dag till i garaget... Ha en underbar söndag....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Corpze
20 januari 2008 · 1 311 Inlägg

har du strobat motorn så du ser om det ger gnistan när den ska ha den? tycker det låter som ett timingfel av nåt slag... har du kompat?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
turboforssen Telge Drifting Team
20 januari 2008 · 5 398 Inlägg

har du bytt luft filter? kanske dum fråga men har vart med om en 230f inte starta pga att luft filtret va igen satt kan lova att det va inte det första vi byta innan vi kom på det tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
jonny_740
23 januari 2008 · 7 Inlägg

Det är inte bara så lätt att tändningen står riktigt fel?!

MrLego Volvonörd
26 januari 2008 · 1 187 Inlägg

Nu funkar lilla snuttan igen, efter mycket om å men,.... å svordommar, funderingar, snälla tankar, mkt nya delar å det var det lilla enkla felet att i det nya fördelarlocket så var det en liten liten spricka som vi inte såg men det räckte för att hon inte ville starta.... Men nu går hon så fint så.... wink
Så nu kan nån låsa denna tråd.....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391
Volvo V70 2,4D "Evil Pain Garage Taxi" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang