6036
Sök

Startmotorn sönder va?

442 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Hej!
Hm, hur ska man förklara...
när man vrider på så börjar lampor o sånt lyssa o motorn börjar starta(låångt ifrån) men sen dör den helt o all belysning likaså. Den orkar alltså inte och tappar all effekt.
Med tändningen på så lyser alla lampor fint måste tilläggas och startmotorn klickar inte, vilket den har gjort dom senaste dagarna men har fixat det genom att växla mellan växlarna lite innan jag startar.

Vad säger mekarna?

2 117 Inlägg
21 januari 2008
Batteriet behöver laddas eller bytas ut om det har skadats av kylan.

442 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
asså det här med kylan, jaa det kan finnas en chans att det är så, men eftersom det har varit/är problem med att startmotorn bara klickar ibl så känns det som det bör vara den som spökar.

Men borde inte laddningslampan lysa svagt om det var så förresten för den lyser starkt när jag har tändningen på??

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
442 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
mm ska det senare när en kommer, har ingen starthjälp just nu "/ hoppas på att det är batteriet iaf för det är aldrig onödigt att byta...

21 761 Inlägg
21 januari 2008
Som andra har skrivit så verkar det vara batteriet som är dåligt, men eftersom det bara klickar ibland så kan man förstås misstänka startmotorn också.

Har du tillgång till en multimeter så kan du mäta spänningen på batteripolerna just nu utan belastning, innan du får hjälp av din polare. Om spänningen ligger ner mot 12V eller under 12V så är det batteriet som är dåligt.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
21 januari 2008
Byt batteri. Batteri "slits", ett gammal batteri ger inte tillräckligt och tar inte emot laddning lika bra. Har det dessutom stått i minusgrader och vart urladdat kan det frysa sönder.

Startmotorn klickar när den inte får ström nog att dra runt motorn. Testa annars startkablar från en annan bil som står på tomgång och se om det gör skillnad.

Köp ett nytt batteri, i vart fall,  och kom ihåg att du för vad du betalar för, stå över billiga "fritids / allroundbatterier" och köp ett riktigt batteri på en gång. Det tjänar man på i längden!!!
Senast redigerat av MrTurbo (21 januari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

442 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
nää tyvär inte glömnde min hemma hos föräldrarna när jag var där senast hmm men mätte då när jag fixade in basen o då är jag ganska säker att det låg över, ser både 12.23v och 11.81v i huvudet men kmr inte ihåg vadde va..

Men liksom en sak jag inte fattar, när jag hade tändningen på så lyste ljusen på bra och märkte ingen sämre skillnad på ett typ 10s sen ville jag inte ha på det längre för att slösa. om det är batteri problem, borde det inte bli svagare ljus då?? bara när jag vrider på den som allt tillslut blir svart.

2 655 Inlägg
21 januari 2008
Det behöver inte alltid vara batteriet som spökar. Har startmotorn gått och "fältat" i så drar den enormt mycket ström. När en startmotor har fältat i så blir det en kortslutning mellan rotorn och fälten i startmotorn.

Sitter startmotorn bra till så pröva att ta loss starten och pröva starten lös mot ett annat batteri.

442 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
MrTurbo skrev:
Byt batteri. Batteri "slits", ett gammal batteri ger inte tillräckligt och tar inte emot laddning lika bra. Har det dessutom stått i minusgrader och vart urladdat kan det frysa sönder.

Startmotorn klickar när den inte får ström nog att dra runt motorn. Testa annars startkablar från en annan bil som står på tomgång och se om det gör skillnad.

Köp ett nytt batteri, i vart fall,  och kom ihåg att du för vad du betalar för, stå över billiga "fritids / allroundbatterier" och köp ett riktigt batteri på en gång. Det tjänar man på i längden!!!

nejnej det klickade inte nu, klickningen har med att drevet inte kmr i läge tror jag för när jag puttar på den med typ 4:an elr växlar mellan växlarna så kmr det rätt o det har inte med batteriet att göra väl..

Mätta först o sen starthjälp o funkar det så blir det mekonomen elr en bensinstation för ett nytt batteri antar jag..

442 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Det behöver inte alltid vara batteriet som spökar. Har startmotorn gått och "fältat" i så drar den enormt mycket ström. När en startmotor har fältat i så blir det en kortslutning mellan rotorn och fälten i startmotorn.

Sitter startmotorn bra till så pröva att ta loss starten och pröva starten lös mot ett annat batteri.

fattar inte hur det funkar, men hur vet jag att det är så om jag prövar?. den sitter lätt till.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
21 januari 2008
hummer89 skrev:
nää tyvär inte glömnde min hemma hos föräldrarna när jag var där senast hmm men mätte då när jag fixade in basen o då är jag ganska säker att det låg över, ser både 12.23v och 11.81v i huvudet men kmr inte ihåg vadde va..

Men liksom en sak jag inte fattar, när jag hade tändningen på så lyste ljusen på bra och märkte ingen sämre skillnad på ett typ 10s sen ville jag inte ha på det längre för att slösa. om det är batteri problem, borde det inte bli svagare ljus då?? bara när jag vrider på den som allt tillslut blir svart.

Skillnaden mellan att driva några lampor och en startmotor är gigantisk. Men som sagt, ladda batteriet ordentligt OCH testa med startkablar från en annan bil så märker du ju om problemet förändras. Det e ju inget komplicerat att fixa batteriet jämnfört med att byta en startmotor... Felsökning för att lokalisera felet är ju a och o. Vi kan inte göra det här ifrån....  wink

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

21 761 Inlägg
21 januari 2008
hummer89 skrev:
Streckkoden skrev:

fattar inte hur det funkar, men hur vet jag att det är så om jag prövar?. den sitter lätt till.

På en 245:a som jag och en polare bygger ljud i, där fältar startmotorn. Man märker att startmotorn går väääldigt trögt och efter bara någon sekund så åker drevet ut igen och snurrar "i tomma luften". Men symptomen kan nog vara lite olika.

Kan även tillägga att det nästan inte ens hjälper med starthjälp fastän vi använder 50mm2 startkablar och ett Tudor Maxxima batteri. I just det här fallet alltså.

Ett sätt att kolla startmotorn är att mäta hur mycket ström den drar med hjälp av en tångamperemeter, den bör kunna visa åtminstone över 200A för att man ska kunna lita på mätningen. Hur mycket din startmotor egentligen ska dra vet jag inte, men på min 240-86 så drog den runt 180-200A vid en kallstart vid omkring minus 20 grader.

Om motorn är någorlunda varm så drar startmotorn naturligtvis mindre ström, men man kan nog säga att ifall en startmotor börjar dra uppåt 400-500A på en "normalstor" motor så är det något fel.

Men Streckkoden borde kunna ge mer info.
Senast redigerat av Drönirettab (21 januari 2008)

442 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
MrTurbo skrev:
hummer89 skrev:

Skillnaden mellan att driva några lampor och en startmotor är gigantisk. Men som sagt, ladda batteriet ordentligt OCH testa med startkablar från en annan bil så märker du ju om problemet förändras. Det e ju inget komplicerat att fixa batteriet jämnfört med att byta en startmotor... Felsökning för att lokalisera felet är ju a och o. Vi kan inte göra det här ifrån....  wink

joo de har du rätt i. smile

TAck för alla svar, extra kött på benen är alltid bra att ha big_smile

3 235 Inlägg
21 januari 2008
Räle till stortmotorn krånglar kanske?

Brände en startmotorn på min förra bil, trodde den var färdig pga ålder, men det visade sig att problemet kvarstod med den nya också:(
Drog till verkstad för felsökning, och de sa att det var väldigt vanligt att rälen spökade, och att startmotorn kunde vara på hela tiden efter att man startat bilen, eller så kunden man också få en motsatt effekt: att den inte ville reagera alls när man vred om nyckeln.

Hmm...,blev nu lite osäker om de sa "räle", eller om det var tändningslåset som spökade.

Men hursomhelst, testa med ett bra batteri först.
Senast redigerat av engolf (21 januari 2008)

442 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
hummer89 skrev:
Streckkoden skrev:

På en 245:a som jag och en polare bygger ljud i, där fältar startmotorn. Man märker att startmotorn går väääldigt trögt och efter bara någon sekund så åker drevet ut igen och snurrar "i tomma luften". Men symptomen kan nog vara lite olika.

Kan även tillägga att det nästan inte ens hjälper med starthjälp fastän vi använder 50mm2 startkablar och ett Tudor Maxxima batteri. I just det här fallet alltså.

Ett sätt att kolla startmotorn är att mäta hur mycket ström den drar med hjälp av en tångamperemeter, den bör kunna visa åtminstone över 200A för att man ska kunna lita på mätningen. Hur mycket din startmotor egentligen ska dra vet jag inte, men på min 240-86 så drog den runt 180-200A vid en kallstart vid omkring minus 20 grader.

Om motorn är någorlunda varm så drar startmotorn naturligtvis mindre ström, men man kan nog säga att ifall en startmotor börjar dra uppåt 400-500A på en "normalstor" motor så är det något fel.

Men Streckkoden borde kunna ge mer info.

saken är den att allt slutar fungera efter typ 2-3 sekunder, precis allt dör. Men när man mäter den så går det väl med en amperemätare som man sätter på plus på startmotorn och minus på batteriet just när man startar?

21 761 Inlägg
21 januari 2008
När man mäter ström så mäter man inte mellan plus och minus, man mäter på en av kablarna hur mycket ström det flyter i just den kabeln.

När det rör sig om så pass höga strömmar som på en startmotor, då är en tångamperemeter det lättaste sättet att mäta på. Bäst är att samtidigt mäta spänningen på själva batteripolerna, inte batterikabelskorna, för att se hur mycket polspänningen sjunker vid startförsöket.

På det sättet kan man utesluta flera orsaker, tex dålig kontakt med jordkabeln ner till karossen/motorn och så. Men att testa med ett annat batteri eller få starthjälp, som andra har föreslagit, är väl det enklaste just nu iaf

442 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När man mäter ström så mäter man inte mellan plus och minus, man mäter på en av kablarna hur mycket ström det flyter i just den kabeln.

När det rör sig om så pass höga strömmar som på en startmotor, då är en tångamperemeter det lättaste sättet att mäta på. Bäst är att samtidigt mäta spänningen på själva batteripolerna, inte batterikabelskorna, för att se hur mycket polspänningen sjunker vid startförsöket.

På det sättet kan man utesluta flera orsaker, tex dålig kontakt med jordkabeln ner till karossen/motorn och så. Men att testa med ett annat batteri eller få starthjälp, som andra har föreslagit, är väl det enklaste just nu iaf

Vilken skam du la på mig nu tongue klart man mäter så men min hjärna förvirrade mig....

Jaa de får bli starthjälp då för har/känner ingen som har en sån mätare, skulle kunna låna på skolan men då har jag nog hunnit byta bil redan.. Fast det hade varit bra att veta för då kanske man fått klart att det är startmotorn som dummar sig.

442 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Nu funkar den igen för tillfället. fanns inte mkt spänning kvar i den när vi mätte. Vi orkade inte kolla upp allt om vad orsaken kan vara om det är startmotorn som sväljer strömen elr vad det nu kan vara, men nu har jag ett nytt batteri iaf så har typ 0.8V mer vid motorn på och det är starkare också. Fick det för 675 big_smile billigt som fan på foder o fridtid big_smilebig_smile

Tack såå mycket för stöd iaf, hoppas på att det bara har varit ett kasst batteri som dummat sig.

21 761 Inlägg
22 januari 2008
Kul att du fick ordning på det. smile

Sök