5963
Sök

Startmotorn sönder va?

442 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
jaa väldigt smile om det forts o inte blir samma om non dag..

21 761 Inlägg
22 januari 2008
Nu när du har ett fräscht batteri så kan du passa på att göra lite "roliga" mätningar, för att se så att inte det nya batteriet råkar ut för samma sak. Inga avancerade mätningar behövs, bara vanlig spänningsmätning med motorn på tomgång (vilket du redan verkar ha mätt) och med motorn på 1500-2000 varv när flera strömförbrukare är igång som belastning på generatorn.

Sedan en liten "tjuvströmsmätning" mellan batteripol och batterikabelsko för att se så att ingenting ligger och drar onödigt mycket ström när bilen är avslagen.

Efter såna mätningar kan man känna sig ganska lugn, då har man "gjort det nödvändigaste" för att minimera risken för dåligt batteri igen. smile

442 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nu när du har ett fräscht batteri så kan du passa på att göra lite "roliga" mätningar, för att se så att inte det nya batteriet råkar ut för samma sak. Inga avancerade mätningar behövs, bara vanlig spänningsmätning med motorn på tomgång (vilket du redan verkar ha mätt) och med motorn på 1500-2000 varv när flera strömförbrukare är igång som belastning på generatorn.

Sedan en liten "tjuvströmsmätning" mellan batteripol och batterikabelsko för att se så att ingenting ligger och drar onödigt mycket ström när bilen är avslagen.

Efter såna mätningar kan man känna sig ganska lugn, då har man "gjort det nödvändigaste" för att minimera risken för dåligt batteri igen. smile

edit. hur gör man det "säkert", kan man bara koppla lös pluskontakten sådär?

*vill känna mig lugn*
Senast redigerat av hummer89 (22 januari 2008)

21 761 Inlägg
22 januari 2008
Ehh, hur menar du nu?

Du har ju bytt batteriet, då tog du ju bort kabelskon från batteripolen och det var väl inga problem. smile

442 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
jaa, men jag tar alltid bort minus förrst.. ? elr spelar inte det ngn roll vilken man tar bort först?

Makaronborrare
993 Inlägg
22 januari 2008
Minuspolen tar man alltid och lossar först smile

21 761 Inlägg
22 januari 2008
Enligt "boken" så rekommenderas väl att ta bort minuskabeln först, så är det nog. Men om man inte är väldigt oförsiktig så går det bra med pluskabeln också. Fast man kan lika gärna mäta tjuvströmmen på batteriets minuskabel också, det går ju lika mycket ström i den kabeln.

2 655 Inlägg
22 januari 2008
Kul att det löste sej för dej. Men du skrev att du hade 0,8V högre spänning nere vid starten? Det du bör göra för att skona batteri samt generator är att dra en extra kabel mellan B+ på generatorn och batteriet, räcker med en 6mm² kabel. Du har lite för högt spänningsfall mellan generator och batteri.

leo_m83
22 januari 2008
100% att det är generatorn. Hade exakt samma fel på tjejens galant för 2 veckor sen. den var svårstartad och sen när den väl startade så dog skiten efter några minuter. och då vart man tvungen att starta bilen med start batt. alla lampor i instrment lyste svagt också......bytte generator och nu går den som ett skott big_smile

21 761 Inlägg
22 januari 2008
Streckkoden skrev:
Kul att det löste sej för dej. Men du skrev att du hade 0,8V högre spänning nere vid starten?

Njaa, han skrev så här:

hummer89 skrev:
0.8V mer vid motorn på

Jag tolkar det som att spänningen blev 0,8V högre när motorn är igång.

442 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
nu blev det för mkt yikes

Jaa, jag tar bort minus och mäter där ist smile känns mer rätt.

men strecket, vad menar du med "Men du skrev att du hade 0,8V högre spänning nere vid starten? " jag fattar inte? när jag hade motorn på med gamla batteriet hade jag ca 13.6.8 och nu har jag 14.3-6 tror jag det var. Och det där med kabeln förstår jag inte hlr, är det för att minska spänningen elr? smile

442 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
leo_m83 skrev:
100% att det är generatorn. Hade exakt samma fel på tjejens galant för 2 veckor sen. den var svårstartad och sen när den väl startade så dog skiten efter några minuter. och då vart man tvungen att starta bilen med start batt. alla lampor i instrment lyste svagt också......bytte generator och nu går den som ett skott big_smile

nej inte den, ganska säker, antingen vare batteriet elr så äre startmotorn. den dör inte när den startar. var bara för lite ström nu, drf den inte orkade driva startmotorn,

2 655 Inlägg
22 januari 2008
hummer89: Ber om ursäkt, läste inte riktigt noggrant, tolkade din mening fel.. Har du 14,3-14,6V vid batteriet när motorn är igång så är det inga problem med laddningen. Det där jag skrev om att dra en extra kabel, det är en sak man brukar göra när det SKILJER 0,5V eller mer mellan generator och batteriet. När man drar en extra kabel så hjälper man strömmen att komma fram till batteriet.

Tex. så kan man ha 14,7V vid generatorn men bara 13,9V vid batteriet, då "fattas" det ju 0,8V mellan generator och batteri (spänningsfall). Drar man en extra kabel mellan generator och batteri så brukar man få upp spänningn vid batteriet till samma spänning som man har vid generatorn.
Så när man dragit den extra kabeln så har man 14,7V både vid generatorn och batteriet, nu tog jag bara spänningen som ett exempel, stirra dej inte blind på den spänningen jag skrivit.

442 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Streckkoden skrev:
hummer89: Ber om ursäkt, läste inte riktigt noggrant, tolkade din mening fel.. Har du 14,3-14,6V vid batteriet när motorn är igång så är det inga problem med laddningen. Det där jag skrev om att dra en extra kabel, det är en sak man brukar göra när det SKILJER 0,5V eller mer mellan generator och batteriet. När man drar en extra kabel så hjälper man strömmen att komma fram till batteriet.

Tex. så kan man ha 14,7V vid generatorn men bara 13,9V vid batteriet, då "fattas" det ju 0,8V mellan generator och batteri (spänningsfall). Drar man en extra kabel mellan generator och batteri så brukar man få upp spänningn vid batteriet till samma spänning som man har vid generatorn.
Så när man dragit den extra kabeln så har man 14,7V både vid generatorn och batteriet, nu tog jag bara spänningen som ett exempel, stirra dej inte blind på den spänningen jag skrivit.

Det är helt lugnt wink

Men har inte mät på generatorn, aldrig tänkt på det :S borde ha kollat det förrut med det gamla batteriet som hade mkt mindre spänning. Kom även på nu att jag måste koppla om alla lysdioder i bilen med nytt motstånd, dom går snart sönder annars(har samma spänning som batteriet visar på dom kablarna).

2 655 Inlägg
22 januari 2008
Så bra.. Kul att man kan bidra med lite småsaker i bilelens underbara värld.. smile

Lycka till med omkopplingen av dioderna.

442 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Så bra.. Kul att man kan bidra med lite småsaker i bilelens underbara värld.. smile

Lycka till med omkopplingen av dioderna.

japp det är underbart wink *inte när det strular dock*

Tacktack för tips(för framtida fel), blir nog bra det smile

442 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
okey bilen startade hur gött som helst imorse fast -15. Men... Samma fel som innan med startmotorn, den klickar när jag vrider på först tills jag har växlat lite blandat mellan växlarna som den gör som den ska. Men ska skruva upp den i heljen o smörja o kolla om man kan hitta ngt fel.

21 761 Inlägg
23 januari 2008
Det var ju synd att startmotorn fortfarande bråkar. Men då kan det tex vara som "engolf" skrev, att solenoiden på startmotorn krånglar. Inte alltför ovanligt att den kan krångla, den tar ju hand om all ström som startmotorn behöver och då blir det lätt brända kontakter inuti solenoiden.

Fast det är nog lika bra att se över allting och smörja upp alla glidytor med riktigt fett.
Senast redigerat av Drönirettab (23 januari 2008)

442 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det var ju synd att startmotorn fortfarande bråkar. Men då kan det tex vara som "engolf" skrev, att solenoiden på startmotorn krånglar. Inte alltför ovanligt att den kan krångla, den tar ju hand om all ström som startmotorn behöver och då blir det lätt brända kontakter inuti solenoiden.

Fast det är nog lika bra att se över allting och smörja upp alla glidytor med riktigt fett.

solenoiden, är det det så kallade "tillslaget" menar ni?

21 761 Inlägg
23 januari 2008
Ja, "klumpen" som sitter ovanpå startmotorn. Det är som ett kraftigt relä som via en hävarm "slungar" in drevet i startkransen samtidigt som batteriets spänning skickas vidare till själva startmotorn via reläkontakterna.

Med tanke på att strömmen kan bli flera hundra ampere så inser man att kontaktytorna efter ett tag lätt kan bli brända och till slut ge dålig kontakt.

Sök