2846
Sök

Hjälp med koppling och dragning utav sladdar till slutsteg || Volvo 745 -88

10 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Hallå Garaget big_smile
Fick ett tips utav en polare att kolla in eran expertis ifall jag stötte på något problem, och här är jag nu smile
Har kollat runt lite på forumet efter lösningar på mitt problem, har dock inte hittat någon lösning än, men
med tanke på att jag är ny inom området med ljud i bilar och liknande så har jag lärt mig en massa nytt
genom att bara läsa på forumet, vilket jag tackar för!

ONT: Problemen och funderingarna jag har är att jag har då köpt nya högtalare, låda och slutsteg till bilen,
håller på att montera det allt eftersom jag har tid. (a) Men så sent som igår så kom jag och funderade på hur
jag ska dra strömmen ifrån batteriet till steget. (som jag har tänkt placera i bagaget på lådan, eller vart är det bästa stället?)
Finns det någon speciellt hål som man kan trä igenom sladden från motorrummet till kupén? Eller måste jag borra
ett eget? Vart är det bästa stället att dra strömmen och alla sladdar genom bilen, är det i mitten vid handbromsen
eller är det längs sidorna? För vad jag har förstått är att strömkabeln och ljudkablarna måste ha lite mellanrum?
Hur viktigt är det och gör det något om man aviker lite ifrån den? Hur stort måste avståndet vara mellan
kablarna? Varsin sida av bilen? Så som jag har planerat själv är iaf att dra alla lågnivå sladdar och högtalarsladdarna
på ena sidan utav handbromsen och strömmen på den andra, hur bra funkar det? Är det ett tillräckligt avstånd?
Med handbromsen så menar jag alltså konsollen som handbromsen sitter på, vad heter den? :$

Börja inte fråga allt för avancerade frågor :$ För som sagt, jag är nybörjare och behöver ha det mesta
förklarat ganska noga för mig wink Hoppas att ni förstår vad jag menar, annars är det bara att fråga smile
Hade gött!

Tack på förhand // Filiph Idéhn

Bessewisser
556 Inlägg
21 januari 2008
Hallå och välkommen in i värmen smile

ONT: Det bästa är att dra strömkabeln på höger sida under listen beror lite på hur tjock kabel du vill ha men 21 kvadrat klarar du lätt den vägen. Sen på andra sidan under listen kan du dra lågnivåkabeln jätte simpelt att göra tog mig ca 2 timmar och då vart det bra draget smile

Jag hoppas du vet att du jordar i karossen? Bara så du inte drar en lika lång minuskabel tongue

Det finns hål i torpedväggen som det heter (väggen som skiljer motorrummet från kupén) som det går jätte bra att dra kabeln igenom.

3 saker du inte får glömma!

1. Säkring! Ska sitta vid batteriet på pluskabeln
2. Dra remotekabel (Brukar jag glömma tongue)
3. Dra plus och lågnivå så långt ifrån varan som möjligt

Några saker som är bra att veta!
Köp bra mycket kabel (ca 6m plus och 1,5 - 2 m minus)
ca 6 m remotekabel (vilken kabel som hällst funkar bara den leder ström ca 0.5 kvadrat brukar jag ha)
En kondensator är bra att ha (Fungerar lite som ett extra batteri )

Det var väll allt wink Lycka till med billjudsbygget

//SkyNard

How low

2 118 Inlägg
21 januari 2008
du kan dra pluskablen brevid sladden till kupevärmaren, finns en gummibit i torpedväggen med hål i som man kan göra lite större smile 21kvadrat rymmer du lätt under instegslisten smile

D.i.l.l.i.g.a.f

Stövarn
225 Inlägg
21 januari 2008
du kan komma till en knivig situation vid baksätet, vet inte hur det ser ut på 745 riktigt, borde gå bra men på 744 jag har så fick jag dra ljudkablarna mellan sätet och plåten, man hittat det om man plockar bort allt skit i baksätet. strömen var redan framdragen men det finns ju somsagt redan hål i torpedväggen så det är bara o genom en av dom och i värsta fall skära ett snitt i en utav alla gummipluttar som sitter i väggen och dra igenom den.
drar du vid handbromsen kommer du nog få problem vid baksätet för där lär du dra kablarna åt varsit håll så försök och dra längs sidorna, absolut lättaste jobbet:D

lycka till hoppas det var till någon hjälp:P

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

10 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Jag bugar och bockar SkyNard smile

Vilken list är det vi pratar om?
Haha, jordar man inte i plast? ;P Lugnt, ska leta reda på något fint ställe att jorda på i bagaget smile
Hur långt ifrån måste plus och lågnivå kablarna vara ifrån varandra? räcker det med någon / några decimeter?
Vad händer ifall dom går för tätt på något ställe, sämre ljud? Hörbar skillnad?

Ekbl0m:
Okej, jag märkte den kniviga situationen igår, men jag plockade bort stolarna och skruva bort lite saker som
höll fast mattan, så lågnivå kablarna har jag dratt vid handbromsen, gick fint wink Så nu är det pluskabeln och
högtalar sladdarna (fick en "handikapp" sladd utav BAE så jag slapp dra om alla sladdar ifrån högtalarna i
dörrarna så det är bara att koppla i den och sedan dra dom sladdarna också, funkar det att dra dom vid
handbromsen också? Och sedan dra pluskabeln vid höger list, fast den är ganska tjock :$ Några tips?
Vill helst inte dra bort lågnivå kablarna ifrån handbroms-konsolen, för det var ett jädra jobb att få dit dom :$

NJ_:
Vart hittar jag den ingången, är det någonstans i mitten utav torpedväggen eller...?

Tack för alla tips hittills, fast tro inte att frågorna tar slut för det wink
// Idéhn

Bessewisser
556 Inlägg
21 januari 2008
Idehn skrev:
Jag bugar och bockar SkyNard smile

Vilken list är det vi pratar om?
Haha, jordar man inte i plast? ;P Lugnt, ska leta reda på något fint ställe att jorda på i bagaget smile
Hur långt ifrån måste plus och lågnivå kablarna vara ifrån varandra? räcker det med någon / några decimeter?
Vad händer ifall dom går för tätt på något ställe, sämre ljud? Hörbar skillnad?

// Idéhn

Hur ska man förklara det? Hm ja det är listen som man kan säga håller fast mattan vid dörrarna, om du kollar så ser du precis vilken list jag menar. Sen det där med lågnivåkablarna har jag haft dåliga erfarenheter ifrån.. Hade mina låg brevid plussen i bagaget och då hörde man knäppljud ifrån högtalarna även fast jag hade pausat musiken så ja du kommer troligen höra missljud men hällst ska du dra dom på varsin sida av bilen vilket också enligt mig är det lättaste och det blir snyggast (inte för att någon av dragningarna sysn men ändå) En sak till jag kom på.. tänk på att skaffa en stark säkring så du inte bränner den hela tiden.. jag själv kör med 80A till mitt 75A steg

Ja det var väll typ det mest grundläggande inom kabeldragning har du några fler frågor så är det bara att posta ett nytt inlägg wink Kollar med jämna mellanrum!

//SkyNard

How low

Stövarn
225 Inlägg
21 januari 2008
Idehn skrev:
(fick en "handikapp" sladd utav BAE så jag slapp dra om alla sladdar ifrån högtalarna i
dörrarna så det är bara att koppla i den och sedan dra dom sladdarna också,

menar du högtalarkablarna till dörrarna? eller ska dom till steget eller? tongue

Smart chimps talk Swedish
289 Inlägg
21 januari 2008
Måste bara få låna tråden lite fort.

Har dratt ström på ena sidan av bilen oc lågnivå kommer i mitten. I bagaget kommer antagligen lågnivå gå nära jordkablarna, spelar det någon roll? Eller är det bara ström man skall akta sig för?

MVH

2 118 Inlägg
21 januari 2008
Idehn skrev:
NJ_:
Vart hittar jag den ingången, är det någonstans i mitten utav torpedväggen eller...?

Tack för alla tips hittills, fast tro inte att frågorna tar slut för det wink
// Idéhn

den sitter mer till vänster om du står framför bilen och tittar mot motorn. det är bara att följa kabeln till motorvärmarsladden smile om du väntar 10min kan jag fixa en bild

D.i.l.l.i.g.a.f

Bessewisser
556 Inlägg
21 januari 2008
Ett simpelt sätt att lokalisera hålet är att skruva bort plastkåpan som sitter under handskfacket och dra undan mattan så du blottar plåten under sen kollar du bara vart du har en gummiplugg som du sedan petar ut med en skruvmejsel sen drar du kabeln från kupén in i motorrummet så sen när du har matat igenom ca 5 dm kabel så har du inget problem att se den från motorrummet

Jäkligt bra vid kabeldragning om man är 2 st som hjälps åt!

//SkyNard

How low

2 118 Inlägg
21 januari 2008
http://www.garaget.org/gallery/archive/26053/237247_pnonqc.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/26053/237249_gjiuzt.jpg

Där ser man lite vart hålet är å vart det kommer fram inne i kupen smile lycka till !

D.i.l.l.i.g.a.f

68 Inlägg
21 januari 2008
jag måste bara fråga en sak!? vad menas med en handikapp sladd? ;P

varför laga något som inte är trasigt?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 januari 2008
Jag har fått ner 50mm2 under listerna på min 760 (nästan samma som 740) så tänker du bygga vidare så lägg ner pengar på grov kabel...

10 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
SkyNard:
Okej, fast jag har en sådan tjock sladd som NJ_ har till sitt slutsteg (är det det som är 21 karat?) får man verkligen under den under listen? Finns det några skruvar som listen sitter fast med som jag måste lossa på? För som det ser ut nu (utan att lossa på listerna) så går det att trycka in sladden, tills man kommer till baksätet, för där sitter den bom tätt, hur ska jag göra där? Ser ju ut som f*n om jag ska låta sladden sticka fram där när jag har jobbat mig med att göra så att sladdar och kablar inte syns. smile Jag uppskattar verkligen din hjälp, allas hjälp!

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Idehn&cat=39536&image=237337
(suddigaste bilden, men tog den i all hast, ni får ursäkta mig)

Ekbl0m:
Japp, det är precis det jag menar, kan jag dra dom i mitten tillsammans med lågnivå kablarna? Och +sladden så som NJ_ verkar ha gjort i sin bil (om jag tolkar bilderna rätt?), alltså att han har dragit +sladden längst till höger i bilen under listen som håller fast mattan?
Det är här i mitten jag har dragit sladdarna, så dom kommer ut i bagaget:

http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Idehn&cat=39536&image=237325

NJ_:
Tackar mannen wink Borde ju inte vara så svårt att lokalisera det nu när jag har fått så fina bilder och förklaringar. big_smile Men om jag har tolkat dina bilder rätt så har du dragit din strömkabel under listen till höger i bilen, hur gick du till väga? Var du tvungen att lossa på listen, (vart sitter dom skruvarna då isf?) eller tryckte du in sladden med våld? wink

blaobaer:
Checka mina bilder så får du se vad jag menar smile

Xoff:
Tänkte precis samma sak när jag "shoppade" tongue Men den som jag har duger väl? (kolla bilder)

Sen en till fråga, vart kopplar jag remote sladden? Asså, att den ska sitta i steget fattar jag wink Men vilken sladd är det som gäller i stereon? Står det i instruktionsboken isf? Har inte kollat den än... :$
Gå gärna in och kika på mina bilder.
Funkar det, eller funkar inte? Vad är det som funkar resp. inte funkar? Om något är otydligt är det bara att fråga smile

EDIT:
Nu känner jag mig verkligen lyckad, får inte ens bilderna att laddas upp direkt i inlägget ^^ Aja, ni får göra som cowboysarna gjorde förr, kopiera adressen och klistra in (ctrl+c, ctrl+v ftw wink)

Tack på förhand
// Idéhn
Senast redigerat av Idehn (21 januari 2008)

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
21 januari 2008
om du åker hit så kan jag koppa in de för en hundring smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

10 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
HyperSonica:
Tack så mycket, men ändå nej tack, för själva grejen är ju att koppla in allt själv, annars är det ingen sport med det hela tongue Men du får gärna komma med lite tips och trix på hur jag ska gå till väga! smile

Tack på förhand
//Idéhn

Stövarn
225 Inlägg
21 januari 2008
Idehn skrev:
Japp, det är precis det jag menar, kan jag dra dom i mitten tillsammans med lågnivå kablarna? Och +sladden så som NJ_ verkar ha gjort i sin bil (om jag tolkar bilderna rätt?), alltså att han har dragit +sladden längst till höger i bilen under listen som håller fast mattan?
Det är här i mitten jag har dragit sladdarna, så dom kommer ut i bagaget:

jo klart du kan men om du endå ska ut i dörrarna så är mitt förslag att ta isär vid listerna, för annars får du dubbel jobb att ta fram o massa skit.
men det ska inte vara något hinder vad jag vet annars att lägga dom brevid varandra.
strömsladden drog jag aldrig pga av gubben hade dragit fram en extra strömkabel till nå skit så jag hade en rejäl kabel framdragen men den går troligen in i kupevärmar hålet och sen går den via höger listen ut till bagage luckan, det du kan göra för att göra det något snyggt med kablarna är att slita ur tyget i bak innan du drar runt alla kablar sådu kan lägga dom snyggt från början, jag gjorde tyvär inte det och fick göra om det när jag gjorde om bagage luckan efteråt.
Senast redigerat av Ekbl0m (21 januari 2008)

10 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
Ekbl0m:
Hur tar man isär listerna da? Vet du såhär på rak arm vart dom sitter fast med skruvar/clips? När du säger att jag ska slita ut tyget, menar du allt tyg i bagageutrymmet eller vid baksätet? Vart du än menar så är jag rädd att jag inte får tillbaka tyget på ett fint/bra sätt sedan? För när det gäller det här med bilen (när den är så fin som den är innuti) så tänker jag och diskuterar jag gärna mina alternativ innan jag gör någon handling. smile För annars kan det sluta med att jag får slita ut all klädsel i hela bilen för att det ska matcha. tongue

2 118 Inlägg
21 januari 2008
stämmer fint, jag har dragit +kabeln under "höger list" den sitter med tre skruvar tror jag, under nå plastgrejer(syns vart om man tittar på listen) en skruv kan vara lite bökig att få lös men annars inga problem, du måste även ta lös listen bak och den som går vid bältet, men använder man skallen så ska allt gå fin fint tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

Stövarn
225 Inlägg
21 januari 2008
Idehn skrev:
Hur tar man isär listerna da? Vet du såhär på rak arm vart dom sitter fast med skruvar/clips? När du säger att jag ska slita ut tyget, menar du allt tyg i bagageutrymmet eller vid baksätet? Vart du än menar så är jag rädd att jag inte får tillbaka tyget på ett fint/bra sätt sedan? För när det gäller det här med bilen (när den är så fin som den är innuti) så tänker jag och diskuterar jag gärna mina alternativ innan jag gör någon handling. smile För annars kan det sluta med att jag får slita ut all klädsel i hela bilen för att det ska matcha. tongue

hehe det är lugnt är lika rädd om min bil:P men listerna sitter på följande sätt

*under ratten 3 torx om jag som du skruvar loss och drar plast kåpan bakåt så den släpper från styr skenorna nere vid pedalerna, du kan behöva stänga luft intaget vid vänster fot.

*listen som sitter längstfram och uppåt en liten bit sitter med en skruv i mitten på den stjärnskruv och sen sitter det 3 st täckbrickor på listen längs fotsteget dom tar du bort med en platt skruvmejsel och sen sitter 3 st stjärnskruvar där. när dom är borta kan du ta bort den främersta plasten,

*i B stolpen sitter både främre och bakre listen lite fast i men med lite bändning utan att vålda för mycket lossnar listerna från den.

* bakre listen längs fotsteget sitter skruvarna som i fram 2 st täckbrickor med 2 st stjärnskruvar under.

* baksätet får du först ta bort dynan på det är bara och trycka ner och bakåt så lossnar den, den sitter med 2 hakar under framkanten på sidorna.
ryggstödet är jag osäker på hur man lossar i en 745 men jag behövde skruva ut skruven som håller i bältet i bak på båda sidorna och sen sitter det 2 st järnbitar som man böjer upp och sen lyfter man bort ryggstödet.

*tyget i bagageluckan är jag osäker på hur det sitter i 745 men 744 sitter det fast med gråa plastklackar som man vrider på ett kvartsvarv så lossnar tyget. behövde ta bort 2 plaströr som är till för dreneringen sen var det bara o plocka ur.

sen ska det vara klart tror inte det är nå mer, går ganska så fort att ta isär och det är inte så svårt heller, ett förslag som jag glömde nämna var att köpa långa kablar, jag köpte en 5,5 meters lågnivåkabeln och den räcker precis så jag gjorde bort mig men men:P
hoppas det går bra och fråga om det är nå med inredningen har tagit ur och fixat med nästan all inredning och fått tillbaka den i orginalskick så det är bara o fråga.

mvh Niklas

Sök