FL3JM skrev:
Grymt projekt, men vad har du emot kompressorer? En fet jävla blower som sticker upp ur huven är precis vad du behöver ju!
Det där med 20-30 extra hästar med det nya insuget är lite tveksamt. Du får ju bättre flöde med det där nya filtret å så samt lite kallare luft, men för att få nån överladdning av fartvinden så måste du köra i över 200 för att det ens ska gå att mäta nån effektskilnad.
Hur som helst lär det gå att få ordentlig knuff i motorn, även utan överladdning. Konverterar du till E85 så kan du öka kompen en hel del, så en bra mappning där så är du på god väg att få "lagom" antal hästar.
Jag bygger en banbil, turbo och kompressorer är inte så roliga på banan. Där är det ordentligt med vrid som gäller. "Horsepower sells cars, torque wins races." som Carroll Shelby en gång sa!
Vara-Ram har gjort mätningar på sina grejer, och effektvinsten var inte så stor när bilen stod stilla på rullarna, max 10 hästar men över 100 km/h så ÄR bilen faktiskt piggare. Har testat mot Vipern och Vetten har inga som helst problem med att hänga med.
E85 blir det nog i vinter ihop med ny kam och nytt, portat insug.
Senast redigerat av DaViper (5 augusti 2008)