Däcksdimension?

Val
26 januari 2008 · 99 Inlägg

Jag har köpt mig lättmetallfälgar på 15 tum och behöver däck. Enligt spec ska det vara antingen 195/55 eller 195/50. Men min tanke då är att, varför inte ta 205/50 istället så hamnar man exakt mittemellan och däcken blir dessutom billigare har jag sett. Blir det för brett för fälgen på något sätt? Det kanske blir lite "utstick" som ser konstigt ut?

Hjulhuset borde klara det för jag har sett folk med 18 tum och bra mycket bredare i "samma" bil. Jag mätte fälgbredden och det såg ut att bli rätt perfekt med 195 däck. Men gör den där centimetern någon skillnad?

Senast redigerat av Val (26 januari 2008)

Germax
26 januari 2008 · 12 086 Inlägg

Ska de va 195 får du utan problem på 205. Och profilen är de inga problemn med häller.

Du säger att du mätt och att 195 skulle bli perfekt? Hur har du mätt då? fälgen är oftast bra mkt mindre än vad däcket är, måttmässigt.

Val
26 januari 2008 · 99 Inlägg

Jag mätte upp 195 mm och jämförde mot fälgens bredd (ytterkant-ytterkant) och det verkade stämma rätt bra. Kanske var 185 eller så (ska nog ta och dubbelkolla nästa gång jag går till garaget). Men ska man mäta fälgen innerkant-innerkant?? Jag kanske har mätt på fel sätt?

Masterworks
26 januari 2008 ·

Du ska mäta innerkant - innerkant!

volvodrifter
26 januari 2008 · 342 Inlägg

vad e det för bil du har.. jag har en 940 som orginal ska ha 195/65 r15  och jag kör med 215/45 r15 det går att köra med utan några problem plus att det ser rätt skapligt ut på fälgarna...

q4
26 januari 2008 · 72 Inlägg

Lånar tråden lite!

Jag har 215/40 r17 däck. vilka andra dimensioner kan man ha? finns det någon tumregel på hur mycket mindre/större man kan ha än vad fälgen är? Har hört att dimensionen jag har inte är så vanlig vilket gör den dyrare också! Jag antar att profilen inte spelar någon roll?

Sokrates Eliminator
26 januari 2008 · 1 441 Inlägg

Du får änfra spårvidden 10%, DEt går att kompensera med att med att använda fälg med förskjutet centrum. Du måste ha koll på hur mycket däcket bygger innåt från navets anliggningsyta.
Däcket får inte ta i kaross eller liknande vid styrutslag eller fjädringsväg.
Däck får ej heller sticka ut utanför skärmkanten.
Så montera fälg på bilen använd vinkelhake och linjal och mät.
På en 195mm/8" fälg kan du ha upp till 195-255 om de får plats i hjulhuset.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Val
26 januari 2008 · 99 Inlägg

Innerkant-innerkant är ungefär 16,5 cm vilket ger 6,5 tum. Funkar då 205 däck rent tekniskt på fälgen? Hjulhusen är gigantiska så det är inget som helst problem, men om man ser till själva fälgen?

Bilen är en Polo 9n -04

Senast redigerat av Val (26 januari 2008)

Val
26 januari 2008 · 99 Inlägg

Hittade lite läsning och det verkar som att jag har träffat huvet på spiken. Om mina fälgar är 6,5 tum så är 205 bredd helt perfekt. smile

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8 … ght=f%E4lg

Senast redigerat av Val (26 januari 2008)

Val
26 januari 2008 · 99 Inlägg

Så. Nokian NRVi beställda. Kostade bara 1953 kr/4st inklusive frakt!!!

Fredrik-79
26 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Kolla vad de står i reg beviset och sen rullomkretsen på dom däcken får inga andrar däck skilja mer än +/- 4%!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Val
27 januari 2008 · 99 Inlägg

Har kollat och rullomkretsen är perfekt! Grejen är den att i regbeviset står det 195/50 R15 och 195/55 R15. Så jag antar att den ena är lite för liten och den andra lite för stor, i mitt fall blir det exakt mittemellan iom att jag tog 205/50.

Senast redigerat av Val (27 januari 2008)

Germax
27 januari 2008 · 12 086 Inlägg

Väldigt mkt olika siffror tycker jag nu, jag har alltid lärt mig 5% på både spårvidd och hjuldiameter?

205/50 på en 6.5" fälg är i största laget vill jag påstå. Men visst går det, men det kommer se bulligt ut på sidorna.

TTTTT
27 januari 2008 · 945 Inlägg

din bil är helbilsgodkänd och då är det följande regler som gäller. Kolla i länkarna nedan big_smile
http://www.vanadisgummi.se/dackregler.htm
http://www.vagverket.se/templates/page3____8437.aspx

blinka blått om du vill rejsa!
Lars-P
27 januari 2008 · 427 Inlägg

Som sagt 205 på 6,5" är inget problem. Jag ska den dimentionen på R-däcken.

Val
27 januari 2008 · 99 Inlägg

Helbilsgodkännandet innebär alltså att jag egentligen inte får använda 205/50 däck, eftersom de inte står specade? De har ju rätt rullomkrets och en bredd som fungerar så jag ser inget problem.....

Sokrates Eliminator
27 januari 2008 · 1 441 Inlägg

Det spelar ingen roll om den är helfordonsgodkänd. Det viktigaste för däck och fälg är speedrating och loadrating. Det är spårvidden som räknas +/- 10%. Detta kan man reglera med att välja en fälg med rätt breddning inåt/utåt.
När det gäller omkretsen så är en bra ledtråd att gå ner i däckprofil tex 55>50 om man går upp en tum på fälg15>16", för att bibehålla omkretsen.
Skaffa annars bibeln om däck och fälg. Den heter STRO och där går att läsa allt om vad som gäller  idetta område.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
TTTTT
27 januari 2008 · 945 Inlägg

Sokrates skrev:
Det spelar ingen roll om den är helfordonsgodkänd. Det viktigaste för däck och fälg är speedrating och loadrating. Det är spårvidden som räknas +/- 10%. Detta kan man reglera med att välja en fälg med rätt breddning inåt/utåt.
När det gäller omkretsen så är en bra ledtråd att gå ner i däckprofil tex 55>50 om man går upp en tum på fälg15>16", för att bibehålla omkretsen.
Skaffa annars bibeln om däck och fälg. Den heter STRO och där går att läsa allt om vad som gäller  idetta område.

/Tommy.

Så du menar alltså att vägverket har fel i sina bestämelser?!?
vad som sen slinker igenom besiktningen är en annan sak.
Men regelverket säger klart och tydligt vad som gäller vid dimenssions ändringar på däck och fälg.

blinka blått om du vill rejsa!
micke777
27 januari 2008 · 185 Inlägg

Jag läste förut att det va ok med vilken storlek som helst, bara det gick att köra med fullt rattutslag. Så alla tum storlekar mm e tillåtet nu.

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … -55671.jpg

Phaetoon
27 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Endast de i godkännandet angivna fälg- och däckdimensionerna tillåts.
Dvs, finns det alternativa dimensioner i reg. beviset för en helbilsgodkänd bil, så är det dom som gäller.
Annars är det reg. besiktning som gäller...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang