5747
Sök

850 se - vill inte starta

243 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
jag har en 850 se (10v) som inte vill starta längre:( för några dar sen gick den klockrent så länge den var helt kall, men bara sämre och sämre ju varmare den vart. först ville den inte svara på gasen och bara gå på höga varv, för att sedan börja misstända. lät man den sedan stå i några timmar så gick det att upprepa denna procedur. nu ett par dagar senare vill den inte starta alls...

jag har bytt: kamlägesgivare, varvtalsgivare, tempgivare, relä:na vid kylfäkten, kollat upp karemsinställningen och mätt upp motståndet i insugsluftenstemp. givare, tändkablar och lamda samt kollat upp alla motorkontakter och resterande tänddelar.

nej, jag får inga felkoder...

bilen får fram både soppa och fin, blå tändning. bilen tänder på typ 1 cylinder på typ varannat komp.läge.

vad är det jag missar - börjar bli trött på att stå i garaget och har snart inget hår kvar på huvudet:(

har säkert gjort mera utan att komma de just nu...

tacksam för svar // Mr V

1 878 Inlägg
29 januari 2008
hmm, du har juh klart bytat det flesta delarna o kollat vad det kan vara.

fördelarlock/rotor kanske?
testat och bogserat igång bilen? funkade för mig på min 240. den total vägrade att starta på nyckel.

243 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
kollat...

bogsera igång är försökt - bilen tänder till ibland - men inte på alla cylindrar och alldeles för sällan...

volvoraggare
4 776 Inlägg
29 januari 2008
Mr_V skrev:
kollat...

bogsera igång är försökt - bilen tänder till ibland - men inte på alla cylindrar och alldeles för sällan...

sitter väll en cylinderpackning ju eller

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

volvoraggare
4 776 Inlägg
29 januari 2008
kolla även så att att tändkablarna sitter i rätt följe okså

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

243 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
ironhead skrev:
Mr_V skrev:
kollat...

sitter väll en cylinderpackning ju eller

jag har kollat kompressionen och den är ok. (12,5 *5)

243 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
ironhead skrev:
kolla även så att att tändkablarna sitter i rätt följe okså

tändföljden är kollad, har även svårt att tro att den skulle vara ursprungsfelet då den gick felfritt när den var kall...

1 Inlägg
29 januari 2008
Verkar svårt. Hade en gång en bil där soppapumpen pajade. Detta resulterade i att motorstyrningen försökte kompensera bensintillflödet och det blev väl lite mycket. Detta i sin tur resulterade i att det blev för mycket bensin i katalysatorn som fick en härdsmälta och därmed blev nästintill heltät. Bilen gick sämre o sämre, tills den inte alls gick. Hade tillgång till all verkstadsutrustning men inga tester visade på något som helst fel. Detta är som sagt ett långskott men värd att pröva.

243 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
Moffa skrev:
Verkar svårt. Hade en gång en bil där soppapumpen pajade. Detta resulterade i att motorstyrningen försökte kompensera bensintillflödet och det blev väl lite mycket. Detta i sin tur resulterade i att det blev för mycket bensin i katalysatorn som fick en härdsmälta och därmed blev nästintill heltät. Bilen gick sämre o sämre, tills den inte alls gick. Hade tillgång till all verkstadsutrustning men inga tester visade på något som helst fel. Detta är som sagt ett långskott men värd att pröva.

jag har visserligen inte mätt upp bränsletrycket, men tar jag bort bränsleledningen efter btr så öppnar btr när jag kör runt motorn på startmotorn... när jag har tagit ur stiften så är dom dyngsura - men jordar man dom och kör på startmotorn så är det inget fel på gnistan...

för övrigt så är katalyatorn mest tom invändigt:)

Sök