5507
Sök

Hjälp Snabbt Ohc motor!

6 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
Tjena jag har en Ford sierra clx 92a, men när jag skulle bytta toppackning så hade toppen spruckit, nu så har jag ett kanon erbjudande om att få köpa en komplett ford sierra 89a med ohc motor i..

måste man besikta om bilen när jag flyttat över motorn?

tacksam för alla svar

294 Inlägg
1 februari 2008
kan nog gå, inte säkert att besiktningsmannen märker att du bytt ner dig till ohc motor....

troligen går det bra.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

321 Inlägg
1 februari 2008
Ja om bilprovningen upptäcker det så.

Kan dock inte se någon bra anledningen till bytet.
All el osv. som måste göras om. Mycket som måste bytas. Kommer säkert inte bli billigare. Och orginal är OHC både slöare och drar mer soppa är DOHC.

Bytt topp, tar ju inte många timmar. Bara åka till skroten och riva.

6 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
jag får en komplett ford sierra besiktad och skattad för 1500:- så det blir jävla mycket billigare..  toppen kostar 1200 på skroten + att man ska plana och köpa ny topp packning.. och drev och kedja helst :S

321 Inlägg
1 februari 2008
simpan__ skrev:
jag får en komplett ford sierra besiktad och skattad för 1500:- så det blir jävla mycket billigare..  toppen kostar 1200 på skroten + att man ska plana och köpa ny topp packning.. och drev och kedja helst :S

1200kr var dyrt. Men visst, köp den Sierran och se hur mycket tid och pengar det går åt. Ryker man sedan dit på regbesiktning så är de 1500kr(?) där. Plus att du sänker värdet på bilen och soppakostnaderna kommer öka markant.

EDIT: Byta kedja är ju lite överkurs.
Senast redigerat av HardCore (1 februari 2008)

6 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
bilen är ju komplett så det blir väl bara att flytta över alla kablar och skit  till min?  det är ju samma motor volym på motorn + att det inte är ngn effektökning.. så den behöver väl inte besiktas om på ngt sät+

321 Inlägg
1 februari 2008
simpan__ skrev:
bilen är ju komplett så det blir väl bara att flytta över alla kablar och skit  till min?  det är ju samma motor volym på motorn + att det inte är ngn effektökning.. så den behöver väl inte besiktas om på ngt sät+

Inte riktigt så enkelt.

Argumentet med reggningen håller inte. Tror du kan komma in på besiktningen med en b20 i min?

Förresten, säker på att det är en 89 med OHC? Kan inte minnas jag sett det någon gång.

Automationselektriker
213 Inlägg
1 februari 2008
måste säga att ja tycker de är lite fel att byta ner till en OHC motor, ja bytte motor i min bil innan ja började använda den,
från en DOHC till en DOHC, besiktningen märkte inge :o (konstigt) i alla fall, ja köpte den nya DOHC.en från skroten för kanske 2500:-, minns inte riktigt, men ja fick den lite billigare dör att lillebrorsan jobbar där, men ja är inte helt säker på hur mkt av allt du kommer måssta flytta över från OHC.en till DOCH bilen. . om de blir i princip allt. . ., men ja tycker då DOHC.en är bättre, bättre vrid i den

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

321 Inlägg
1 februari 2008
CIA_SWE skrev:
måste säga att ja tycker de är lite fel att byta ner till en OHC motor, ja bytte motor i min bil innan ja började använda den,
från en DOHC till en DOHC, besiktningen märkte inge :o (konstigt) i alla fall, ja köpte den nya DOHC.en från skroten för kanske 2500:-, minns inte riktigt, men ja fick den lite billigare dör att lillebrorsan jobbar där, men ja är inte helt säker på hur mkt av allt du kommer måssta flytta över från OHC.en till DOCH bilen. . om de blir i princip allt. . ., men ja tycker då DOHC.en är bättre, bättre vrid i den

Ironi eller varför skulle de märka om du bytt till likadan motor?

Automationselektriker
213 Inlägg
1 februari 2008
HardCore skrev:
CIA_SWE skrev:

ja ironi tongue
sen så vet ja itne om dom skulle bry sig så hårt om dom upptäckte de. . .
Senast redigerat av CIA_SWE (1 februari 2008)

()()
(°°)
(oo)
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination, and come join the dark side. (We have cookies.)

321 Inlägg
1 februari 2008
CIA_SWE skrev:
HardCore skrev:
CIA_SWE skrev:

ja ironi tongue

Hehe, tänkte la det. tongue

945 Inlägg
1 februari 2008
om dom märker att du har bytt till en annan sorts motor så åker du på en reg bes.
Bilen är ju reg bes med ett bestämt motor alternativ, ändrar du det så gäller inte reg bes längre.
Så funkar det iaf när man byger roddar, dom reggas nämligen som nya bilar, om man inte gör motorbytet efter reg bes.

edit: antar att det bara är att skrota bilen sen när du har tröttnat på den, lätt såld lär den iaf inte bli, men d e ju inte min buisness big_smile
Btw, lycka till med meckandet.
Senast redigerat av TTTTT (1 februari 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

Sök