5965
Sök

Elfel volvo 240

175 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
Tjena!

Det började med att i princip alla varnings lampor började lysa, inte fullt, utan kanske med 50% lyse och lite flimmrande. Tänkte att det bara var nått glapp någonstans (vilket det säkert också är).

Men dagen efter när jag stod i en korsning så sjönk temp och tankmätaren nästan i botten å varvräknare for i botten utan att varvtalet ändrades, sen dog bilen och batteriet var stendött.

Så den verkar ha sugit ut batteriet på stört..

Någon som vet vad det kan vara? kanske nått vanligt fel som brukar spöka?

Verkar inte vara generatorn eftersom strömen försvann så snabbt, kortis någonstans?

Kan tilläga att stereon slog på och av sig själv lite innan den dog.

Är sådär lagomt trött, men ni fattar säker smile

Like A Glove

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 februari 2008
bilen gick troligen på batteriet å troligen så är det fel på generatorn för då brukar alla lampor lysa smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

175 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
Okej, kanske det kanske, får ta och kolla det så fort det blir bättre väder.. Man skulle haft garage tongue

Någon som har nått annat förslag?

Like A Glove

21 761 Inlägg
2 februari 2008
Det låter ju helt vettigt, det som turboforssen skriver. En förgasarmotor drar inte lika mycket ström som en insprutare, därför kan nog batteriet tömmas ganska mycket innan motorn stannar helt.

Börja med att försöka ladda upp ditt batteri helt och hållet innan du fortsätter felsökandet, alternativt lånar du ett annan batteri som är fräscht. Innan du startar upp motorn igen, kolla upp kablarna omkring batteri och generator så att det inte är någon som är trasig eller har lossnat.

När du ska starta upp motorn, kolla först om batterilampan lyser med tändningen i läge 2. Gör den inte det så kommer inte generatorn heller att börja ladda och då är det ingen mening att köra bilen, istället får du felsöka varför inte batterilampan lyser.

Där är iaf några saker som du kan börja med.

226 Inlägg
2 februari 2008
starta bilen, när den går på tomgång ta bort minuskabeln från batteriet, dör bilen så är det generatorn och då skulle jag kolla kolen då dom troligen är slut, annars är det generatorn.

175 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
Tack för alla svar! Ska åka och Testa Drönirettab och madness82:s  förslag efter skoterturen imorgon om jag inte är för slut i kroppen!

Återkommer imorgon!

Like A Glove

Avstängd
1 266 Inlägg
3 februari 2008
här kommer ett till tipps..när alla lampor börjar lysa svagt..knacka på generatorn med en skruvmejsel..eller vad som helst..hör du att den börjar ladda som normalt, så är det kolen smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Mr White
1 072 Inlägg
3 februari 2008
Till 99% så är nog kolen slut i generatorn...Har själv haft exakt samma fel på min förra 240...Då fick ja samma symtom som du beskriver ditt problem.

"Ijenkligen"
788 Inlägg
3 februari 2008
Jag hade nåt liknande fel på min 240, och det var kabelhärvan som går ut genom torpedväggen som var kass. gummit på kablarna hade torkat sönder så trådarna låg emot varandra tongue
lycka till big_smile

There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 februari 2008
har också haft samma skit på min gamla det är inte kolen som är slut utan det sitter 4 dioder i en startmotor och när en av dom pajjar så blir det på detta sätt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Mr White
1 072 Inlägg
3 februari 2008
ironhead skrev:
har också haft samma skit på min gamla det är inte kolen som är slut utan det sitter 4 dioder i en startmotor och när en av dom pajjar så blir det på detta sätt

Startmotorn har väll knappast nå me laddningen å göra under färd lol

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 februari 2008
Robban 245 skrev:
Till 99% så är nog kolen slut i generatorn...Har själv haft exakt samma fel på min förra 240...Då fick ja samma symtom som du beskriver ditt problem.

ladda  generatorn sen när du byttte kol då

Mr White
1 072 Inlägg
3 februari 2008
ironhead skrev:
Robban 245 skrev:

ladda  generatorn sen när du byttte kol då

Jajjemen...Dom va slut

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 februari 2008
Robban 245 skrev:
ironhead skrev:

Startmotorn har väll knappast nå me laddningen å göra under färd lol

sorry genetrator big_smile

volvoraggare
4 776 Inlägg
3 februari 2008
fick ju sånt fel på min gamle 240 också bytte kolen  och alla lampor sluta lysa men vad hände jo efter en vecka var jag utan ström igen

175 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
Var och kikade på bilen idag, och när jag lyfter av minus kabeln så dör bilen på en gång. Provade även mäta hur mkt den laddar och den visade 11 volt nånting, alltså för lite.. så då är det väll generatorn/kolen som är slut?

Like A Glove

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 februari 2008
NoBra1n skrev:
Var och kikade på bilen idag, och när jag lyfter av minus kabeln så dör bilen på en gång. Provade även mäta hur mkt den laddar och den visade 11 volt nånting, alltså för lite.. så då är det väll generatorn/kolen som är slut?

jupp skulle tro det kolla på kolen först innan du byter generatorn:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

271 Inlägg
4 februari 2008
Kan någon förklara för mig som är lite nybörjare vad kolen är?

175 Inlägg
4 februari 2008
Trådstartare
turboforssen skrev:
NoBra1n skrev:

jupp skulle tro det kolla på kolen först innan du byter generatorn:)

Jepp ska kolla det först, men jag ska avvakta någon dag, inte så roligt att pilla med bilen när det är -15 grader ute tongue

Like A Glove

volvoraggare
4 776 Inlägg
4 februari 2008
Keps_nille skrev:
Kan någon förklara för mig som är lite nybörjare vad kolen är?

generatorkol fins kol i en startmotor också

Sök