Hur vet man om ett relä är trasigt?

Catling Old School Ford
2 februari 2008 · 600 Inlägg

Jag sitter här nu men ett relä från audi, 5 stift i varierande storlek. har även multimetern men vet ej hur jag ska testa att det funkar?

vilka sitft ska jag mäta på, eller hur ska jag testa att det är ok.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
Catling Old School Ford
2 februari 2008 · 600 Inlägg

inget av dom 5 stiften har någon kontakt med något annat, har mätt alla stift , och ingen av stiften har kontakt med varandra.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
_carlss0n_
2 februari 2008 · 3 Inlägg

sätt ström på där spolen drar och se om där är kontakt....ta ett kort på kopplingschemat annars så kan jag visa dig.

Catling Old School Ford
2 februari 2008 · 600 Inlägg

imellan vilka nummer? T, 30, 87,87a, 86

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
loudness
2 februari 2008 · 4 554 Inlägg

klickar de i de?

Catling Old School Ford
2 februari 2008 · 600 Inlägg

http://img181.imageshack.us/img181/3315/releyg5.th.jpg


jag vet ej om det klickar vet ej vart reläerna går ,hade det klicka hade det antagligen funka...

Senast redigerat av Catling (2 februari 2008)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
bumpe Lastbilsmekaniker
2 februari 2008 · 3 878 Inlägg

Om du sätter en bygel mellan 30 och 87/87a så ska det relät går till starta, gör det inte detb så är det nog inte reläts fel

Ska du bara mäta relät så ska det vara 60-70 ohm mellan T och 86. När man lägger på spänning ska relät klicka. Kolla även spå det inte sitter diod över spolen, då ska plus vara i pilens riktning på schemat på relät...

Lägger du 12V + och - på T och 86 så ska 30 och 87 samt 30 och 87a ha kontakt
87 och 87a brukar oxå ha kontakt...

loudness
2 februari 2008 · 4 554 Inlägg

ohm mät mellan t och 86 där ska du få ett värde och inte oändligt då är spolen hel.

bumpe Lastbilsmekaniker
2 februari 2008 · 3 878 Inlägg

loudness skrev:
ohm mät mellan t och 86 där ska du få ett värde och inte oändligt då är spolen hel.

Kan ju ha svetsat i kontakrblecken me tongue

Catling Old School Ford
2 februari 2008 · 600 Inlägg

kontaktblecken ser bra ut. inget som har fasstna där.

jaja ok... ska ut och felsöka lite nu.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
Etlesse
29 april 2013 · 1 Inlägg

Hallå, tänkte se om jag kan återliva tråden.
Min A6a ville inte starta upp efter att stått i vintras
och jag la märke till att pumpen var tyst. Jag har
testat både pump och relä via cigarettuttag resp direkt
mot batteri med t och 30 mot varsin pol.
Jag har försökt lägga bygel mellan 30 och 87/87a utan
effekt, däremot när jag la t mot 30 med tändningen av
går pumpen igång, dock ej med tändningen igång. Jag
har testat att starta upp med cigarettuutaget till pumpen
utan framgång. Antingen är relät paj ändå eller som jag
misstänker någon av givarna i motorrummet som är paj.
Någon som har en uppfattning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang