6051
Sök

vatten i oljan.

124 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
jag köpte en 245:a b230f,  riktigt fin. ägaren innan sa att topp packningen hade gått, så han böt den. inann jag köpte bilen. nu äre vatten i oljan,  är jag tar bort oljelocket så äre fet grädde lixom. bilen går bra för övrigt. går på alla burkar och är pigg.. den drar inte vatten eller dylikt.
kan de vara ägaren innan som va jävligt slarvig och ta bort packnings rester på block o topp? tacksam för svar

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

Avstängd
1 266 Inlägg
2 februari 2008
rockabilly_v skrev:
jag köpte en 245:a b230f,  riktigt fin. ägaren innan sa att topp packningen hade gått, så han böt den. inann jag köpte bilen. nu äre vatten i oljan,  är jag tar bort oljelocket så äre fet grädde lixom. bilen går bra för övrigt. går på alla burkar och är pigg.. den drar inte vatten eller dylikt.
kan de vara ägaren innan som va jävligt slarvig och ta bort packnings rester på block o topp? tacksam för svar

Det var ju skumt, eller så bytte han inte olja tongue
ne men..när jag bytte packning, så drog jag på inan jag hade "kört in" packningen..och då vart det vatten i oljan igen..det var bara att byta igen..eller så är det kanske en spricka i toppen ? varför bytte han packning för ?

och du bör nog inte köra med den, tills du fixat det.
Senast redigerat av TheFinnishFlash (2 februari 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Better than God \o/
1 886 Inlägg
2 februari 2008
Byt olja OCH (viktigt) oljefiltret. Gör rent från den gråa massan där det syns. Blir resultatet det samma så kör INTE med bilen utan hoppas på att det är topplockspackningen igen. Annars e det kanske en spricka någonstans.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 februari 2008
är den  en spricka i toppen så ska bilen gå som en burk nötter har själv råkat ut för det. har du märkt om det vitröker mycket när du har tomgången på

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Avstängd
1 266 Inlägg
2 februari 2008
ironhead skrev:
är den  en spricka i toppen så ska bilen gå som en burk nötter har själv råkat ut för det. har du märkt om det vitröker mycket när du har tomgången på

Kan väl vara spricka vid vatten kanalen eller ? den kan endå gå på alla burkar ? :S

volvoraggare
4 776 Inlägg
2 februari 2008
TheFinnishFlash skrev:
ironhead skrev:

Kan väl vara spricka vid vatten kanalen eller ? den kan endå gå på alla burkar ? :S

synd på att min olyckstopp vart slängd i så fall hade jag slängt in bild på sprickan.en som jobbar med volvo hade aldrig sätt nå värre sa han

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Avstängd
1 266 Inlägg
2 februari 2008
ironhead skrev:
TheFinnishFlash skrev:
ironhead skrev:

synd på att min olyckstopp vart slängd i så fall hade jag slängt in bild på sprickan.en som jobbar med volvo hade aldrig sätt nå värre sa han

inte så konstigt att den inte gick på alla burkar då.. smile

3 235 Inlägg
2 februari 2008
Du skriver att den inte drar vatten...

I så fall kan dörra ägaren ha kört massa korta sträckor, (eller gör du det?)
I så fall kan det bildas "grädde" i motorn.

Byt olja och filter och kör motorn ordentligt varm, så ser du att det försvinner.

2 271 Inlägg
2 februari 2008
engolf skrev:
Du skriver att den inte drar vatten...

I så fall kan dörra ägaren ha kört massa korta sträckor, (eller gör du det?)
I så fall kan det bildas "grädde" i motorn.

Byt olja och filter och kör motorn ordentligt varm, så ser du att det försvinner.

håller med! vanligt i dessa förhållanden.

Edit: finare ord, kondens! smile
Senast redigerat av lingua (2 februari 2008)

375 Inlägg
3 februari 2008
Byt olja, men köp en billig olja och filter och kör motorn varm.

Töm sedan bilen på olja och filter igen och kör sedan med den olja du känner för.

Varför du gör 2 byten är för att få bort slagg och skit som ligger kvar trots du tömt ut oljan

Bamse940Ltt
3 februari 2008
blir det grädde under olje locket kan det vara väldigt bra ide att göra rent vevhusventilationen.. brukar bli så när den är igensatt.

124 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
tackar för alla tips.. jag gjorde rent vevhusventilationen, då vart det bra. all grädde försvann

volvo är som aids, lätt att skaffa men svårt att bli av med

Sök