Bära kniv, vad säger lagen?

Miklen
4 februari 2008 ·

Munkis skrev:
Man får faktiskt ha ett basebollträ i bilen OM! man har en boll också smile ,. Har fått det förklarat av en polis

Då kan d inte vara några problem me golfklubbor om man bara har 1 boll te varje klubba smile

Chrill27
4 februari 2008 · 553 Inlägg

Men många åker ju runt med verktyg i bilen, jag gör det, och jag vet många som åker runt med halva garaget i bilen, och då inklusive kniv, vad säger lagen/polisen om det.. får man stopp på bilen så kan ju en kniv vara användbar..

Alfadji
4 februari 2008 · 12 Inlägg

Brottsbalken 4 kap paragraf 5.

Kniv får inte bäras offentligt, bland andra invidiver som inte kan garantera deras säkerhet.

Slog upp knivlagen i skolan, och det är förbjudet att bära kniv, även om du har det i bilen.

blacken
5 februari 2008 ·

Miklen skrev:

Munkis skrev:
Man får faktiskt ha ett basebollträ i bilen OM! man har en boll också smile ,. Har fått det förklarat av en polis

Då kan d inte vara några problem me golfklubbor om man bara har 1 boll te varje klubba smile

Hmmm, hur blir det då ifall man har en pistol och en kula?

_Spawned_ Maskinförare
5 februari 2008 · 1 163 Inlägg

Jag känner inte att jag är i behov av slagträn osv i bilen, dock har jag verktygslådan med mig.. alltid bra att ha, om man så bara ska ha en skruvmejsel som alla blocknycklar.. Men som sagt, slagträn är godkända om du har en boll med dig, då det räknas som att du använder det i "idrott/sport". Personligen skulle jag börja gapskratta åt nån som använder tillhyggen, det tyder ju bara på att man är för feg för att använda nävarna, utan måste ta till dvs olika saker..

Sen bryr jag mig inte, jag har kniv på mig genom yrket. sen får dom säga vad dom vill.  eller man kanske måste börja ringa nån med special utbildning som ska transportera kniven till dom olika jobben ?

Senast redigerat av _Spawned_ (5 februari 2008)

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
_Wallis_
5 februari 2008 · 4 506 Inlägg

Ja, Polisen försökte sätta dit mig vid en rutinkontroll.
Här jag bor är det mkt kriminalitet så polisen gjorde
en total genomsökning av bilen utan att fråga, men jag
brydde mig inte, lika bra så vet dom att jag inte är ngn
buse tänkte jag.

Så hittade dem mitt basebollträ, har alltid det pga stället
jag borg på, Här kan va fan som helst hända, jävla skit ställe.
Iafa han sa att han skulle sätta dit mig, Men så sa jag kolla under
sätet så ligger det en boll där. Mkt riktigt så hittade han en boll
där och blev lite ledsen.
Han fråga vad jag hade det i bilen för, Då förklarade jag att vi hade
spelat bränboll förra helgen, och att jag inte hade plockat ut det än
bara, Bara det att de var Snöstorm helgen innan tongue haha men det
värkade han inte tänka på..

Så iafa. Har du en boll med dig och så behöver man ju inte ha trät
liggandes alldeles brevid sätet, Har mitt under sätet visserligen så det
inte rullar runt. Menar bara det att det behöver ju inte lysa om det om
man blir stannad.

//Wallis

Kan du andas kan du dö.
aenfors
5 februari 2008 · 375 Inlägg

Vet inte om jag blev så mycket klokare tongue Men jag lär ju fortsätta ha kniv på mig när jag går in i affären eftersom det tydligen var olagligt att lämna den i bilen också haha roll

knohultarn Sporthojspilot Deluxe
5 februari 2008 · 42 Inlägg

_Spawned_ skrev:
Personligen skulle jag börja gapskratta åt nån som använder tillhyggen, det tyder ju bara på att man är för feg för att använda nävarna, utan måste ta till dvs olika saker..

Äntligen något vettigt! Dock har ju kniv, eller vapen i allmänhet, blivit en innegrej, sen om det beror på att dagens ungdom har ätit för mycket falukorv och blivit mosiga i hjärnan eller är dumma redan från födseln kan ju diskuteras. roll

good ´ol chicken
Ford SIERRA 2.0 "Bjärndräparn" (1986)
blacken
5 februari 2008 ·

knohultarn skrev:

_Spawned_ skrev:
Personligen skulle jag börja gapskratta åt nån som använder tillhyggen, det tyder ju bara på att man är för feg för att använda nävarna, utan måste ta till dvs olika saker..

Äntligen något vettigt! Dock har ju kniv, eller vapen i allmänhet, blivit en innegrej, sen om det beror på att dagens ungdom har ätit för mycket falukorv och blivit mosiga i hjärnan eller är dumma redan från födseln kan ju diskuteras. roll

Vadå Falukorv, du menar väl Pizza och kebab?.smile

ironhead volvoraggare
5 februari 2008 · 4 776 Inlägg

hur många klubbor har man  till golf igentligen ... en sak till är inte fälgkorset ett vapen också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Rushman Evolution Garage
5 februari 2008 · 1 299 Inlägg

MarcusL skrev:
Om vi säger såhär då?

Du är i tjänst med kniv, och efter att du handlat hoppar 3 killar på dig och misshandlar dig, varpå du använder kniv i självförsvar..

Vad händer då? wink

Du åker fast så de skriker om det, även om du gör självförsvar utan att använda kniven åker du fast för misshandel, om du skriker på hjälp så att attackmännens hörsel skadas blir du förmodligen skadeståndsskyldig. I Sverige går det till som så att blir du misshandlad så ska du lägga dig ner och ta emot tills en av "Lagens Allsmäktiga Skyddsänglar" kommer och räddar dig och skipar rättvisa.

Sky´s the limit...
ironhead volvoraggare
5 februari 2008 · 4 776 Inlägg

blacken skrev:

knohultarn skrev:

_Spawned_ skrev:
Personligen skulle jag börja gapskratta åt nån som använder tillhyggen, det tyder ju bara på att man är för feg för att använda nävarna, utan måste ta till dvs olika saker..

Äntligen något vettigt! Dock har ju kniv, eller vapen i allmänhet, blivit en innegrej, sen om det beror på att dagens ungdom har ätit för mycket falukorv och blivit mosiga i hjärnan eller är dumma redan från födseln kan ju diskuteras. roll

Vadå Falukorv, du menar väl Pizza och kebab?.smile

det är för mycket falukorv inte pizza och kebab big_smile

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
blacken
5 februari 2008 ·

ironhead skrev:

blacken skrev:

knohultarn skrev:

Äntligen något vettigt! Dock har ju kniv, eller vapen i allmänhet, blivit en innegrej, sen om det beror på att dagens ungdom har ätit för mycket falukorv och blivit mosiga i hjärnan eller är dumma redan från födseln kan ju diskuteras. roll

Vadå Falukorv, du menar väl Pizza och kebab?.smile

det är för mycket falukorv inte pizza och kebab big_smile

Näää, det går jag inte med på. Falukorv var det som Vikingarna käkade innan dom paddlade ner och snodde recepten på Pizza och kebab.tongue

ironhead volvoraggare
5 februari 2008 · 4 776 Inlägg

vad tror du vikingarna dog av då inte fasen kan det vara kebaben och pizzan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
blacken
5 februari 2008 ·

ironhead skrev:
vad tror du vikingarna dog av då inte fasen kan det vara kebaben och pizzan

Jo, precis så var det,. Pizzan och kebaben tog upp så mycket plats i matstrupen och magsäcken,så att dom fick inte i sig tillräckligt med Falukorv. så dom dog helt enkelt av undernäring när dom skulle paddla hem. big_smile

Janne
5 februari 2008 · 252 Inlägg

En tråd på sex sidor utan att denna länk kommit upp :-/
http://www.polisen.se/inter/nodeid=4334 … sion=1.jsp

Finns även lite bra info om pistoler, fyverkeri sprängämnen och annat.

//Janne
Phaetoon
5 februari 2008 · 8 156 Inlägg

Jag funderade på en sak. De flesta "nödlägeskit" till bilar innehåller knivar.
Iaf. Man får väl gå över till rakblad? Sen för er som måste ha något som
liknar ett brännbollträ, så är väl en skiftnyckel ett alternativ?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
_Wallis_
5 februari 2008 · 4 506 Inlägg

Phaetoon skrev:
Jag funderade på en sak. De flesta "nödlägeskit" till bilar innehåller knivar.
Iaf. Man får väl gå över till rakblad? Sen för er som måste ha något som
liknar ett brännbollträ, så är väl en skiftnyckel ett alternativ?

Jag har nu mera en liten Switchisk Armekniv på nyckelknippan, alltså en liten
sak, men den e bara för att kunna skära av bältet om man krockar och bältet fastnar.

Så blev det när jag var i en krock sist nämligen, Satt fasst i 10min innan vi fick hjälp
och jag blev lossskuren, Bältet fastnade i spännläget så jag kunde inte röra mig eller
krypa ur det.

Kan du andas kan du dö.
camaro67 Meister
5 februari 2008 · 6 763 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Undra hur lagliga vi är när vi far ut å åker skoter då...  Brukar vara både knivar, isdubbar, yxa å motorsåg med... Å inget av de är ju direkt farligt heller:rolleyes:

Yxa, motorsåg och kniv anser jag vara ganska så dödligt tongue Jag har kniv nu när jag är på praktik(betongare). En  dag när jag stod på stora busstationen så hade jag kniven i fickan och jag hade händerna där med. Så började de klia på näsan så jag ryckte till med handen för att klia tillbaxs varpå kniven flög upp och landade på trottoaren. De va fullt med folk och ingen reagerade. Så de är nog lungt om att gå med kniv big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
knohultarn Sporthojspilot Deluxe
5 februari 2008 · 42 Inlägg

ironhead skrev:
vad tror du vikingarna dog av då inte fasen kan det vara kebaben och pizzan

sen hade vikingarna betydligt större knivar att fäkta med, inte som dagens små barbieknivar big_smile

good ´ol chicken
Ford SIERRA 2.0 "Bjärndräparn" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang