8410
Sök

Ryckig gång (Golf 2)

Bessewisser
556 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
Hallå!

Någon här som kan tänkas veta vad det är för fel på golfen? Den rycker när man kör men bara ibland... Den kan gå hur bra som hällst tills man bromsar ner när det kommer en rondell eller nått... då börjar den rycka ungefär som om det är på gränsen till soppatorsk och ibland dör den om jag inte håller foten på gasen, det här problemet uppstod bara utan anledning så jag har ingen aning om vad det kan va för fel, så om någon vet svaret/lösningen så skulle jag vara tacksam om han/hon dela den informationen med mig smile

Bilen är en Golf 2:a med en 1,6L motor med förgasare

//SkyNard

How low

15 Inlägg
5 februari 2008
SkyNard skrev:
Hallå!

Någon här som kan tänkas veta vad det är för fel på golfen? Den rycker när man kör men bara ibland... Den kan gå hur bra som hällst tills man bromsar ner när det kommer en rondell eller nått... då börjar den rycka ungefär som om det är på gränsen till soppatorsk och ibland dör den om jag inte håller foten på gasen, det här problemet uppstod bara utan anledning så jag har ingen aning om vad det kan va för fel, så om någon vet svaret/lösningen så skulle jag vara tacksam om han/hon dela den informationen med mig smile

Bilen är en Golf 2:a med en 1,6L motor med förgasare

//SkyNard

Börja med att kolla tändkablar, stift, fördelarlock.
Kanske sätta dit ett nytt bränslefilter.

Även packningen mellan förgasaren och insuget är vanligt fel.
Torkar med tiden och spricker så småningom.

Å sen kan du kika på den lilla slangbit som är till bromsservon.
Vanligt att den blir som "lakrits" å suger ihop sig varpå de blir hål i den!

Ägare av: VW Golf Syncro -90, BMW 325iX -89, Audi 100 Avant 2,3 -89, Opel Ascona A -72, VW Golf I GTI 16V -82, VW Golf GTI 16V -88, Volvo 740GL

Bessewisser
556 Inlägg
8 februari 2008
Trådstartare
Bytte olja i bilen och den gammla oljan var allt annat än fräsh så nu förbättra jag gången på bilen ganska mycket men den rycker lite fortfarande men jag ska prova det där andra du skrev imorn och hoppas att det går bättre wink

//SkyNard

How low

Bessewisser
556 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Köpte ny rotor samt fördelarlock igår och montera det idag.
Bilens gång vart så jävla mycket bättre! Den gick som en dröm i ca 2 mil sen börja den rycka igen... nu mer än någonsin, blir snart tokig men stiften kommer in i morgon så jag ska prova byta dom också

//SkyNard

How low

734 Inlägg
26 februari 2008
heheh låter precis som det felet jag hde på min golf idag fast 1.8 motor.
Jag kollade luftfiltret och de vissade sig inte vara i bästa skick så jag kasta bort skiten och nu går den som en dröm igen:Plolsmile

ps: kanske inte som en dröm men bättre:lol:

Bessewisser
556 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Kom på exakt samma sak som dig wink Stanna vid macken och skulle riva bort skiten men då visa det sig att den satt fast med en skruv... ska ta bort det imorgon smile

//Skynard

How low

734 Inlägg
26 februari 2008
SkyNard skrev:
Kom på exakt samma sak som dig wink Stanna vid macken och skulle riva bort skiten men då visa det sig att den satt fast med en skruv... ska ta bort det imorgon smile

//Skynard

ehh hmm med en skruv.
På min luftburk var det bara sån där klamrer eller vad de heter

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
26 februari 2008
master_- skrev:
SkyNard skrev:

//Skynard

ehh hmm med en skruv.
På min luftburk var det bara sån där klamrer eller vad de heter

på förgasarmotorerna sitter det en mutter som man måste ta bort..

Bessewisser
556 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Japp så nu är filtret bytt... Det var typ svart och oljigt, såg inte så fint ut men nu har jag eliminerat problemet smile

//SkyNard

How low

734 Inlägg
27 februari 2008
SkyNard skrev:
Japp så nu är filtret bytt... Det var typ svart och oljigt, såg inte så fint ut men nu har jag eliminerat problemet smile

//SkyNard

'

Så det var luftfiltret trots allt?

Bessewisser
556 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Ne... Jag trodde det först till en början gick bilen skit bra som en dröm men nu kan jag inte släppa gasen utan att bilen dör sad Troligen gummit till förgasaren som är sopslut eftersom när man kör på det gammla igensatta filtret så funkar den kanon igen men inte med det nya, tror den är så sprucken så den tjyvar förmycket luft för att fungera bra.. blir att byta den imorn och se om det blir någon skillnad

//SkyNard

How low

734 Inlägg
27 februari 2008
SkyNard skrev:
Ne... Jag trodde det först till en början gick bilen skit bra som en dröm men nu kan jag inte släppa gasen utan att bilen dör sad Troligen gummit till förgasaren som är sopslut eftersom när man kör på det gammla igensatta filtret så funkar den kanon igen men inte med det nya, tror den är så sprucken så den tjyvar förmycket luft för att fungera bra.. blir att byta den imorn och se om det blir någon skillnad

//SkyNard

Du kan ju spruta på något som typ startgas på förgasargummmit o se om motor ökar i varv.
och om den gör det så är de ju det

Bessewisser
556 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
master_- skrev:
Du kan ju spruta på något som typ startgas på förgasargummmit o se om motor ökar i varv.
och om den gör det så är de ju det

Smart! big_smile

Ska testa imorn... har möjlighet att köpa nytt gummi först på onsdag så jag har fortfarande lite tid på mig att testa

//SkyNard

How low

Sök