6045
Sök

byte av laddnings regulator?

217 Inlägg
6 februari 2008
Trådstartare
hej jag måste byta laddningregulator i min 745 b230e och jag undrar ifall det är svårt .?
och om nån kan förklara hur man gör?

21 761 Inlägg
6 februari 2008
Antar att din generator ser likadan ut som på min 240 GLT med B230E, då ska det inte vara några bekymmer. För att undvika att man bryter av kolen på regulatorn (har gjort det själv) så är det bäst att montera ur generatorn och hålla till på en bänk eller liknande.

Börja med att koppla loss batteriminuskabeln från batteriet, då är det ingen risk att det blir kortslutning när du skruvar bort kablarna på generatorn. Ta sedan loss genaratorns kablar, borde bara vara en grov röd och en tunn röd. Eventuellt kan det sitta en jordkabel på generatorns hölje (gör så på min iaf) skruva loss den också. Skruva bort generatorn.

Regulatorn ska sitta med två skruvar så det är enkelt att ta loss. Lägg märke till att regulatorn rör på sig när man skruvar loss den, det är för att kolen är fjäderbelastade och trycker kolen emot släpringarna. Innan du sätter dit den nya regulatorn så kan du kika in i hålet på generatorn där kolen sticker in, det syns två "spår" där på axeln. De spåren är släpringarna, kolla om de ser repiga ut. I så fall kan generatorn behöva renoveras.

Men ser de bra ut så är det bara att skruva fast regulatorn, man får dock lirka in regulatorn lite försiktigt så att inte kolen bryts av. Regulatorn hålls lite snett så att man styr in kolen rätt på släpringarna, sedan håller man fast regulatorn och skruvar fast den.

Låter kanske avancerat, men det är det som sagt inte smile.
Senast redigerat av Drönirettab (6 februari 2008)

736 Inlägg
6 februari 2008
Se till att du har en "vass" och bra skruvmejsel så du inte slinter, de två skruvarna kan sitta kanska hårt så du inte sliter huvudet runda. Jag bytte med generatorn i, det gick bra man kommer åt bra, men är man osäker kan man göra som Drönirettab säger.

Sök