hur stora repor kan poleras bort?

jao_joo
8 februari 2008 · 244 Inlägg

Tja!

Haft ett härligt oflyt nu.
Någon som inte riktigt har koll på sin omgivning har gått ur sin bil och troligen kommit emot min förardörr med sin väska eller något. Detta har orsakat några fina vita repor som man känner rätt så väl när man drar fingret över dem. De är väl inte överdrivet djupa men ändå rätt så synliga...

Tänkte bara kolla om det kan räcka med lackstift och polering? Jag har ändå tänkt lämna in bilen på rekond så jag kan ju ta det i samma veva...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Fel_xi
8 februari 2008 · 211 Inlägg

Aj, lät inte kul det där ! Som regel brukar man väl säga att så länge den inte känns när man drar nageln över den så går den att polera bort. Det smidigaste är nog att du hör med dom som ska rekonda bilen  smile
Lycka till !

Kornz Solfilmsmontör
8 februari 2008 · 947 Inlägg

Är du nere i grund lacken så kan du glömma att de går o polera bort.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
TLO
8 februari 2008 · 1 062 Inlägg

Ett enkelt tips:  ta lite saliv på ett finger o stryk över repan. "Försvinner" den då går den att polera bort, om den syns genom saliven, så måste du lacka om, pga att den är för djup

"You Go, we go!"
jao_joo
8 februari 2008 · 244 Inlägg

FECK! Blir väl att betala självrisk och lacka om innan man rekondar då...

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
jao_joo
8 februari 2008 · 244 Inlägg

Jag vet inte om folk missade en liten detalj i mitt första inlägg eller om det helt enkelt inte är möjligt...

Men går det inte att köra med lackstift för att sedan polera bort?

Okunnig inom ämnet därför frågar jag. smile

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
J-P-R DO IT LOW STYLE
8 februari 2008 · 1 342 Inlägg

jao_joo skrev:
Jag vet inte om folk missade en liten detalj i mitt första inlägg eller om det helt enkelt inte är möjligt...

Men går det inte att köra med lackstift för att sedan polera bort?

Okunnig inom ämnet därför frågar jag. smile

Är rätt övertygad om att det inte kommer fungera då det alltid är en liten nyans skillnad mot orginallack kontra lackstift. Men hör med din rekondera om det, han kan säkert ge ett bättre svar.

salleracing billackerare/bilbyggare
8 februari 2008 · 232 Inlägg

bara att polera.å vattenslipa...så länge det bara e en repa i klarlacken...men det klarar rekondfirman...annars kan dom lägga ner

Mitsubishi Eclipse spyder gst "Starwarsbilen" (1997)
Volvo 245TIC "christine" (1984)
Honda prelude "evil one" (1992)
jao_joo
9 februari 2008 · 244 Inlägg

salleracing skrev:
bara att polera.å vattenslipa...så länge det bara e en repa i klarlacken...men det klarar rekondfirman...annars kan dom lägga ner

Reporna verkar ha gått igenom men är inte grova på något sätt. Smala vita streck bara. Borde nog fungera va?

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Speedman Bilvårdsexpert
9 februari 2008 · 663 Inlägg

TLO skrev:
Ett enkelt tips:  ta lite saliv på ett finger o stryk över repan. "Försvinner" den då går den att polera bort, om den syns genom saliven, så måste du lacka om, pga att den är för djup

Prova detta det första du gör. Så vet du om det år att våtslipa och polera bort, eller om repan är nere till grunden

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Aydin Avstängd
9 februari 2008 · 76 Inlägg

salleracing skrev:
bara att polera.å vattenslipa...så länge det bara e en repa i klarlacken...men det klarar rekondfirman...annars kan dom lägga ner

--du har fel måste jag tyvärr säga om du nu är en billackerare så vett du om att det är ganska snålt med färg och klarlack på en bil som har enbart lackerats i fabriken och ej omlackerad tiddigare.
Och med tanke på att han skriver att man känner dem när man drar fingret över är det rätt så utslutet om att du kan inte vattenslipa och polera bort reporna.
Tänk lite där finns ju inget material kvar ta på eller du kanske trode att värmen av polermaskinen skulle försägla en repa som man känner med fingret.
Lyckas du verkligen med att polera bort så pass djupa repor anställer jag dig på studds med fett lönelöfte.
Mvh
Aydin

Aydin Avstängd
9 februari 2008 · 76 Inlägg

Sorry ser att du hade skrivit i KLARLACKEN nu mitt fel

Turbomatte Lackerare/Rekondare
9 februari 2008 · 834 Inlägg

Kan du känna reporna med nageln så går de inte att polera bort, visst du kan få de mindre synliga i vanligt ljus men så fort man kollar noga eller solljuset ligger på så kommer dom synas.

det jag rekomenderar är att kolla med rekondfirman om dom kan gå på lite hårdare där, får de ej bort dem så är det tyvärr bara en omlack som gäller. Har du tur så är det bara genom klarlacken och du kan klara dig men endast en omlack av klarlacken på detta ställe, har det gått igenom värre så måste ny färg apliceras vilket är högst tråkigt då man aldrig kan återskapa en färgnyans till 100%.


Men lycka till och hoppas reporna inte är allt för grova

jao_joo
9 februari 2008 · 244 Inlägg

Turbomatte skrev:
Kan du känna reporna med nageln så går de inte att polera bort, visst du kan få de mindre synliga i vanligt ljus men så fort man kollar noga eller solljuset ligger på så kommer dom synas.

det jag rekomenderar är att kolla med rekondfirman om dom kan gå på lite hårdare där, får de ej bort dem så är det tyvärr bara en omlack som gäller. Har du tur så är det bara genom klarlacken och du kan klara dig men endast en omlack av klarlacken på detta ställe, har det gått igenom värre så måste ny färg apliceras vilket är högst tråkigt då man aldrig kan återskapa en färgnyans till 100%.


Men lycka till och hoppas reporna inte är allt för grova

Reporna är inte speciellt "breda" om man säger så. Men tillräckligt djupa för att känna med nagel. Men allt är polisnmält och självrisken är en vasa så det kan ju gå att fixa så... Enda tråkiga är att det kan bli nyanskillnad gentemot resten av bilen vilket kan vara rätt trist... Jag kan ta kort och lägga in imorrn eller nåt.

Om man gör det hela till en försäkringsgrej... Har man rätt att kräva att det inte skall synas någon nyansskillnad?

MVH Niclas

"Remember, there's a big difference between kneeling down and bending over..." //-Zappa
Speedman Bilvårdsexpert
9 februari 2008 · 663 Inlägg

Visst kan du kräva det.

Värst vad många teorier många hade härsmile Jag har våtslipat och polerat bort repor i klarlacken som känns med nageln, på en org.lack. Har man lite känsla så går det bra. Men ska man som många verka tipsa om här(inte i just denna tråd), använda våtslip 1500 kommer man polera igenom med stor säkerhet!

Eftersom du har metallic gör dom en så kallad "meryta" så det ska inte bli någon nyansskillnad. Men visst, visst lackerare som tror man är duktig bara för man är/varit lackerare..

Lycka till med kärran!smile

Mvh/Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
9 februari 2008 · 834 Inlägg

jao_joo skrev:

Turbomatte skrev:
Kan du känna reporna med nageln så går de inte att polera bort, visst du kan få de mindre synliga i vanligt ljus men så fort man kollar noga eller solljuset ligger på så kommer dom synas.

det jag rekomenderar är att kolla med rekondfirman om dom kan gå på lite hårdare där, får de ej bort dem så är det tyvärr bara en omlack som gäller. Har du tur så är det bara genom klarlacken och du kan klara dig men endast en omlack av klarlacken på detta ställe, har det gått igenom värre så måste ny färg apliceras vilket är högst tråkigt då man aldrig kan återskapa en färgnyans till 100%.


Men lycka till och hoppas reporna inte är allt för grova

Reporna är inte speciellt "breda" om man säger så. Men tillräckligt djupa för att känna med nagel. Men allt är polisnmält och självrisken är en vasa så det kan ju gå att fixa så... Enda tråkiga är att det kan bli nyanskillnad gentemot resten av bilen vilket kan vara rätt trist... Jag kan ta kort och lägga in imorrn eller nåt.

Om man gör det hela till en försäkringsgrej... Har man rätt att kräva att det inte skall synas någon nyansskillnad?

MVH Niclas

Du kan inte kräva 100% samma nyans eller 100% dammfritt, Lackeraren har en viss felmarginal enligt Konsumentköplagen tror jag det är. Kommer inte ihåg hur mkt damm det får finnas exakt med men tror det är 3st per kvadratdecimeter.

Turbomatte Lackerare/Rekondare
9 februari 2008 · 834 Inlägg

Speedman skrev:
Visst kan du kräva det.

Värst vad många teorier många hade härsmile Jag har våtslipat och polerat bort repor i klarlacken som känns med nageln, på en org.lack. Har man lite känsla så går det bra. Men ska man som många verka tipsa om här(inte i just denna tråd), använda våtslip 1500 kommer man polera igenom med stor säkerhet!

Eftersom du har metallic gör dom en så kallad "meryta" så det ska inte bli någon nyansskillnad. Men visst, visst lackerare som tror man är duktig bara för man är/varit lackerare..

Lycka till med kärran!smile

Mvh/Tobbe

Visst reporna går att polera bort sålänge som reporna inte är igenom klarlacken, (förutom på 2k-lacker)
Risken med att våtslipa/alt polera hårt på metalliclacker är att det kommer bli flammig om man tunar ut klarlacken för mycket. En cirkel/ring kommer uppträda där våtslipningen ägt rum.


Meryta:) herregud vilken djungel det ärtongue

För någon vissalackerare betyder meryta ett sätt att ta ut extrapengar utan att lacka meryta. ibland kommer det på en specialmask på det också. Det kommer alltid bli nyansskillnad då lackföretagen inte kan återskapa orginalreceptet till 100%. Detta kan man upptäcka genom att använda en 500W lampa eller en dagsljuslampa och ett vältränat öga. Jäklarns va många "nya" bilar det kommit in som blivit omlackade utan kundens vetskap hmm




Mvh Mattias

Stefan Varberg Supraman
9 februari 2008 · 2 300 Inlägg

Det mesta går att polera bort men då gäller det att veta vad man gör annars kan det gå illa.

En kompis till mig som har jobbat som polerare och nu som lackerare har lyckats med konstycket att ta bort grova repor som dom flesta poleringsfirmorna inte skulle våga ta i.

man gjorde som så att han polerade så långt det gick så att repan blev så liten som möjligt, mkt värme.
sen gick han på och fyllde i med lack i repan.
lät det torka in ordentligt sen gick han på repan igen tills lacken "flöt ihop"

som sagt kan gå illa om man inte är riktigt säker.

Mkt kan göras vid repor utan omlack

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Speedman Bilvårdsexpert
9 februari 2008 · 663 Inlägg

5st/kvm är det.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang