kanske inte riktigt så ja mena.. kolla på vingen på min jetta.. den typen av vingar brukar va ok å besikta me för e "slimmade" me karossen.. inget som sticker ut liksom.
lagen säger väll att det inte får "sticka ut" på sidorna, vingen måste går ner på sidorna mot bagageluckan (eller va man ska säga) så alla "downforce" vingar är olagliga men t.e.x impreza vingen går ner på sidorna så den är laglig.
en polare till mig hade en kolfibervinge på sin mondeo.. han fick plocka bort den för att dom ansåg att folk kunde fastna i den.. den stack ut ungeför tre-fyra centimeter utanför kanten på koffertluckan.. tycker alla sånna lagar är så förbannat löjliga.. man kör väl för f*n inte på trottoaren eller? och folk har väl lite mer vett än att gå mitt i vägen?
men jag tycker även jag att du ska ha en lite större vinge liknande den du har på nu..
1. Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta överstiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets an-vändning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hård-het av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N. 2. Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbu-det omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.
en polare till mig hade en kolfibervinge på sin mondeo.. han fick plocka bort den för att dom ansåg att folk kunde fastna i den.. den stack ut ungeför tre-fyra centimeter utanför kanten på koffertluckan.. tycker alla sånna lagar är så förbannat löjliga.. man kör väl för f*n inte på trottoaren eller? och folk har väl lite mer vett än att gå mitt i vägen?
men jag tycker även jag att du ska ha en lite större vinge liknande den du har på nu..
MVH: Volume
dem menar att om du kör på en människa så kan dem flyga över bilen och skada sig mer utav vingen. Vingen måste vara fäst med båda ändar mot luckan. Och ej ha några vassa ändar
dem menar att om du kör på en människa så kan dem flyga över bilen och skada sig mer utav vingen. Vingen måste vara fäst med båda ändar mot luckan. Och ej ha några vassa ändar
Det roliga är att en takbox formad som ett spjut är helt okej att ha. Likaså takräcke med skidor m,m Borde vara minst lika farligt om någon flyger över bilen.
Senast redigerat av Dirk Diggler (11 februari 2008)
Det roliga är att en takbox formad som ett spjut är helt okej att ha. Likaså takräcke med skidor m,m Borde vara minst lika farligt om någon flyger över bilen.
det ska grymt hårt till om personen ska flyga över taket och skada sig på vingen hehe... och har man fått både benen brutna vid smallen så inte fan är vingen nån störra betydelse. eller takboxen eller skidorna