2324
Sök

Vad får man för lön, olika (bil) jobb?

1 353 Inlägg
5 maj 2008
ligger på 104 kr timmen nu när jag jobbar där ;P
Fast just nu jobbar jag där efter skolan, och är timanställd, så får semesterersättning också (:

There's no replacement for displacement

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
6 maj 2008
stämmer väll någorlunda med min årslön, dock så skiftar det från månad till månad men ändå...

1 207 Inlägg
6 maj 2008
Ellertz skrev:
Batta skrev:
Jag tar studenten nu till sommaren, och får jobb på en gång.
skulle få starta på 94 kr i timmen.

Jag är nöjd med den lönen, åtminstone till en början ( :

joo 94 är bra, ja har "bara" 91 nu på posten, som chaffis typ smile fast man lessnar på postbilarna så ja bytte till fabriksjobb nu i sommar.. 116 kr/timmen smile Helt ok..

Låt mig gissa - du kommer att jobba på SCA som skiftare i sommar? Jag jobbar nämligen på M-real i sommar som skiftare och kommer att få 118:90 kr/timmen plus semester ersättning vilket var ganska likt din lön.

Nåväl. Eftersom trådskaparen verkar vara intresserad av biljobb där man tjänar pengar så rekomenderar jag dig att bli bilmekaniker i Norge. Min bror flyttade till Norge för 10år sedan för han skulle tjäna ungefär dubbelt så mycket som han skulle tjänat i Sverige som bilmekaniker. Han säger att norrmännen letar efter svenska mekaniker eftersom vi anses vara kunniga och seriösa.

hmmmm
1 094 Inlägg
6 maj 2008
Konbanan skrev:
Skulle vilja veta ungefär vad följande jobb ger i lön smile

- Körskolelärare, har hört att de ska vara rätt dåligt.

- Budfirma (personbil), har hört att de ska vara bättre än lärare.

- Taxichaufför, dem får ju efter vad dem har kört in... hur mycke är snittet att man kör in?

Självklart e lönerna lite olika men bara ungefärligt så man har någon aning om det. En antälld målare tjänar ju tex. inte 30 lax i månaden.

Någon som vill tillägga några typiska bil jobb?

just nu så jobbar jag på ett industriföretag men hålelr på att ta taxi licensen och har jobb efter det. kommer ha en fast lön + dricks och olika förmåner, jag kommer få ut ca 16500 efter skatt som ingångslön ( kör då 08:00 - 17:00) kör jag andra tider och över tid å så har man ju naturligtvis högre lön. sen kan man dra in en hel del på dricks beroende på hur mkt folk man kör samt hur trevlig man är.

han jag ska köra för är en nära vän till mig som jag har jobbat för förut. har nu sissta veckan åkt med han på onsdag/fredag och lördag kväll. och han har dragit in 3000 i dricks på dom 3 dagarna. tänkt dig 3lax rakt i fickan + vanlig lön. allt beror ju på vad för folk man kör och om man är trevlig som sagt.

så visst kan man tjäna grova pengar som taxi chaffis. allt beror ju på vart man kör också smile

hoppas detta hjälpte lite

mvh

Björn

1 661 Inlägg
7 maj 2008
Då är det ju bara att gratulera, Känner en del taxichaffisar och de får då fan inte över 20 000 före skatt ens.  Egentligen ska man jämföra årslöner innan skatt om ni vill ha det rättvist.

Edit, och de har en egen bil och jobbar väldigt mkt. Som extrachafför ligger man nog inte över 15 000 före skatt.
Varierar säkert mellan städer osv, men det är nog närme ett snitt än tidigare förespråkare.

mvh
Senast redigerat av Hardjim (7 maj 2008)

hmmmm
1 094 Inlägg
7 maj 2008
Hardjim skrev:
Då är det ju bara att gratulera, Känner en del taxichaffisar och de får då fan inte över 20 000 före skatt ens.  Egentligen ska man jämföra årslöner innan skatt om ni vill ha det rättvist.

Edit, och de har en egen bil och jobbar väldigt mkt. Som extrachafför ligger man nog inte över 15 000 före skatt.
Varierar säkert mellan städer osv, men det är nog närme ett snitt än tidigare förespråkare.

mvh

jo jag vet att många taxi chafförer tjänar dåligt. men över hälften kör på provision också. dom som gör det tjänar inte bra. dessutom så fuskar dom oftast med vilotiderna för att kunna köra mera för att dra in mera pengar.och om det märks blir det DRYGA böter samt att både föraren och ägaren riskerar fängelse. som han jag ska köra för tycker det är idiotiskt. bättre att se långsiktigt att företaget ska finnas kvar under lång tid. det blir det om man kör fasta löner som inte är så dåliga. då folk gärna stannar kvar i företaget och är nöjda. då är man också inte lika stressad och då blir man gladare mot kunder. som nu t.ex så har han plockat ut en sprillans ny v70 som han och jag ska dela på.(var o tittade på den idag på volvo) det gör mig glad att han inte sätter mig i en bil som rullat 40.000 och som är sliten.

dom som åker på provision är oftast i dom riktigt stora städerna. typ sthlm. göteborg och såvidare. där skulle jag aldrig jobba. jag åker inte ens upp till sthlm frivilligt privat så tongue

om vi ska gämföra årslön så har jag skrivit kontrakt för 265k / år om jag jobbar 08-17 måndag till fredag. efter kl 18 vardagar får jag ob och på helger. samt övertids tillägg. samt att all dricks går i egen ficka. tjänar ju betydligt bättre på det än på cnc jobbet jag gör idag där jag gör tunga lyft hit o dit. sliter som ett djur med 4 skift. jag vet iaf att jag blir nöjd med ingångslönen jag har fått på taxin. beräknat att starta den 1 juni detta år smile

Yrkesförare
1 267 Inlägg
7 maj 2008
Ca: 22000:- efter skatt för att vara bilförsäljare

GBrt (Göteborg Borås Race Team)

12 086 Inlägg
7 maj 2008
Jag är maskinoperatör och tjänar 22 tusen, är 21 år gammal och jag ligger bland de minst betalda operatörerna på mitt jobb.

Alla yrken du nämnde är dåligt betalada, äger du en trafikskola lr en eget taxiföretag (franschaising tex) så tjänar du troligvis mer, såvida verksamheten går bra förståss.

12 086 Inlägg
7 maj 2008
nicke_34 skrev:

Man kan inte generallisera som du gör, för de första är 22000 brutto jävligt bra betalt för o va bilförsäljare, så bra att jag inte änns tror på det. för de andra borde ju de yrket variera kraftigt, säljer du RR på nån lyxfirma i nollåttaträsk så kanske du håvar in, säljer du Toyota i Västervik tjänar du inga 22K brutto

Administratör
2 981 Inlägg
7 maj 2008
Bara för att komma med ett tillägg då så tjänade våran förra bilsäljare "vw audi skoda samt div beggat" för 2årsen ca800k före skatt då och han sålde då ca 500bilar på ett år....... så det GÅR att tjäna bra med flis som bilsäljare...

En kopp av den svarta såsen...

46 Inlägg
7 maj 2008
JapMax skrev:
nicke_34 skrev:

Man kan inte generallisera som du gör, för de första är 22000 brutto jävligt bra betalt för o va bilförsäljare, så bra att jag inte änns tror på det. för de andra borde ju de yrket variera kraftigt, säljer du RR på nån lyxfirma i nollåttaträsk så kanske du håvar in, säljer du Toyota i Västervik tjänar du inga 22K
brutto

brutto= före skatt vettu
netto= efter skatt
22 brutto är väl inget svårt som bilskojare tongue

12 086 Inlägg
8 maj 2008
gym-mange skrev:
JapMax skrev:
nicke_34 skrev:

Man kan inte generallisera som du gör, för de första är 22000 brutto jävligt bra betalt för o va bilförsäljare, så bra att jag inte änns tror på det. för de andra borde ju de yrket variera kraftigt, säljer du RR på nån lyxfirma i nollåttaträsk så kanske du håvar in, säljer du Toyota i Västervik tjänar du inga 22K
brutto

brutto= före skatt vettu
netto= efter skatt
22 brutto är väl inget svårt som bilskojare tongue

Ska förtydliga att jag syftar på bilsäljare, alltså en jävel som säljer bilar på skobes.
Äger man en bilfirma och kränger bilar så kan man väl tjäna hur mkt som hällst beroende på vilken omsättning man har och hur mkt man kan ta ut i lön efter det.

Skogs Arbetare
413 Inlägg
8 maj 2008
jobbar som tidningsbud på natten för metro får 180-190/tim beror på hur snabbt man kör, men 4-5 timmar 900:-, är väll rätt hyfsat..
Senast redigerat av Tompa_Vax (8 maj 2008)

Go For It!!

Evolution
1 627 Inlägg
8 maj 2008
jag tjänar 12,300 kr efter skatt på att köra budbil/lagerjobb, dåligt betalt men stressar alldrig

Fäll ner pungen och landa

Körv
3 535 Inlägg
24 juli 2009
Fellow skrev:
JapMax vad har du gått för kurser för att bli CNC-operatör?

Hade det inte varit bättre å tagit det via PM? smile

Truckdriving Man

Elektiker ;)
403 Inlägg
24 juli 2009
Haha lyfta tråden för en sån fråga ?

9 108 Inlägg
24 juli 2009
Gammal tråd men värd att fortsätta på, fyller på med lite info. Som anställd körskolelärare tjänar man runt 20k före skatt efter ett tag, lite beroende på vart man jobbar också. Inte så lyxigt med tanke på att man blir rätt psykiskt trött på det men alla säger att om man klarar av jobbet efter 3 år så slutar man aldrig smile Har inte börjat jobba än men har åkt med mycket och det är sjukt jobbigt att sitta i en bil 10 timmar om dagen med förare man inte kan lita på för fem öre, händer flera gånger om dagen att dom får slita i ratten för att undvika att dom drar i ett par backspeglar på parkerade bilar hehe..

Har man egen körskola tjänar man ett par snäpp mer, behöver väl inte säga vad jag funderar på lite smått smile

4 005 Inlägg
24 juli 2009
MilleN skrev:
Gammal tråd men värd att fortsätta på, fyller på med lite info. Som anställd körskolelärare tjänar man runt 20k före skatt efter ett tag, lite beroende på vart man jobbar också. Inte så lyxigt med tanke på att man blir rätt psykiskt trött på det men alla säger att om man klarar av jobbet efter 3 år så slutar man aldrig smile Har inte börjat jobba än men har åkt med mycket och det är sjukt jobbigt att sitta i en bil 10 timmar om dagen med förare man inte kan lita på för fem öre, händer flera gånger om dagen att dom får slita i ratten för att undvika att dom drar i ett par backspeglar på parkerade bilar hehe..

Har man egen körskola tjänar man ett par snäpp mer, behöver väl inte säga vad jag funderar på lite smått smile

Jag tror att om man ska trivas i det yrket så ska man vara übercool. nästan överdrivet lugn och med otroligt mycket vana. Jag har fått sådana körskolelärare på både alla körkortsbehörigheterna och då känns det bra.

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
24 juli 2009
Exempel på mitt förra jobb vilka bilar folk hade Lagerarbetare- truckförare ut efter skatt ca 18-20 k i månaden....

Ford mustang 2003-08
Corvette
Subararu Impreza
BMW M3
Mercedes, de dyra modellerna
Skyline 2006
the list goes on, altså de flesta som har råd med dessa bilar o är intresserade har åisstråkiga lagerjobb men väljer o lägga det på bilen, både ICA lager o liknande kan du fan se halva vallåkra o liknande träffar hehe

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
25 juli 2009
SatansWrath skrev:
Exempel på mitt förra jobb vilka bilar folk hade Lagerarbetare- truckförare ut efter skatt ca 18-20 k i månaden....

Ford mustang 2003-08
Corvette
Subararu Impreza
BMW M3
Mercedes, de dyra modellerna
Skyline 2006
the list goes on, altså de flesta som har råd med dessa bilar o är intresserade har åisstråkiga lagerjobb men väljer o lägga det på bilen, både ICA lager o liknande kan du fan se halva vallåkra o liknande träffar hehe

Sen att den "nya" medelklassen (arbetarklassen) lever för att köpa 52" platt-tv och den senaste prylen/bilen etc på belånade pengar, det är ju en annan femma.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Sök