5904
Sök

Avgassmäll och dör av?

424 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Vad är det för fel när en turbomotor typ gör en avgassmäll samtidigt som den dör av en mikrosekund när man har plattan i botten vid 4000 varv på trean och uppåt????

Rover 220 turbo (Bytt tändstift och soppafilter) bara nytt grövre avgassystem utan kat 

Väldigt tacksam för tips!

Mvh
Senast redigerat av meatos (11 februari 2008)

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2008
Har du laddtrycksmätare?
Anledningen till att jag frågär är för att laddet kan vara uppskruvat så den klipper. Det är inte bra. Skaffa en mätare så du inte laddar mer än 12.5psi.
Senast redigerat av caromania (13 februari 2008)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

424 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Tyvärr är nog inte felet det. den ska ladda 0,5 bar enligt tidigare ägaren. har ingen laddtryckmätare men en ska dit snart. Problemet uppkom nefter att jag bytt från originalsystem till 3" downpipe och 2,5 resten utan kat. fungerade perfekt innan

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2008
Ok. Fast jag skulle inte lita på vad förre ägaren säger då 0,5 bar är mindre än vad den laddar i original. Du kan ganska enkelt se om någon tidigare ägare trixat med laddet:
Mellan plenumet (insuget) och wastegaten precis vid turbon går en vacuumslang. Slangen leder in under batteriet fram till BMV "boost modulation valve", dvs den som styr vilket laddtryck du har. Leta reda på BMVn och kolla om det är original. Original kommer ha tre pipar som ett T-kors och se ut att vara gjord av mässingsplåt och svart plast plus att den kanske har lite dekaler med text på sig. Eventuellt har en tidigare ägare bytt till pysventil eller kulventil och det syns att det inte är original.
Om du har någon form av mekanisk laddstyrning så kan laddet ligga på kanske 0.9 bar. Om du sedan bytt dp och rör så kan det leda till att laddet spikar precis runt 3-4000rpm då den oftast laddar mest vid det varvtalet med mekanisk styrning. Om laddet då spikar upp till 1bar så klipper ECUn motorn. Att ladda mer än 0.85 bar kommer att leda till motorskador.

424 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Du menar alltså magnetventilen då.den är original enligt din beskrivning med tre pipar.har vart uppe hos jurgen w och skulle chippa bilen men har reagerade inte på den heller.

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2008
Det var synd att det inte var så enkelt.

Du ska inte chippa bilen. Det enda som går att göra är att ta bort laddstoppet på 1 bar. Tändningskurvor etc påverkas inte av chip. Laddet måste ändå ställas manuellt, och om du går längre än 0.85 så kommer den inte hålla såvida du inte byter till smidda kolvar.

Tro mig, jag vet vad jag pratar om.

424 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
jaha.får jag fråga varför inte chip till denna bil bidrar till mer soppa och etc som det gör när man chippar vissa andra bilar? är enda sättet att kanske köpa en pysventil och sänka trycket då om det skulle vara för högt?

302 Inlägg
13 februari 2008
laddtrycksspärren som bryter tändingen pga för högt laddtryck.  Bilen " klipper " alltså för att rädda motorn.

ta loss magnetventilen och tvätta den i bensin, sen skruvar du tillbaka, så går den antagligen som den ska igen.

+ kika så wastegaten öppnar och stänger som den ska.  och kika alla slangar till och från magnetventilen så att det inte stopp i nån av dom.

sen är det bra om du kopplar i en laddtrycksmätare så du har lite koll;)

lycka till!

424 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
men den laddar ju lika mycket ändå även fast jag tvättar den. hur kollar jag bäst att wastegaten öppnar och stänger som den ska?

302 Inlägg
13 februari 2008
meatos skrev:
men den laddar ju lika mycket ändå även fast jag tvättar den. hur kollar jag bäst att wastegaten öppnar och stänger som den ska?

va!? magnetventilen styr laddtrycket. är den skitig (olja å annat slemm) så fungerar den inte som den ska. alltså kan laddet rusa som satan, vilket inte är alls ovanligt.

likaså om slangar är igenkladdade så går bilen inte som den ska.  är slangen mellan wg och mv:n igenkladdad så får du ett sjujävla laddtryck.

302 Inlägg
13 februari 2008
hmmm... eller missförstog ja dej nu kanske?? har du redan provat att tvätta den?

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2008
meatos skrev:
jaha.får jag fråga varför inte chip till denna bil bidrar till mer soppa och etc som det gör när man chippar vissa andra bilar? är enda sättet att kanske köpa en pysventil och sänka trycket då om det skulle vara för högt?

T16 är en väldigt simpel järnklump. Du kan tyvärr inte chippa den för att påverka soppa och tändning. Om du vill trimma så är det några enkla saker att göra, och sedan blir det dyrare.
punkterna 1-3 kostar under 1000 spänn eftersom du redan gjort nr 3.

1: Köp en laddmätare. Koppla in den på extranippeln på toppen.
2: Byt ut BMVn mot en mekanisk, inte pys utan en med kula och fjäder. Ställ laddet på 0.8 bar.
3: Har du redan gjort, nämligen ett fritt avgas.
4: Byt turbo till T28.
5: Större IC, gärna i fronten.
6: Smidda kolvar - ladda mer
.
.
.
.

424 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Bohlin skrev:
hmmm... eller missförstog ja dej nu kanske?? har du redan provat att tvätta den?

ne du förstod rätt.håller på att tvätta den nu:)

424 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
caromania skrev:
meatos skrev:

T16 är en väldigt simpel järnklump. Du kan tyvärr inte chippa den för att påverka soppa och tändning. Om du vill trimma så är det några enkla saker att göra, och sedan blir det dyrare.
punkterna 1-3 kostar under 1000 spänn eftersom du redan gjort nr 3.

1: Köp en laddmätare. Koppla in den på extranippeln på toppen.
2: Byt ut BMVn mot en mekanisk, inte pys utan en med kula och fjäder. Ställ laddet på 0.8 bar.
3: Har du redan gjort, nämligen ett fritt avgas.
4: Byt turbo till T28.
5: Större IC, gärna i fronten.
6: Smidda kolvar - ladda mer
.
.
.
.

Ok tack så mycket!
Men vart hittar jag mekanisk med kula och fjäder?har bara sett pysventiler överallt

302 Inlägg
13 februari 2008
ok, va bra...   jag tror nog att det kommer göra susen!

Neerd
1 596 Inlägg
13 februari 2008
avgassmällar ska man ha;) det går brudarna igång på haha

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 februari 2008
meatos skrev:
Men vart hittar jag mekanisk med kula och fjäder?har bara sett pysventiler överallt

http://www.gb-ent.com/

edit:
mechanical boost valve:
http://www.gb-ent.com/index.php?page=sh … p;Itemid=1
Senast redigerat av caromania (13 februari 2008)

302 Inlägg
14 februari 2008
hur går det för dej?

424 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Tvättade den ett tag igår och blåste igenom den så den blev sköljd med bensin. men jag testade sedan att köra och den är likadan. om man inte riktigt har plattan i botten går det bra. när man kör till 90% fullt men inte mer. problemet finns inte på växel 1 och 2.bara 3 4 5. om man byter ut mv:n mot en mekanisk.vad ska man då göra med sladden som går från mv:n? går det att dra ut den nu och köra så att den inte klipper eftersom den inte  då känner av?

Sök