4412
Sök

Flagga ut bilen!?

252 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Tänkte lite på om det fanns nån vits med att FLAGGA UT bilen?

Fördelarna kan vara:
Slipper trängselavgift.
Andra regler för bilen, skatteskillnader, försäkring mm osv.
Fartkamera om ägaren är spansk?

Exempen om man har en bra kompis som man kan skriva bilen på.
Använda adressen till huset i spanninen. mm

Jobbar man på multinationellt företag så har man arbetskamrater i de flesta länder.
Baltstaterna t.ex hur dyrt är det att äga volvo där?
Tyskland England (sist jag kolla gick det jämnt upp på en 850glt) Frankrike osv.

2:
Köra bilen i sverige...   Tror att man måste regga om bilen efter ett tag men då man bara kör under några månader på sommaren riskerar man ju inte åka fast allt för ofta?
Jag har kompisar som i alla tider har kört sina svenskreggade bilar i norge utan problem.

3:
Erfarenheter? Åt andra hållet så har jag läst i mina försäkringspapper att den inte gäller i bl.a Bossnien (stavning) och trakterna däromkring.
Jag iaf ska börja med att kolla lite på www.polisen.se få vi se om man kan hitta nått.
Senast redigerat av Janne (14 februari 2008)

//Janne

252 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Enligt mitt försäkringsbolag gäller inte försäkringen i:
Albanien
Israel
Serbien och
Montenegro
Andorra
Makedonien
Tunisien
Bosnien-Hercegovina
Marocko
Turkiet
Bulgarien
Moldavien
Ukraina
Iran
Rumänien
Vitryssland

Skitsamma det är det andra landets försäkring som bör gälla här i sverige.

//Janne

252 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Saxat från polisens hemsida:
Får man köra en utlandsregistrerad hyrbil i Sverige?

Ja. Utlandsregistrerade fordons rätt att köra i Sverige står i "Förordning om vägtrafikregister", SFS 2001:650.

Villkoret för användning i Sverige är att fordonet ägs av en fysisk eller juridisk person som har sin huvudsakligliga hemvist utomlands och att fordonet har förts in i Sverige för att tillfälligt användas här. Kravet på fordons registrering i Sverige finns i Lagen om vägtrafikregister, VtrL, SFS 2001:558.

//Janne

1 723 Inlägg
14 februari 2008
känns som det är mer jobb och omständigt om det händer nåt med bilen. Tänk dig att du skriver bilen på en kompis i Frankrike. Du får inbrott i Sverige och kontaktar det franska försäkringsbolaget. De vill i sin tur att du lämnar in bilen på en av deras verkstäder (likadant som i sverige, det finns listor med verkstäder som försäkringsbolagen har) och du ska alltså visa upp bilen i Frankrike. känns det meningsfullt om du kanske tjänar några kronor per år? Finns säkert många fler scenarion.

"the real jerk"
301 Inlägg
14 februari 2008
falloutboy skrev:
känns som det är mer jobb och omständigt om det händer nåt med bilen. Tänk dig att du skriver bilen på en kompis i Frankrike. Du får inbrott i Sverige och kontaktar det franska försäkringsbolaget. De vill i sin tur att du lämnar in bilen på en av deras verkstäder (likadant som i sverige, det finns listor med verkstäder som försäkringsbolagen har) och du ska alltså visa upp bilen i Frankrike. känns det meningsfullt om du kanske tjänar några kronor per år? Finns säkert många fler scenarion.

precis men du tjännar ju några kronor extra men måste arbeta desto mer om nåt händer

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

1 723 Inlägg
14 februari 2008
jerky skrev:
precis men du tjännar ju några kronor extra men måste arbeta desto mer om nåt händer

jag skulle inte ens orka börja tänka tanken på att regga om bilen. Det är ju även en importkostnad för bilen när den ska reggas in i det nya landet. Man måste åka dit osv, då går det pengar till resan fram och tillbaka.

Om det är så dyrt med bil så man funderar på det här. Sälj bilen?!

8 921 Inlägg
14 februari 2008
Låter helt galet att göra som det står i första inlägget, vad är poängen i det hela?
Du kan kanske tjäna ett par hundra om året att göra så eller så förlorar du flera tusen.
Men visst har man inget bättre för sig så kan man ju strula till det för sig.

Fotograf på Tierp iDag

DFFL
9 020 Inlägg
14 februari 2008
Dumt jävla påfund.
Snacka om att göra sig mycket besvär för att få ett par kronor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 februari 2008
FireTraXX skrev:
Dumt jävla påfund.

ett par kornor ja wink
många bäckar små blir till en stor Å vet du väl wink

DFFL
9 020 Inlägg
14 februari 2008
Team-Adolfsson skrev:
FireTraXX skrev:
Dumt jävla påfund.

ett par kornor ja wink
många bäckar små blir till en stor Å vet du väl wink

Men tid är pengar och när man måste spendera timme efter timme för att förklara varför min spanskregistrerade bil försäkrad hos länsförsäkringar i sverige blev stulen i norge så känns det nog inte lika smart.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök