Val av turbo till pinto

Gurrathaman
15 februari 2008 · 155 Inlägg

Skulle vilja ha ett råd på turbo av en som har bra med kunskap.
Det är en 2,0 8v, portad topp(ej i förbränningsrummen) lågkomps-kolvar(vet inte vad för komp då motorn inte sitter ihop än) trimkam med värdena:304/102/12.7/4.6
gärna ett råd om hur grenröret skall vara utformat med(längd osv)
Har jag inte gett tillräckligt med info får ni säga till.
Mvh

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
bumpe Lastbilsmekaniker
15 februari 2008 · 3 878 Inlägg

Hur mycket effekt hade du tänkt är en väldigt viktig parameter...
Bränsle?

Redsmoke wescrape
15 februari 2008 · 65 Inlägg

Td04-t15 eller Td04-t16 ska funka utmärkt. men det beror ju på hur mycket effekt du tänker kräma ur smile

torpis Forummoderator
15 februari 2008 · 10 572 Inlägg

med kammar på 305grader och 2 liter så antar jag att du jaga väl över 800hk? OM vi pratar överladdat

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mikael_S
15 februari 2008 · 79 Inlägg

Unvik pluttturbos om du ska ha en sån kam, kommer bara bli massa mottryck som bromsar.

En Holset hx35 skulle jag säga, eller nån Garret Gt30 eller liknande större historia

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Gurrathaman
16 februari 2008 · 155 Inlägg

torpis skrev:
med kammar på 305grader och 2 liter så antar jag att du jaga väl över 800hk? OM vi pratar överladdat

nej och det förstod du troligtvis sj. det är bara en kam.

Mikael s:råkar du ha någon gissning på när jag kommer att få fullt ladd då? vill gärna inte ha alltför sent så att varvstoppet sätter stopp direkt då jag kmr att köra med original. intern eller extern wg?
Vill gärna slippa att göra pulssplitt grenrör är det de på dem?

Red smoke:lite mer uppgifter hade varit kanoners, ca varv jag får ladd på hade varit kanon. intern eller extern wg? pulsplitt eller enkel ingång?

Bumpe:Jag kommer att köra med ett tillskottsprut med tryckvakt och 4st och ifrån början spridare ifrån sierra dohc för att få det till att funka och sedan större spridare så jag kan ladda ca 1bar.

tack för alla svar tar gärna emot fler åsikter. glömde att skriva att helst ska de va med intern WG och enkelt inlopp. MVH

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
bumpe Lastbilsmekaniker
16 februari 2008 · 3 878 Inlägg

Vad är effektmålet återigen?
Menade vad för bränsle bf98 eller e85?

Gurrathaman
16 februari 2008 · 155 Inlägg

e85 effekten vet jag inte men en bra bit över 200hk hoppas jag iaf om det är rimligt?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
Mikael_S
17 februari 2008 · 79 Inlägg

allt beror på toppen hur bra den är gjord. En hx35 ger fullt vid 4000 kanske börjar dock bygga ladd mycket tidigare. en GT30 t.ex kommer kanske 500-1000varv tidigare dom finns oftast med inbyggd wg men kostar en del pengar.

Svårt med turbo. Ska man göra en enkel turbokonvertering så funkar vad som helst ganska bra. Men börjar man blanda i rätt vassa kammar så blir det genast problem med små turbos som ger motryck (trycker tillbaka avgaserna in i motorn enkelt förklarat)

Tyvär är det svårt att hitta bra mellanting för rimliga pengar. Sån vass trimkam funkar dåligt med orginalinsprut (testat) Min sierra var helt död under 3000varv, gick knappt att köra på lägre varv med min 302graders kam

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Gurrathaman
17 februari 2008 · 155 Inlägg

kanoners me raka svar! så jag ska alltså inte ha mindre turbo än hx35 eller gt30? bara så jag vet vad som menas med små turbos. tråkigt det där med kammen, jag får pröva och se annars får ja inhandla en originalkam. Någon fler med några åsikter?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
torpis Forummoderator
17 februari 2008 · 10 572 Inlägg

Du måste fortfarande ha ett mål.  "en bra bit över 200hk" är luddigt.   (min kompis har kammar på 300grader och han har 657hk i sin motor.)

HX35 ger dig ca 500hk, vill du ha 500hk så är det rimligt att välja den turbon.  Vill du ha 300hk så skall man absolut inte välja hx35...

Senast redigerat av torpis (17 februari 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mikael_S
17 februari 2008 · 79 Inlägg

Gurrathaman skrev:
kanoners me raka svar! så jag ska alltså inte ha mindre turbo än hx35 eller gt30? bara så jag vet vad som menas med små turbos. tråkigt det där med kammen, jag får pröva och se annars får ja inhandla en originalkam. Någon fler med några åsikter?

Jo du kan ha en mindre turbo. Dock kostar en lagom turbo mycket pengar.

En td04-16t skulle jag säga är för liten oavsett mål på 200-250hk just pga av att du vill ha en sådan trimkam i.
En hx35 är för stor istället men bättre av andra anledningar.

Ska man bygga en optimal motor så får man räkna med att kosta på 10000-15000 på en turbo som passar bra för just ditt koncept.

Det finns inga tvivel om att en 16t kommer fungera på din motor. Dock passar den bättre till en mildare trimkam eller orginal. Dom är riktigt fina turbos för övrigt och ger mycket snabb spool.


Om man förenklar det väldigt  så kan man tänka sig att din motor lämnar 150hk med bra portad topp och den kammen (som sugmotor alltså). Då kommer du bottna en 16t turbo redan vid 1bars laddtryck (300hk ungefär)

Senast redigerat av Mikael_S (17 februari 2008)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Gurrathaman
19 februari 2008 · 155 Inlägg

Har en kkk26 på G Några åsikter? hur stor WG till bör jag ha?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
E30Tompa Rörpulare
19 februari 2008 · 1 453 Inlägg

Har en gt45 me 32:an avgashus nyrenverad! bara att höra av dej wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Gurrathaman
19 februari 2008 · 155 Inlägg

Mjaa de blir nog lite överdim:D Men frågan kvarstår:Har en kkk26 på G Några åsikter? hur stor WG till bör jag ha?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
torpis Forummoderator
19 februari 2008 · 10 572 Inlägg

Gurrathaman skrev:
Mjaa de blir nog lite överdim:D Men frågan kvarstår:Har en kkk26 på G Några åsikter? hur stor WG till bör jag ha?

har inte k26 inbyggd WG?  Jag hade inte valt ett lastbilsagg för 500hk på en 2l motor med effektmål "en bit över 200hk"...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Gurrathaman
19 februari 2008 · 155 Inlägg

torpis skrev:

Gurrathaman skrev:
Mjaa de blir nog lite överdim:D Men frågan kvarstår:Har en kkk26 på G Några åsikter? hur stor WG till bör jag ha?

har inte k26 inbyggd WG?  Jag hade inte valt ett lastbilsagg för 500hk på en 2l motor med effektmål "en bit över 200hk"...

Nej inte denna i allafall.  Nu är det inte dig vi pratar om, i ditt fall väljer väl autotech turbon.
Du har inte gett mig ett enda konkret tips på en turbo än, behöver du mer info eller skriver du bara för att klaga eller rata andras förslag?
jag är ingen expert men jag tvekar på att kkk26 är ett lastbilsagg för 500hk

Har en kkk26 på G Några åsikter? hur stor WG till bör jag ha?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
Mikael_S
19 februari 2008 · 79 Inlägg

En bekant mätte upp sin K26:a till 48mm in / 60mm ut

Har den turbon du frågar efter dom här måtten är den lagom för 350-400hk och borde vara lagom för dig.

En vanlig audiwastegate funkar bra eller en 50mm hks kopia på www.klracing.se

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
torpis Forummoderator
19 februari 2008 · 10 572 Inlägg

Gurrathaman skrev:
Du har inte gett mig ett enda konkret tips på en turbo än,

Nä för jag vet inte vad du vill!  som sagt, min kompis har kammar på 300grader och 657hk, då passar inte k26, eller hx35.

Till en bit över 200hk som du nämner så passar inte heller HX35 eller kkk26.

Mitsubishi 19t är skottsäkert, funkar ypperligt på 2liters motor och ger upp till 350hk på E85, har inbyggd wastegate och dump.   detta är ett konkret tips baserat på att du vill ha 350hk, men det vet ju inte jag...

och använd inte kammar på över 300grader, 260grader är mer lagomt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mikael_S
19 februari 2008 · 79 Inlägg

Nu mumlar du, vi pratar 8v här nu. 260grader är det orginal 280 är en snäll trimkam och 300 är en hyfsatt vass kam. Det är inte alls samma sak som på en motor med 4 ventilsteknik

För att få nytta av en sådan kam så kan man inte peta på nån liten flugsmälla så enkelt är det. Även om turbon kommer bli för stor

Senast redigerat av Mikael_S (19 februari 2008)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle
Ford Sierra 4.0t "Skogenracing edition" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang