Tips hur man kan byte försäkringsbolag innan 1års perioden är slut.

Tomten Tomten
15 februari 2008 · 1 065 Inlägg

Hej

Jag vill kolla med er om det finns någon paragraf eller kryphål att kunna byte försäkringsbolag innan det där ett års perioden tar slut.
Anledningen att jag vill byte försäkringsbolag är att det jag har är så dyrt.
Försöker inte lura någon så det behöver ni inte fundera på allt hänger på priset.
skiljer många tusenlappar mellan försäkringarna.

någon som har några tips?

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Hakan_J
15 februari 2008 · 380 Inlägg

Ställ av bilen å teckna försäkring hos nytt bolag å sen ställ på den igen,lite krångligt kanse men om man spara mycket stålar så kan dä va värt det smile

Tomten Tomten
15 februari 2008 · 1 065 Inlägg

kan man göra så?

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
15 februari 2008 · 2 456 Inlägg

Det e bara att teckna en ny försäkring i det nya bolaget å sen säjer du till ditt gammla att du ej
vill ha fortsat abonemang med dom mera ... så tar det nya bolaget över när din gammla går ut.

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Martin 9-3 Fisketokig
15 februari 2008 · 2 997 Inlägg

Kanske är lite offtopic men jag vart oense med IF om hur de skötte ett redan pågående ärende (när jag fick parkeringsskada som de sa att jag inte kunde bevisa då jag ensam lämnade och hämtade bilen på parkeringen)

Då sa de att jag normalt inte kunde byta bolag under tiden annat än om jag inte känner förtroende för nuvarande vilket var fallet...  Om du som anledning har priset på premien kan det bli svårare kanske...

Det kan vara värt att ringa å fråga. de kan mycket väl böja sig och lämna rabatter för att behålla dig som kund.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Mazdaa626
15 februari 2008 · 45 Inlägg

När jag skulle göra det så fick jag allt "sälja" bilen till min syster sen "köpa" tillbaka den och sedan teckna med det nya försäkringsbolaget! inte så smidigt men det funkade.

zleepy Trucker
15 februari 2008 · 1 392 Inlägg

Mazdaa626 skrev:
När jag skulle göra det så fick jag allt "sälja" bilen till min syster sen "köpa" tillbaka den och sedan teckna med det nya försäkringsbolaget! inte så smidigt men det funkade.

Onödigt med fler ägare på bilen.
enklare och ställa av den, så försäkringen upphör (se till så garageförsäkring INTE går igång då är den fortfarande försäkrad) sen tecknar man nytt bolag och ställer på bilen, vips så har man bytt försäkringsbolag, visst du blir utan bilen ett par dagar om du inte är våghalsig och gärna kör avställt så säga men sparar man pengar så funkar väl allt.. wink

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Tomten Tomten
15 februari 2008 · 1 065 Inlägg

jo sälja o köpa bilen är ett alternativ men nakdelen där är att jag får en till ägare på pappret (på ägarebeviset) 

något annat som funkar. jag har ju som sagt 9 ¨månader kvar på den försäkringen jag har.

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Kristoff_
15 februari 2008 · 87 Inlägg

man ska ju kunna byta precis när man vill, det sa motorcentralen till mig när jag köpte min bil att dom kan hota med bonus medmera men dom kan inget göra, man får byta när man vill. men sen om man kan binda sig så vet jag inte om man kan byta sådär bara

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
Sateonatour Street racer och galen Lärling :)
15 februari 2008 · 163 Inlägg

Jag böt försäkringsbolag genom att ställa av bilen vänta en dag ringa nya bolaget sen ringa å ställa på bilen igen det värsta i det hela är att skatten återbetalats och man får betala in den igen men sånt får man väl ta eller?

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last
TRYIT Teddan
15 februari 2008 · 2 495 Inlägg

jag bytte försäkringsbolag på min rs4 , gjorde precis som någon här redan har skrivit.
Ställ av bilen , säga upp eller se till att garageförsäkringen inte kommer igång, för att sedan teckna hos nytt bolag.

allt detta gjorde jag på 1dag och sparar 5000kr/året på bytet smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Tomten Tomten
15 februari 2008 · 1 065 Inlägg

r-ted skrev:
jag bytte försäkringsbolag på min rs4 , gjorde precis som någon här redan har skrivit.
Ställ av bilen , säga upp eller se till att garageförsäkringen inte kommer igång, för att sedan teckna hos nytt bolag.

allt detta gjorde jag på 1dag och sparar 5000kr/året på bytet smile

okej låter som det alternativ är bäst.  Men hur ser jag till att det inte blir en garageförsäkrin?

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Hakan_J
15 februari 2008 · 380 Inlägg

Tomten skrev:
kan man göra så?

Jajamen,kan ställa av den för en dag bara om du vill.

Mazdaa626
15 februari 2008 · 45 Inlägg

Hakan_J skrev:

Tomten skrev:
kan man göra så?

Jajamen,kan ställa av den för en dag bara om du vill.

Fast det kostar 50 kr varje gång man ställer på bilen!hmm

Hakan_J
15 februari 2008 · 380 Inlägg

Tomten skrev:

r-ted skrev:
jag bytte försäkringsbolag på min rs4 , gjorde precis som någon här redan har skrivit.
Ställ av bilen , säga upp eller se till att garageförsäkringen inte kommer igång, för att sedan teckna hos nytt bolag.

allt detta gjorde jag på 1dag och sparar 5000kr/året på bytet smile

okej låter som det alternativ är bäst.  Men hur ser jag till att det inte blir en garageförsäkrin?

Sägar till ditt nuvarande bolag att du inte vill ha en garageförsäkring när du ställer av bilen.

Tomten Tomten
15 februari 2008 · 1 065 Inlägg

ursäkta min dumma frågor men är helt ny på ämnet.
ställer av bilen gör man på VV sen ringer jag mitt bolag och säger upp försäkringen och ser till att det inte blir någo garagförsäkring. sen dagen efter kan jag ringa det nya bolaget o täckna en ny försäkring sen ställer jag på bilen?
har ja fatta rätt tongue

Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
zleepy Trucker
15 februari 2008 · 1 392 Inlägg

Tomten skrev:

r-ted skrev:
jag bytte försäkringsbolag på min rs4 , gjorde precis som någon här redan har skrivit.
Ställ av bilen , säga upp eller se till att garageförsäkringen inte kommer igång, för att sedan teckna hos nytt bolag.

allt detta gjorde jag på 1dag och sparar 5000kr/året på bytet smile

okej låter som det alternativ är bäst.  Men hur ser jag till att det inte blir en garageförsäkrin?

Har du hel försäkring så ring till bolaget och säg att du INTE vill ha garageförsäkring om bilen skulle bli avställd.. smile ställ av bilen, sen ringer du bara bolaget och bekräftar att den är avställd och försäkringen uppsagt, färdigt.. teckna ny försäkring direkt så du har gällande försäkring smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Hakan_J
15 februari 2008 · 380 Inlägg

Tomten skrev:
ursäkta min dumma frågor men är helt ny på ämnet.
ställer av bilen gör man på VV sen ringer jag mitt bolag och säger upp försäkringen och ser till att det inte blir någo garagförsäkring. sen dagen efter kan jag ringa det nya bolaget o täckna en ny försäkring sen ställer jag på bilen?
har ja fatta rätt tongue

Jajamen,helt rätt smile

Tomten Tomten
15 februari 2008 · 1 065 Inlägg

okej bra att man kan teckna en ny samma dag men ställe på bilen måste jag vänta någon dag eller?
sägs försäkringen upp när bilen ställs av ? dvs om jag taget bort garagetförsäkring

Senast redigerat av Tomten (15 februari 2008)

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
Hakan_J
15 februari 2008 · 380 Inlägg

Försäkringen sägs upp när du ställer av bilen men ibland så träder en garageförsäkring in automatiskt så därför måste du meddela ditt nuvarande bolag att du inte vill ha den,ställa på bilen kan du göra dagen efter,kanse till å med samma dag är lite osäker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang