5742
Sök

Laddproblem, Honda Civic -89

Got N/A?
358 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Har en nyinköpt Honda Civic -89 som helt plötsligt la av på E4an här om dagen.
Var ut och felsökte lite idag och efter lite mätningar så ger den ingen laddning.
Kontakt mellan generator och batteri är okej.
Kan jag göra ytterligare felsökningar för att se vart någonstans på vägen det felar?

Precis vid start av bilen (starthjälp) så håller batteriet 12.6V, den lägger av vid 6V.
Remmen till generatorn snor fint.

Vad jag kan "förstå" med mina minimala kunskaper så kan det vara antingen generatorn, generatorkolen eller något laddrelä?

Generatorn på denna sitter rätt jävligt till så plockar helst inte ur den här på hyres-parkeringen tongue

Tack för hjälpen!

21 761 Inlägg
17 februari 2008
Lyser batterilampan när tändnyckeln står i läge 2 men motorn är avslagen?

Got N/A?
358 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lyser batterilampan när tändnyckeln står i läge 2 men motorn är avslagen?

Är rätt säker på att den inte gör det. Varnar inte för något fel med laddningen i instrumentpanelen.
Värt att påpeka är dock att instrumentpanelen nyligen är bytt av förra ägaren, så kan vara något fularbete där, svårt att veta.

21 761 Inlägg
17 februari 2008
Okej. För att generatorn ska kunna ladda så måste det gå en förmagnetiseringsström ner till generatorns D+ anslutning, den strömmen går via batterilampan i instrumenthuset. När man vrider tändnyckeln i läge 2 så brukar ju olika lampor lysa i instrumenthuset, bland annat batterilampan. Då får generator en förmagnetiseringsström och kan därför börja ladda när den snurrar igång.

Eftersom lampan inte lyser så får du börja felsöka dels vid kablarna nere vid generatorn och dels bakom instrumenthuset.

Got N/A?
358 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Tackar för bra svar Drönirettab smile
Får kolla närmare på det imorgon. Men summerat skulle man kunna säga: Ingen lampa in instrumentpanelen = ingen förmagnetiserings-ström = ingen laddning ?

Tack för hjälpen!

med lem
1 925 Inlägg
17 februari 2008
GroundX skrev:
Tackar för bra svar Drönirettab smile
Får kolla närmare på det imorgon. Men summerat skulle man kunna säga: Ingen lampa in instrumentpanelen = ingen förmagnetiserings-ström = ingen laddning ?

Tack för hjälpen!

precis ! så kolla lampan o kablarna,, förmodligen är det lampan smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Got N/A?
358 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Blev lite nyfiken här nu smile (inget ont som inte har någonting gott med sig, som man brukar säga).
Ponera att själva lampan i instrumentpanelen är trasig, ska laddningen dra igång ändå eller måste även lampan vara hel för att proceduren ska fungera (strömen gå igenom lampan)?
Och slutligen, borde man inte kunna trigga denna förmagnetisering med en vippströmbrytare eller nånting? Torde vara en både enklare och smidigare väg än att riva instrumentpanelen för att felsöka om det är vad som är problemet.

Ni får gärna kasta grankottar på mig om jag är helt ute och cycklar någonstans i ödemarken smile

21 761 Inlägg
17 februari 2008
Även om jag skulle kasta kottar så når de inte ner till dig wink.

Helt rätt, strömmen måste komma ifrån lampan, annars kan det ju inte uppstå någon ström eftersom kretsen är bruten. Ibland kan man dock tvinga igång laddningen genom att varva upp motorn till 3000-4000 varv.

Jo, man kan använda en vanlig bilglödlampa på tex 5-10W och låta strömmen gå igenom den via en strömbrytare. Fast då har man ju bara lindrat symptomet, inte botat det.
Senast redigerat av Drönirettab (17 februari 2008)

Got N/A?
358 Inlägg
17 februari 2008
Trådstartare
Se där, då var jag inte helt ute på fel spår ändå smile
Tack än en gång för bra svar Drönirettab!

Återkommer givetvis med hur felsökningen går.

Sök