3253
Sök

fråga ang. bromsljuset i en duett

956 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#1
Har en ny fråga angående bromsljuset. Måste det vara olja i systemet för att det ska funka? Har inge olja i mitt ännu och får inte strömmen att "gå ingenom bromscylindern".  det sitter ju 3 stift frampå bromscylindern och  har provat koppla ström på, men får det inte att fungera.
Senast redigerat av luunggan (21 februari 2008)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
18 februari 2008
#2
Har kollat i rephandboken för 140 och det ljusrelät är nästan likadant, det är bara stift 81a som inte finns. Istället finns stift 56d och jag tror nog att det handlar om samma stift.

15 = Reläspole, plusmatning från säkring som har spänning när tändningen är påslagen
31b = Reläspole, minus från helljusspak (rätt)
56 = Inkommande plus från ljusknapp (rätt)
56a = Utgående plus till helljuslampor (rätt)
56b = Utgående plus till halvljuslampor (rätt)

Är bara 81a kvar. Enligt elschemat för 140 så får det stiftet (gissningsvis 56d) spänning från ljusknappens läge 0 (intryckt).

Så tolkar jag allting, men det är ju inte säkert att detta stämmer med din Duett förstås.

956 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#3
ok, tackar så mycket för hjlälpen, ska prova koppla lite i morgon och se om jag får till det.
men jag undrar över hurvida det gör något om 15 och 81a är ihopkopplade som det är nu? kan man låta det vara så?

mvh//luunggan

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

21 761 Inlägg
19 februari 2008
#4
Är lite osäker, men som det ser ut på elschemat till 140 så har både stift 15 och 56d kontinuerlig plus. Om nu stift 81a och 56d är samma stift så borde det fungera att låta stift 15 och 81a vara ihopkopplade. Ska väl inte bli några konstigheter pga det tycker jag.

956 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#5
Har fixat det nu och det fungerar, tack så mycket för det. Men nu har jag en annan fråga angående bromsljuset, måste det vara olja i systemet för att det ska funka. Har inge i mitt ännu och får inte strömmen att gå ingenom bromscylindern?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
19 februari 2008
#6
Borde ju inte vara tvungen till de, sitter väl en kontakt bakom bromspedalen? (å inte nån tryckgivare i kolven)

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

956 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#7
dj_aggwa skrev:
Borde ju inte vara tvungen till de, sitter väl en kontakt bakom bromspedalen? (å inte nån tryckgivare i kolven)

Mvh Magnus

Nej, det sitter 3 stift fram (sett framifrån på bilen) på bromscylindern.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

956 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
#8
Upp

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas


Sök