Problem med sportratten, BILD bifogad!

Takiidaa
19 februari 2008 · 118 Inlägg

Hej!
Har köpt en sportratt och nav till min Volvo 740 men stötte på ett problem när jag skulle koppla tutan!
På ratten sitter det två kontakter till tutan men det finns bara en sladd från navet, försökte koppla en och även ha båda i kontakt samtidigt, men tutan vägrade att fungera!

Här ser ni hur det ser ut...
http://img155.imageshack.us/my.php?image=bild011um9.jpg

Någon som har en lösning och erfarenhet av detta?
Tacksam för svar!

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
19 februari 2008 · 547 Inlägg

Gisssa på att de e glapp i den där kontakten me en fjäder på som sitter mellan rattstång o nav.. om ja inte minns fel.. har haft samma fel själv!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
lodan
19 februari 2008 · 217 Inlägg

ska en av dom 2 på ratten inte vara till en liten jodkabel? eller e jag helt ute å cyklar kanske...

street Laddtrycks-narkoman. medlem nr: 82
19 februari 2008 · 426 Inlägg

det är till tutan... du kan jorda den ena och koppla tutsladden till den andra eller om du har 2 st tutsladdar?

/Street
Takiidaa
19 februari 2008 · 118 Inlägg

Ska jag koppla den ena till en av dom och jorda den andra?
ska det funka då?
hur gör jag bäst för att jorda den då?

master_lars
19 februari 2008 · 1 166 Inlägg

Nej, ratten jordas via en "pigg" som går ner mot navet, det är bara en kabel som ska på någon av de kabelskofästerna som du visade på bilden.

Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 9-5 "Vector Sportcombi" (2008)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
19 februari 2008 · 2 252 Inlägg

master_lars skrev:
Nej, ratten jordas via en "pigg" som går ner mot navet, det är bara en kabel som ska på någon av de kabelskofästerna som du visade på bilden.

santsant, men alla sportrattar har inte den där piggen så du kan prova med att jorda ena, sen koppla sladden till andra, annars kan du ju kolla med  "kabelbrotts-funktionen" på multimetern o kolla om den piper när du trycker in tut knappen vilket den borde om de ska vara en jord den ena av dom...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Mack Forum- och sitemoderator
19 februari 2008 · 26 167 Inlägg

Ursäkta om jag flikar in men det funkar inte för mig heller, men liknande ratt.
Jag har en kontakt och en pigg i sidan. Piggen antar jag ska jorda och jag har
tydligen bara en kabel.
Vet att tutan funkar för jag har driftat en del och plötsligt har den fått för sig
att funka när jag har svängt. En aning störande. Men vad är då fel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
TurboAnders
19 februari 2008 · 90 Inlägg

AirOne skrev:
Ursäkta om jag flikar in men det funkar inte för mig heller, men liknande ratt.
Jag har en kontakt och en pigg i sidan. Piggen antar jag ska jorda och jag har
tydligen bara en kabel.
Vet att tutan funkar för jag har driftat en del och plötsligt har den fått för sig
att funka när jag har svängt. En aning störande. Men vad är då fel?

Låter i mina öron som ett jordfel..

E-30
19 februari 2008 · 1 050 Inlägg

Takiidaa skrev:
Hej!
Har köpt en sportratt och nav till min Volvo 740 men stötte på ett problem när jag skulle koppla tutan!
På ratten sitter det två kontakter till tutan men det finns bara en sladd från navet, försökte koppla en och även ha båda i kontakt samtidigt, men tutan vägrade att fungera!

Här ser ni hur det ser ut...
http://img155.imageshack.us/my.php?image=bild011um9.jpg

Någon som har en lösning och erfarenhet av detta?
Tacksam för svar!

Har du kopplat båda sladdarna till samma kontakt, så har nog säkringen till signalen gått sönder.
Byt ut den trasiga säkringen, innan du börjar felsöka. Håll även reda på vad som är plus eller minus.
Finns det ingen jordpigg i rattnavet, så är den ej laglig. Man kan ju inte gärna ha lösa kablar som snurrar runt i takt med rattvridningarna. (det kan i värsta fall låsa sig) big_smile

Senast redigerat av E-30 (19 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
kiiiimpa
19 februari 2008 · 287 Inlägg

hade ungefär samma problem ja med:P fick inte tutan att funka.. så jag drog + till den där piggen som sitter nere vid navet, sen jorda jag i själva ratten, funkar parfekt för mej:) testade först med att dra kablar igenom navet men det sket sej när man skulle svänga när man hade kablar inne i navet, gick av på en gång.. så testa att jorda i ratten:)

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
Takiidaa
22 februari 2008 · 118 Inlägg

ja jag får väl jorda en av "piggarna", men kvittar det vilken eller?

TireSlayer Tvivlare
2 december 2008 · 2 266 Inlägg

lite off topic här kanske, men jag fick ta bort kontaktrullen bakom ratten för att navet skulle få plats. några tips hur man kan dra kabel till tutan utan den eller man får ha de på nån friliggande strömbrytare?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
turbotompa fritidsprofessor
2 december 2008 · 1 197 Inlägg

MantaRobin skrev:
lite off topic här kanske, men jag fick ta bort kontaktrullen bakom ratten för att navet skulle få plats. några tips hur man kan dra kabel till tutan utan den eller man får ha de på nån friliggande strömbrytare?

Flera bilar jag kört har haft tutan på blinkerspaken, så alternativa placeringar ska säkert inte va nå bekymmer.

TireSlayer Tvivlare
27 december 2008 · 2 266 Inlägg

ja ha den på strömbrytare e väl ett alternativ, men vill gärna ha den i rattknappen, e ju bäst då smile hittade ett "släpstift" på stylingbutiken.se (http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli … p?iId=1207) men har inte riktigt blivit klok på hur en sån ska monteras.. har läst lite här i tråden om jordning i nav m.m. skulle varit trevligt om folk hade bilder på de eller kunde förklarat wink tack på förhand!

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Dubs I got Dubs!
27 december 2008 · 2 423 Inlägg

piggen rätt på baksidan?

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
TireSlayer Tvivlare
27 december 2008 · 2 266 Inlägg

piggen? :S

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Lurken_85
27 december 2008 · 832 Inlägg

Du får använda en knapp till tutan om den sitter lättillgänglig och är uppmärkt annars är det en 2:a på bilprovningen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang