3732
Sök

lampor blinkar och spänning sjunker vid basslag. Är detta något att vara rädd för?

Skogsfan
649 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#1
som sagt, har nu fått in sinus live a-1500 i bilen, kör det på 2Ohm. Lamporna på bilen dämpas lite och spänningen sjunker från ca 13,6 till nånting på 12v vid basslag, multimetern hinner inte riktigt med att mäta där. Detta är mätt med bilen igång på tomgång och steget på halv gain.

Bättre batteri och generator är väll bästa lösningen på detta? Men det jag undrar just nu är om detta kan skada mitt system på något vis? Eller om jag kan fortsätta på detta sätt ett tag tills jag fått pengar att köpa batteri+generator.

bilen är en opel kadett -87

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

10 287 Inlägg
19 februari 2008
#2
Dom riktiga installatörerna här på forumet får korrigera mig men det är inte nyttigt för slutsteget att bli matad med en strömförsörjning som är för klen. Man kan faktiskt knäcka steget om man har otur.
(Att du inte kan tillgodogöra dig ett bättre steg är givetvis också ett problem i sig).

Och lösningen är ett ordentligt genomgånget elsystem med bättre batterikablar, nya batterikontakter, rengjorda jordpunktyer , bättre generator och nytt batteri.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team Autohifi!
865 Inlägg
19 februari 2008
#3
Kolla alla jordpukter vid batteri/generator/slutsteg att det är 100% kontakt och att kablarna inte är undermåliga.
Rekomenderar minst 35mm2 ström om du bara kör detta steg och kabel är över 5m.
Se till att jorden är minst i samma diameter som strömen.
Är allt detta 100%igt så kolla konitionen på ditt batteri/generator.

Lycka till!


1 050 Inlägg
19 februari 2008
#4
Faniskogen skrev:
som sagt, har nu fått in sinus live a-1500 i bilen, kör det på 2Ohm. Lamporna på bilen dämpas lite och spänningen sjunker från ca 13,6 till nånting på 12v vid basslag, multimetern hinner inte riktigt med att mäta där. Detta är mätt med bilen igång på tomgång och steget på halv gain.

Bättre batteri och generator är väll bästa lösningen på detta? Men det jag undrar just nu är om detta kan skada mitt system på något vis? Eller om jag kan fortsätta på detta sätt ett tag tills jag fått pengar att köpa batteri+generator.

bilen är en opel kadett -87

Det är inte säkert att du behöver byta vare sig generator eller batteri. För att generatorn skall kunna försörja både slutsteget och bilen med tillräcklig spänning MINST 14,4volt, så krävs det att du har en helt fungerande laddregulator. (sitter mont i generatorn) är kolen dåliga på laddregulatorn, så orkar den ej med fullt ut. Se till att byta regulatorn till en som är märkt med MINST 14,4volt. Sedan laddar du upp batteriet med en extern batteriladdare. Efter avslutad ladding skall batteriet uppvisa minst 12,74volts laddning. (efter en timmas vilospänning) i så fall är batteriet okej.

Laddregulatorn sitter fast på baksidan av generatorn med två skruv, den byter du lätt på fem minuter. Nya regulatorer finns hos bl.a Biltema för 98:-

Edit: Har du taskigt med flis, så finns det lösa kol att löda dit själv. brukar kosta 15-30:-

Har du möjlighet, så ta då en bild på Din laddregulatorn samt även generatorn, så ska jag se om jag har en ny laddregulator att skicka dig gratis. De regulatorer jag har är till BOSCH generatorer. big_smile
Kolla på din generator om det står DELCO eller BOSCH ?
Senast redigerat av E-30 (19 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

801 Inlägg
19 februari 2008
#5
hade samma problem i min bil, en kondensator rådde bot på det. vet inte om det kan va nåt för dig, men nu vet du iaf.

1 050 Inlägg
19 februari 2008
#6
Roundcube skrev:
hade samma problem i min bil, en kondensator rådde bot på det. vet inte om det kan va nåt för dig, men nu vet du iaf.

Inget illa ment, men hur skulle en kondensator kunna ersätta en bristfällig generator som endast laddar 12volt? roll

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 249 Inlägg
19 februari 2008
#7
sätt dit en kondig så är problemet löst se kondingen som ett litet batteri som bara kan lagra ström en kort stund för då hinner generatorn ladda upp generatorn imellan basslagen


Produktspecialist HBA Fordonsteknik
1 249 Inlägg
19 februari 2008
#8
E-30 skrev:
Roundcube skrev:
hade samma problem i min bil, en kondensator rådde bot på det. vet inte om det kan va nåt för dig, men nu vet du iaf.

Inget illa ment, men hur skulle en kondensator kunna ersätta en bristfällig generator som endast laddar 12volt? roll

det spelar ingen roll för jag har 2 batterin i bilen och båda ligger på ca 14,5 volt men lamporna blinkar ändå med full bas på


21 761 Inlägg
19 februari 2008
#9
Faniskogen skrev:
som sagt, har nu fått in sinus live a-1500 i bilen, kör det på 2Ohm. Lamporna på bilen dämpas lite och spänningen sjunker från ca 13,6 till nånting på 12v vid basslag, multimetern hinner inte riktigt med att mäta där. Detta är mätt med bilen igång på tomgång och steget på halv gain.

Bättre batteri och generator är väll bästa lösningen på detta? Men det jag undrar just nu är om detta kan skada mitt system på något vis? Eller om jag kan fortsätta på detta sätt ett tag tills jag fått pengar att köpa batteri+generator.

bilen är en opel kadett -87

Som jag skrev i din förra tråd så orkar knappast generatorn ladda ordentligt med de där stegen, speciellt inte med motorn på tomgång.

1 050 Inlägg
19 februari 2008
#10
volvo_245 skrev:
sätt dit en kondig så är problemet löst se kondingen som ett litet batteri som bara kan lagra ström en kort stund för då hinner generatorn ladda upp generatorn imellan basslagen

Men generatorn laddar ju fortfarande endast med 12volt? Grundfelet kvarstår. Då hjälper det ej med en kondensator. Dessutom påbörjas laddningsprocessen först vid: 13,9 volt. wink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

2 655 Inlägg
19 februari 2008
#11
Ännu en tråd med "en konding löser allt"...
Som E-30 skriver så bör generatorn kollas upp, även kablarna mellan generator och batteri, glöm inte jordkablarna.

Om det är så att du har en Delco generator så är det inte lönt att byta laddningsrelä/kol, i 9 fall av 10 så är det diodfel på dessa generatorer. Det gäller Delco över lag.
En sak som jag/vi har märkt på firman är att Biltemas laddningsrelän till Bosch generatorerna brukar sällan funka.
Jag har provkört flera stycken generatorer med Biltema relän monterade och då har generatorn varit död. Efter ett byte till ett annat relä (ej Biltema) så har generatorn laddat som den ska göra..

1 050 Inlägg
19 februari 2008
#12
Streckkoden skrev:
Ännu en tråd med "en konding löser allt"...
Som E-30 skriver så bör generatorn kollas upp, även kablarna mellan generator och batteri, glöm inte jordkablarna.

Om det är så att du har en Delco generator så är det inte lönt att byta laddningsrelä/kol, i 9 fall av 10 så är det diodfel på dessa generatorer. Det gäller Delco över lag.
En sak som jag/vi har märkt på firman är att Biltemas laddningsrelän till Bosch generatorerna brukar sällan funka.
Jag har provkört flera stycken generatorer med Biltema relän monterade och då har generatorn varit död. Efter ett byte till ett annat relä (ej Biltema) så har generatorn laddat som den ska göra..

Det finns många produkter hos Biltema som fungerar mindre bra, dock så har jag väl haft tur med deras utmärkta laddregulatorer, de har hitintills fungerat helt optimalt tillsammans med just BOSCH generatorer.
Har väl hunnit att byta ut 3-4 stycken. NO PROBLEMAS. big_smile

Edit: Om det vore diodfel på Delco generatorn, så skulle den ej ge hela 12-13v ? Dessutom borde väl laddlampan lysa kontinuerligt vid ett ev, diodfel?
Senast redigerat av E-30 (19 februari 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

801 Inlägg
19 februari 2008
#13
E-30 skrev:
Roundcube skrev:
hade samma problem i min bil, en kondensator rådde bot på det. vet inte om det kan va nåt för dig, men nu vet du iaf.

Inget illa ment, men hur skulle en kondensator kunna ersätta en bristfällig generator som endast laddar 12volt? roll

sry bout that.. trodde bara lamporna blinkade, missade att laddningen va så låg, ska bättra mig

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
19 februari 2008
#14
låter som att det skulle sitta bra med en strömkondesator. skrev jag först men var minst lika slarvig jag och missade det där med generatorn. Sorry big_smile
Senast redigerat av Qwaffe (19 februari 2008)

Ableton Live

33 Inlägg
20 februari 2008
#15
det är väll klart att spänningen sjunker när basen slår ? det gör det i dom mest extrema installationer, även när man har kondning så sjunker det vid höga effekt uttag, som ja fatta det så har han mätt med en voltmeter och den sjunker vid varje slag i basen, vilket är helt normalt, sen attt bilen laddar 13.6V på tomgång är väll ändå rätt okej för en bil som är 21 år gammal, jag skulle rekommendera ett batteri modell större och en kondning om du är orolig, sen göra ett ladd test på bilen.


Bil/Lastbil/maskin mekaniker
148 Inlägg
20 februari 2008
#16
om du har steget avslaget, har du då 12v laddspänning? isåfall är det fördmodligen diodplattan. sitter ofta 3 såkallade Graetz bryggor i den. om en är trasig så så lyser förmodligen inte laddlampan men man brukar kunna se att tex halvljusen flimmer lite lätt på tomgång. även utan steget på. om så är fallet rekomenderar jag ny diodbrygga, om du itne är duktig inom elektronik å kan ersätta den trasiga dioden själv. mvh

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.

2 655 Inlägg
21 februari 2008
#17
Man löser inte några problem med att montera större batteri och kondingar, det man gör är att man skjuter upp problemet ett snäpp..

Ett batteri som inte får ordentlig laddning under längre tider börjar till slut att sulfatisera, får detta pågå under en längre tid så leder detta till cellbrott. Till slut så står man med ett relativt nytt, dyrt batteri som inte funkar.

Det bästa man kan göra är att ge sej på den svagaste punkten direkt, i det här fallet så är det ju generatorn som är för klen.

33 Inlägg
21 februari 2008
#18
Jo visst är det så, men att inte göra ett ladd test är ganska dumt om man nu är orolig för spänning och ström i sin bil, men om nu bilen laddar 13.6volt är ju det en ganska normal siffra på bilar. sen ang generator som laddar batteriet, de klart att man ska ha de. men som du själv skriver (streckkoden) så är detta under längre tider, basen slår ju rätt snabbt och inte under några större tider, inte som den tar mkt  om du är med hur ja tänker ? men helt klart ska man ju ha en bra grund alltså en generator som laddar. så ja säger än en gång att gör ett ladd test på din generator och se hur mkt kräm du får ur den i Ampere alltså. sen kan du skriva igen smile
mvh


21 761 Inlägg
21 februari 2008
#19
Ja, tyvärr är nog 13,6-13,8V en inte alltför ovanlig laddspänning på äldre bilar iaf.

När man kollar hos Yourex.se så verkar det som att originalgeneratorn på Kadetten kan vara relativt klen, även om generatorn i sig själv är i bra skick så kan den knappast orka med att ge tillräckligt med ström när motorn går på tomgång och stereoanläggningen pumpar ut en hel del bas.

Min åsikt är att generatorn antagligen har nog med att försöka hålla laddspänningen uppe fastän bara bilens ordinarie strömförbrukare är igång (tex insprutning, lyse, etc) när motorn går på tomgång, om jag har rätt i det påståendet så kan man förstå att det blir problem när extrautrustning (hyffsad stereoanläggning) ska få sin del av kakan också smile.

Men naturligtvis borde generatorn ge ut mer än "fjuttiga" 13,6V med endast halvljuset igång och ett motorvarvtal på tex 900-1000 varv, det tycker jag.

Bil/Lastbil/maskin mekaniker
148 Inlägg
21 februari 2008
#20
många orginal generatorer kan inte leverera så jätte mycket mer än vad som krävs orginal plus ett par extraljus kanske. så en starkare generator är att rekomendera om man ska plocka ur många amps.

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.


Sök